Masarykova univerzita Filozofická fakulta Ústav religionistiky Romská religiozita Nové náboženské proudy a sociální změny Ivana Královcová Učo: 427 897 HT 2014 Církev bezpochyby ovlivňuje Romy v dané komunitě hned v několika aspektech. Jednak slouží jako humanitární organizace, která v osadě zřizuje školku a školu, zároveň však působí jako rozdělovatel romské společnosti a zvětšuje napětí mezi oběma skupinami. Její humanitární činnost je chvályhodná, jelikož přispívá k edukaci romských dětí a tudíž zvyšuje jejich potenciál a možnost nalézti práci. Ovšem ve škole, obzvláště přímo v oné pastorační, dochází k ovlivňování, ne-li přímo k „brainwashingu“ v rámci amerického stylu kazatelství. V rámci kázaní dochází k vymezování se od tradičního romského pojetí náboženství a romských zvyků. To vede k elitářství a nadřazení pokrokovější skupiny nad druhou, skupina progresivnější se uchyluje k „novému“ pojetí náboženství a napadá skupinu tradičnější. Tradičnější skupina ovšem nese stejnou vinu v tomto konfliktu a obviňuje druhou skupinu z rádoby „gádžovství“. To vše se odráží v mezilidských vztazích, zejména v uzavírání svazků mezi partnery buď v samostatné skupině, nebo mezi skupinami. Vztah Romů s neromským obyvatelstvem je složitější. Například u Svědků Jehovových platí pravidlo, že jsou si ve víře všichni rovni. Nepoužívá se zvláštní postup při evangelizaci Romů, ale lze cítit z výpovědí jak Romů, tak neromů, že neromští členové církve se snaží Romy přizpůsobit, dokonce i převychovat k obrazu svému. Neromští obyvatelé lokality, kteří zde nepůsobí jako kazatelé, nebo nejsou členy Svědků Jehovových, mají k Romům nevraživý vztah, způsobený dlouhodobou neaktivitou katolických kněží svou farnost spojit.