Alikvótní zpěv a jeho praxe mimo původní etnika Jan Podlena 382831 Hudební věda, 4. ročník bakalářského studia V příspěvku představím svou bakalářskou diplomovou práci zabývající se alikvótním zpěvem aplikovaným do západních kultur počátkem 50. let 20. století. Krom vymezení pojmů a introdukce do problematiky základních technik, historie a funkčních vlastností tohoto zpěvu, se práce bude zaobírat, po rozdělení z hudebně-historiografického hlediska, právě západním typem. Jelikož v České republice dosud vznikly pouze texty komentující a analyzující alikvótní zpěv z hlediska hlasové výchovy či muzikoterapie, budou pro práci stěžejní především cizojazyčné zdroje a literatura. Těžištěm studie bude srovnání alikvótního zpěvu kultur východního a západního světa a jeho uvedení do kontextu artificiální i nonartificiální hudby 20. a 21. století. Pokusím se přiblížit situaci také v České republice, kde vedle interpretů a ateliérů představím důležité události s alikvótním zpěvem relevantní. Měla by tak vzniknout jedna z prvních českých muzikologických prací shrnující vývoj alikvótního zpěvu a jeho adaptaci v euroamerickém prostředí.