Kapitoly z dějin umění II Okruhy otázek ke zkoušce 1) Výtvarný umělec a statut umění od Vasariho po 20. století Podotázky: a) životopisné dílo Giorgia Vasariho, b) počátky akademií umění, c) umělec jako génius, d) proměny statutu umění, e) smrt autora podle Rolanda Barthese /k tomu: prezentace 02, Gombrich, pas./ 2) Malířská tradice Benátek v době renesance a manýrismu Giovanni Bellini, Giorgione, Tizian, Tintoretto /Gombrich, kap. 16, 18/ 3) Emblematika ve výtvarném umění /prezentace 01/ 4) Kresba a grafika. základní pojmy (materiály a techniky), počátky grafiky v Německu /prezentace 03, Gombrich, kap. 17/ 5) Manýrismus – hlavní principy Italští malíři Rosso Fiorentino, Correggio, Parmigianino, sochaři Jean de Boulogne (Giovanni da Bologna) a Benvenuto Cellini, fontainebleauská škola, El Greco /Debicki, kap. 9, Gombrich, kap. 16, 18/ 6) Počátky krajinomalby a zátiší v evropském renesančním a barokním malířství Albrecht Dürer, Albrecht Altdorfer, Joachim Patinir, Pieter Bruegel st., Juan Sanches Cotán, Jacob van Ruisdael Moralistní žánr malířů Pietera Bruegela st., Jana Steena a Williama Hogartha. /Gombrich, kap. 17-20, 23/ 7) Umění na dvoře Rudolfa II. Giuseppe Arcimboldo, Bartolomeus Spranger, Hans von Aachen, Josef Heintz st., Roelant Savery, Adrian de Vries, umělecké řemeslo /Maliva, s. 74, 83-85, 88-89, 94-95, DČVU 2/ 8) Protobarokní a raně barokní architektura a urbanismus Říma, hlavní směry barokní architektury v Evropě Kostel Il Gesù v Římě, El Escorial Francesco Borromini, Guarino Guarini, Johann Lucas von Hildebrandt, Jules Hardouin-Mansard, Christopher Wren Podotázka: Gian Lorenzo Bernini, první univerzální umělec baroka /Gombrich, kap. 19, 21-23, prezentace 04/ 9) Vliv jezuitského řádu na barokní umění Podotázky: a) vizuální reprezentace a zásady patronátu, b) typologie staveb, c) vliv spirituality sv. Ignáce z Loyoly na výtvarnou imaginaci, iluzivní a realistický směr v malířství Andrea Pozzo, Jan Jiří Heinsch /prezentace 05/ 10) Raně barokní malířství v Římě „Boloňská škola“: Annibale Carracci a Guido Reni, dále Caravaggio, Nicolas Poussin, Claude Lorrain /Gombrich, kap. 19, prezentace 04/ 11) Flámské, holandské a španělské malířství 17. století Petrus Paulus Rubens, Frans Hals, Rembrandt van Rijn, Jan Vermeer van Delft, Diego Velázquez /Gombrich, kap. 19, 20/ 12) Barokní fresková malba – hlavní zásady a pojmy pojmy: al fresco – al secco, giornata, kvadraturisté Giovanni Battista Gaulli, Andrea Pozzo, Giovanni Battista Tiepolo, Franz Anton Maulbertsch /Gombrich, kap. 21-22/ 13) Architektura dynamického baroka a barokní gotika v Čechách a na Moravě Kryštof a Kilián Ignác Dientzenhoferové, Jan Blažej Santini-Eichl /Maliva, s. 97-108, DČVU II/ 14) Johann Bernhard Fischer z Erlachu a jeho dílo na Moravě, podíl Johanna Bernharda a Josefa Emanuela Fischera z Erlachu na reprezentaci císařského dvora Karla VI. /Maliva, s. 100, DČVU II, prezentace 01, 04, 05/ 15) Barokní malířství a sochařství v Čechách Karel Škréta, Petr Brandl, V. V. Reiner, M. B. Braun, F. M. Brokof /Maliva, s. 104-105, 109-111, 120-123, DČVU II/ 16) Franz Anton Maulbertsch a jeho působení na Moravě Maulbertsch a jeho okruh: Josef Winterhalder ml., J. L. Kracker /Maliva, s. 113, DČVU II/ 17) Rokoko a sentimentalismus ve francouzském malířství Antoine Watteau, François Boucher, Jean Siméon Chardin /Gombrich, kap. 22-23/ 18) Sochařství a architektura neoklasicismu Doplňková otázka: Počátky neogotiky v architektuře Antonio Canova, Bertel Thorvaldsen, John Soane, Leo von Klenze, Karl Friedrich Schinkel /Debicki, kap. 12, Gombrich, kap. 24, prezentace 06/ 19) Evropské malířství od neoklasicismu po realismus (od 80. let 18. století po 50. léta 19. století) J. L. David, J. W. Turner, John Constable, J.-A. D. Ingres, Théodore Géricault, Eugène Delacroix, C. D. Friedrich, J. F. Millet, Gustave Courbet /Debicki, kap. 12-14, Gombrich, kap. 24-25, prezentace 06/ 20) Umělci imaginace: Francesco Goya, William Blake, Heinrich Füssli, Odilon Redon Doplňková otázka: Ilustrace a karikatura v 19. století, Honoré Daumier /Gombrich, kap. 24/ 21) Historicismus, akademismus, salónní malba A. W. N. Pugin, Charles Barry, Gottfried Semper, Viollet le Duc, Thomas Couture, Hans Makart Josef Zítek, Vojtěch Hynais /Debicki, kap. 13, prezentace 06, Maliva, s. 128-129, 141-142/ 22) Fotografie /prezentace 07/ 23) Malířství impresionismu ve Francii a v českých zemích Edouard Manet, Claude Monet, Pierre Auguste Renoir, Edgar Degas Václav Radimský, Antonín Slavíček, Antonín Hudeček /Debicki, kap. 14, Gombrich, kap. 25, Maliva, s. 184-187, DČVU IV/ 24) Prerafaelité a počátky secese D. G. Rosetti, J. E. Millais, J. A. McNeill Whistler Aubrey Beardsley, Victor Horta, Henri van de Velde, Antoni Gaudí, Henri de Toulouse-Lautrec /Gombrich, kap. 25-26, prezentace 06, 08/ 25) Umění secese ve střední Evropě pojmy: mnichovská, vídeňská a berlínská secese, SVU Mánes Hermann Obrist, Otto Wagner, J. M. Olbrich, Josef Hoffmann, Jan Kotěra, Gustav Klimt, Egon Schiele, Alfons Mucha, Jan Preisler, František Bílek /Gombrich, kap. 25-26, Maliva, s. 155, 166, 187, prezentace 08/ 26) Postimpresionismus Doplňková otázka: Sochař Auguste Rodin Paul Cézanne, Georges Seurat, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, skupina Nabis, Edvard Munch /Gombrich, kap. 25-27/ 27) Avantgardní umění v Evropě: fauvismus, expresionismus, kubismus, futurismus, abstrakce Henri Matisse, Georges Roualt, E. L. Kirchner, Emil Nolde, Ernst Barlach, Oskar Kokoschka, Pablo Picasso, Georges Braque, Carlo Carrà, Vasilij Kandinskij, Piet Mondrian, František Kupka /Debicki, kap. 16-18, Gombrich, kap. 27, Maliva, s. 189-190/ 28) Kubismus a expresionismus v českých zemích (malířství a sochařství) Bohumil Kubišta, Emil Filla, Josef Čapek, Otto Gutfreund, Otakar Kubín, Wenzel Hablik /Maliva, s. 155-156, 159, 162-163, 168-169, 190-193, 222-223, DČVU IV/ 29) Metafyzické malířství, dada, surrealismus a imaginativní autorské koncepce Doplňková otázka: Kinetické umění Giorgio de Chirico, Marcel Duchamp, Hans Arp, Max Ernst, André Masson, Salvador Dalí, Juan Miró, Paul Klee, Marc Chagall, Alexander Calder /Gombrich, kap. 27/ 30) „Forma sleduje funkci“ – inženýrská architektura 19. století, „protofunkcionalismus“, konstruktivismus a funkcionalismus Gustave Eiffel, L. H. Sullivan, F. L. Wright, Adolf Loos, Peter Behrens, Le Corbusier, Walter Gropius, Ludwig Mies van der Rohe, Alvar Aalto /Gombrich, kap. 27/ 31) Umění první čs. republiky pojmy: poetismus, artificialismus, surrealismus, konstruktivismus, funkcionalismus /Maliva, s. 156-160, 168-181, 196-207, 224-225, DČVU IV/ 32) Umění 40.-80. let 20. století pojmy: action painting, geometrická abstrakce, tašismus, informel, umění akce, op art, pop art, happening, minimalismus, konceptuální umění, nová figurace /Debicki, kap. 17-20, Maliva, DČVU VI/ 33) Nový klasicismus, postmodernismus a dekonstrukce v architektuře L. I. Kahn, Robert Venturi, Frank Gehry, Bernard Tschumi, Zaha Hadid /prezentace 09/ Vysvětlení zkratek Debicki: Debicki, Jacek et alii. Dějiny umění: malířství, sochařství, architektura. Praha: Argo, 1998. DČVU: Dějiny českého výtvarného umění. Praha: Academia, 1984 ad. Gombrich: Gombrich, Ernst Hans. Příběh umění. Praha: Odeon, 1992. Maliva: Maliva, Josef. Hodiny s výtvarným uměním českých zemí : nárys dějin umění od pravěku do poloviny 20. století. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001.