Cíl  výuky   Cíl  výuky   Cíl  pro  učitele?     Co  budu  v  hodině  dělat?   Cíl  výuky   Cíl  pro  žáky?     Co  budeme  v  hodině  dělat?     „Výukový  cíl  chápeme  jako  představu  o   kvalitaAvních  a  kvanAtaAvních  změnách  u   jednotlivých  žáků  v  oblasA  kogniAvní,   afekAvní  a  psychomotorické,  kterých  má   být  dosaženo  ve  stanoveném  čase  v   procesu  výuky.“   Kalhous  (2002)   Cíl  výuky   1.  Jaký  je  cíl  hodiny?   2.  Co  byste  udělali  jinak?     Videonahrávka  z  projektu  TIMSS  Video  Study,  8.   třída  ZŠ     Pohled  žáků       Úkol   1.  Jaký  je  cíl  hodiny?   2.  Co  byste  udělali  jinak?     Videonahrávka  z  projektu  TIMSS  Video  Study,  8.   třída  ZŠ     Pohled  žáků       Úkol   Plán (postup dosažení cíle) Činnost (uskutečnění plánu) Vyhodnocení (porovnání výsledku s cílem) Cíl Požadavky  na  cíle  výuky   §  Účelnost   §  KumulaAvnost   §  Komplexnost  (vědomosA,  dovednosA,   hodnoty)   §  Kontrolovatelnost   §  Přiměřenost  (ZNV)   Cíl  výuky   Dělení  podle  míry  obecnosA   §    obecné  (vzdělávací  cíle)   §    specifické  (výukové  cíle)   §    konkrétní  učební  cíle   Dělení  podle  obsahového  zaměření   §    kogniAvní  výukové  cíle   §    afekAvní  výukové  cíle   §    psychomotorické  výukové  cíle   Obecné cíle (RVP G) Vzděláváním na čtyřletých gymnáziích a na vyšším stupni víceletých gymnázií se usiluje o naplnění těchto cílů: §  vybavit žáky klíčovými kompetencemi na úrovni, kterou předpokládá RVP G §  vybavit žáky širokým vzdělanostním základem na úrovni, kterou popisuje RVP G §  připravit žáky k celoživotnímu učení, profesnímu, občanskému i osobnímu uplatnění Hierarchie cílů podle míry obecnosti 1. Vzdělávací cíl obecné (vzdělávací) cíle 2. Cíle jednotlivých typů a druhů škol 3. Cíle vzdělávacích oblastí specifické (výukové) cíle 4. Cíle tematických celků (předmětů) 5. Cíle vyučovacích jednotek (např. hodiny) konkrétní cíle 6. Cíle jednotlivých částí vyučovacích jednotek 7. Učební požadavky (cíle učebních situací, učební úlohy) Specifické cíle Specifické cíle §  Vysvětlit žákům základní principy parního stroje. §  Přezkoumat hlavní události, které vedly ke druhé světové válce. §  Rozvinout u žáků pochopení básně Prométheova játra od Jiřího Koláře. Metoda  SMART     Specifický:  vztah  k  určité  konkrétní  činnosA   Měřitelný:  stanovení  požadované  kvality  i  kvanAty   Akceptovatelný:  v  souladu  se  zjištěnými  potřebami   Realis7cký:  musí  existovat  reálná  šance  pro  žáky,  aby   dosáhli  cíle   Termínovaný:  ohraničený  v  čase   Výkonové a nevýkonové cíle Dělení podle způsobu měření §  Výkonové §  Nevýkonové Výkonové cíle Vědět Napsat Porozumět Vysvětlit Být si jistý Demonstrovat Ocenit Vyhodnotit Být seznámen s něčím Vyjmenovat Pochopit Vytvořit Výkonové cíle Vágní Výkonové Vědět Napsat Porozumět Vysvětlit Být si jistý Demonstrovat Ocenit Vyhodnotit Být seznámen s něčím Vyjmenovat Pochopit Vytvořit Specifický cíl 1. Specifický cíl Zlepšit žákovské porozumění významu propagandy v 20. stol. 2. Nevýkonový cíl Rozvinout povědomí žáků o autorově předpojatosti ve vybraných článcích 3. Výkonový cíl Žák vyjmenuje šest vět z pasáže o propagandě, které ukazují předpojatost a vyjadřují úhel pohledu autora textu Specifický cíl – Nevýkonový 1. Specifický cíl Zlepšit žákovské porozumění významu propagandy v 20. stol. 2. Nevýkonový cíl Rozvinout povědomí žáků o autorově předpojatosti ve vybraných článcích 3. Výkonový cíl Žák vyjmenuje šest vět z pasáže o propagandě, které ukazují předpojatost a vyjadřují úhel pohledu autora textu Specifický cíl – Nevýkonový -Výkonový 1. Specifický cíl Zlepšit žákovské porozumění významu propagandy v 20. stol. 2. Nevýkonový cíl Rozvinout povědomí žáků o autorově předpojatosti ve vybraných článcích 3. Výkonový cíl Žák vyjmenuje šest vět z pasáže o propagandě, které ukazují předpojatost a vyjadřují úhel pohledu autora textu F. L. Wright: Kaufmann House Falling Water (1935-39) F. L. Wright: Kaufmann House Falling Water (YouTube) Nevýkonové a výkonové cíle Nevýkonový Rozvinout u žáků pochopení budovy F. L. Wrighta Kaufmann House – Failling Water Nevýkonové a výkonové cíle Nevýkonový Rozvinout u žáků pochopení budovy F. L. Wrighta Kaufmann House – Failling Water Výkonový Na konci hodiny bude třída schopná: 1.  Rozpoznat základní vizuální a prostorové kvality budovy 2.  Popsat Wrightovo přesvědčení o vztahu architektury a krajiny 3.  Vysvětlit, co Wright myslel organickou architekturou a jak to souvisí s domem Kaufmanna 4.  Analyzovat prostorovou strukturu domu a jednotu spojenou z několika částí 5.  Vyjmenovat materiály použité při stavbě a jejich význam ve struktuře 6.  Podat vlastní reakci na budovu Výhody výkonových cílů §  Jsou pozorovatelné a měřitelné §  Jsou srozumitelné pro žáky i učitele §  Specifikují chování a výkon žáků §  Vyjasňují myšlení a plánování §  Usnadňují evaluaci a hodnocení §  Umožňují postupné plánování Nevýhody výkonových cílů §  Činí  z  učení  technickou  disciplínu   §  Z  pochopení  dělají  výkon   §  Zdůrazňují  pouze  pozorovatelné  aspekty   výchovně  vzdělávacích  procesů   §  Výuka  je  příliš  zaměřena  na  dosahování   výsledků   §  Atomizují  učivo  na  malé  celky   §  Nepodporují  otevřenost,  neuzavřenost,  náhodu   a  tvořivost   Jak  vytvářet  výkonové  cíle?   1. rozhodněte, jestli je výkonový cíl vhodný pro danou učební situaci, kterou plánujete 2. zvažte všechny relevantní kontextové vlivy 3. specifikujte, kdo bude předvádět daný výkon 4. specifikujte výkon v patřičných infinitivech 5. stanovte výsledek úkolu 6. upřesněte podmínky, za kterých mají žáci úkol vykonávat 7. stanovte minimální míru, kterou musí žáci splnit, aby uspěli