5. tematický okruh Formování principu cykličnosti - I 5.1 Cyklus – vymezení pojmu a jeho význam v procesu autonomizace a emancipace hudební tvorby 5.2 Vícehlasá mše a její vývoj k cyklickému tvaru 5.2.1 Fáze fragmentální – 13. století 5.2.1.1 Gregoriánská mše a problematika její cykličnosti 5.2.1.2 Missa mixta musicalis – smíšené formuláře 13. století 5.2.1.2.1 Messe du Jour de Noël 5.2.1.2.2 Messe mariale a la cathédrale de Salisbury 5.2.2 Fáze kompilativní – pseudocyklické mešní formuláře 14. století (pars pro toto) 5.2.2.1 Mše z Toulouse, Barcelony, Besançon 5.2.2.2 Mše z Tournai 5.2.2.3 Konstruktivismus 14. století – izorytmie 5.2.2.4 La Messe de Nostre Dame 5.2.3 Fáze autentické cykličnosti – 15. století Literatura: Kast, Paul: Die mehrstimmige Messe bis 1600, in: DTV, s. 38-54 Körndle, Franz: Das musikalische Ordinarium missae nach 1400, in: HdMG, s. 154-188 Schmid, Bernhold: Messensätze bis in das frühe 15. Jahrhundert, in: HdMG, s. 58 – 90 Wagner, Peter: Geschichte der Messe, I. Teil: bis 1600, Breitkopf & Härtel, Leipzig 1913 Příslušná hesla v hlavních muzikologických encyklopediích Terminologie: cyklus, cykličnost, alternatim, gregoriánská mše a problematika cykličnosti, Bruno Stäblein, missa mixta musicalis, pseudocyklické mešní formuláře, mše z Tournai, mše z Toulouse, Mše z Barcelony (Sorbonny), mše z Besançon, izometrie, izorytmie, talea, color, konduktové moteto, Johannes Tinctoris, Leonel Power, rukopis Old Hall, Heinrich Besseler, tenorová mše, Turinský kodex B Diskografie: Les Tres Riches Heures du Moyen Age č. 4: Les Premieres Polyphonies, Harmonia mundi France, 290 652 Ensemble Organum (dir. Marcel Péres): Messe du Jour de Noël (XIIe siecle) Anonymus 4: Messe marsale a la cathédrale de Salisbury (XIIIe-XIVe siecles) Zkratky: DTV = Musikalische Gattungen in Einzeldarstellungen, Band 2: Die Messe, Deutscher Taschenbuch Verlag, Bärenreiter Verlag, Kassel 1985 HdMG = Handbuch der musikalischen Gattungen (Siegrfied Mauser-ed.) 9: Messe und Motette, Laaber-Verlag, Laaber 1998