DĚJINY VÍCEHLASÉ MŠE ( generální sylabus předmětu) 1. TEMATICKÝ OKRUH Mše jako textový a rituální útvar Vymezení termínu Ritualita a obřadnost ve středověku a renesanci – historický a sociologický aspekt Dějiny mše Struktura mešního formuláře a principy jeho skladby Sestavování mešních formulářů 2. TEMATICKÝ OKRUH Mše jako hudební útvar Hudební podoba gregoriánské mše - problematika formy Útvary antifonální a responzoriální psalmodie Útvary nežalmového zpěvu Tropace - tropy - princip proprializace textů mešního ordinaria 3. TEMATICKÝ OKRUH Počátky vícehlasého zpracování Vícehlas jako horizontální a simultánní tropus Organální a diskantová technika při zpracování částí mešního formuláře - problém deformace liturgického cantu firmu Nejstarší doklady vícehlasého zpracování mešních částí : St.Martial - Santiago de Compostela - Notre Dame 4. TEMATICKÝ OKRUH Počátky autonomního přístupu k mešnímu textu Konduktová a motetová technika - izorytmické moteto Cykličnost jako formotvorný princip - vymezení cyklu - pseudocyklus Pseudocyklické mešní formuláře 14.stol.- kompiláty z Tournai, Tolouse, Besançon, Barcelony a Florencie. Guillaume de Machaut : Messe de Notre Dame 5.TEMATICKÝ OKRUH Formování principu cykličnosti - větné dvojice a raná parodická technika: Nová gregoriánská tvorba - formuláře krátkých textů - cykličnost v chorální mši [TuB] Anglická škola - Leonel Power - párové věty - [Old Hall] Počátky parodické techniky Antonius de Cividale, Zacharias de Teramo, Bartolomeo da Bologna (Gloria Vince con legna; Credo Morir desio) [Oxford 213] Johannes Ciconia 6. TEMATICKÝ OKRUH Od proporčnosti k linearizaci ( 2.pol.15. stol.) 1. Plenární mše 2. Tenorová mše 3. Světský cantus firmus - proces linearizace a motivizace 4. Problematika racionálně technických kompozičních postupů izorytmická technika proporční (menzurní) kánon Missa prolationis Missa cuiusvis toni 5. Navazování na tradici (L´homme arme) 7. TEMATICKÝ OKRUH Osudy vícehlasé mše v 16. století 1. Missa parodica (Missa quinis vocibus) 2. Tridentský koncil a proces zjednodušování (simplifikace) 3. Missa Papae Marcelli Literatura: Bossuyt, Ignace: Die Kunst der Polyphonie. Die flämische Musik von Guillaume Dufay bis Orlando di Lasso, Atlantis Musikbuch-Verlag, Zürich 1997 Finscher, Ludwig: Die Messe als musikalisches Kunstwerk, in: Neues Handbuch der Musikwissenschaft, Band 3: Die Musik des 15. und 16. Jahrhunderts, Laaber-Verlag, Laaber 1990 Heikamp, Dieter: Zur Struktur der Messe „L´omme armé super voces musicales“ von Josquin des Prez. In: Die Musikforschung, Band 19, 1966, s. 121-141. Hoppin, Richard, H.: Reflextions on the Origin of the Cyclic Mass. In: Liber amicorum Charles van den Borren, Antwerpen 1964, s. 85 – 92. Krák, Egon: Viachlas v hudbe Európy. Teoretické, kompozičné a historické súvislosti viachlasej hudby. Stredovek a renesancia, Hudobné centrum, Bratislava 2008 Mauser, Siegfried (ed.): Handbuch der musikalischen Gattungen, Band 9: Messe und Motette, Laaber-Verlag, Laaber 1998 Sborník: „Musikalissche Gattungen in Einzeldarstelungen, Bd 2: Die Messe, DTV/Bärenreiter-Verlag, Kassel 1985; ISBN 3-7618-4420-4 Wagner, Peter.: Geschichte der Messe, Leipzig 1913, reprint: Hildesheim 1963 Příslušná hesla v hlavních muzikologických encyklopediích