TISKOVÝ ZÁKON 15. 3. 2014 KISK FF MU Tiskový zákon •6 novel, poslední 2013 (periodika územní samosprávy) •Periodický tisk: tiskoviny vydávané min. 2x za rok se stejným názvem, obsahovým zaměřením a grafickou podobou •Práva a povinnosti PO i FO při vydání či šíření v ČR, mimo úřední a pro vnitřní potřebu •Vydáním stejné tisky či částí se lišící (regionální mutace) HMOTNÉ (jinde v pojmech neuvedeno) rozmnoženiny • Odpovědnost za obsah •Za obsah odpovídá vydavatel (ne autor) •Vydavatel neodpovídá za pravdivost reklamy a inzerce, krom vlastní (blíž z. o regulaci reklamy …) •V naléhavém veřejném zájmu povinnost uveřejnit důležité a neodkladné oznámení státního orgánu co nejdřív a nejvýrazněji •Po sdělení dotýkající se cti, důstojnosti, soukromí… FO/PO možné požadovat zveřejnění reakce ve stejné formě (podmínky v z.) •FO/PO jako (mezi)zdroj informací do tisku právo odepřít orgánu státu podrobnosti o původu a obsahu, příp. věcí, z nichž by šlo zjistit (mimo trestné činy a daně o objednateli inzerce) • Evidence periodického tisku •Vede MK ČR •PO/FO min. 30 dnů před zahájením vydávání musí oznámit: název a obsah, periodicitu, mutace, identifikaci vydavatele •Při neúplnosti výzva k doplnění, při nevyhovění jako by neoznámeno •Změny nutné oznámit do 5 dnů •Každý právo nahlížet a pořizovat výpisy a opisy •Při neřešení evidence či dlouhém přerušení považováno vydávání za ukončené • Povinné údaje na každém vydání •Údaje jako v evidenci •Místo vydání •Číslo a den vydání •Evidenční číslo přidělené MK ČR •Identifikace vydavatele • •Při chybějících údajích nesmí být veřejně šířen (výjimka číslo přidělené MK ČR, pokud nebylo sděleno) Povinný výtisk •Povinnost bezplatně na vlastní náklad z každého vydání do 7 dnů zajistit dodání stanoveného počtu výtisků příjemcům povinného výtisku •Regionální mutace krajským knihovnám dle příslušnosti + všechny pro NTK (v zákoně, ne v realitě => dobrozdání MK) •Musí být bezvadný (technické zpracování), jinak lze žádat bezplatnou náhradu Příjemci povinného výtisku •2x NK ČR, •1x MZK, •1x knihovně Národního muzea v Praze, •1x MK ČR, •1x Parlamentní knihovně, •1x každé krajské knihovně, •1x MKP, •1x periodika pro nevidomé či slabozraké, Knihovně a tiskárně pro nevidomé K. E. Macana v Praze • Pokuty •Do 100-200 tis. Kč dle závažnosti, způsobu, době trvání a následků •Při opakovaných (během roku) až 2x •Řeší krajské úřady (magistráty) dle sídla vydavatele •Zahájení nejpozději 3 roky po prohřešku • ZÁKON O NEPERIODICKÝCH PUBLIKACÍCH Zákon o neperiodických publikacích •Jen 2 novely, poslední 2012 s ZR •Vyhláška Ministerstva kultury č. 252/1995 Sb., kterou se provádí některá ustanovení zákona č. 37/1995 Sb., o neperiodických publikacích + vyhláška č. 156/2003 Sb. •Zákon i vyhláška účinné od 1. 1. 1996 (úprava 15. 5. 2003) Vymezení pokrytí •Neperiodické publikace = rozmnoženiny literárních, vědeckých a uměleckých děl (dle AZ) k veřejnému šíření, vydávané jednorázově, max. 1x rok, častěji po částech tvořících celek •Veřejné šíření = zpřístupnění neurčenému okruhu osob •Neřeší: audiovizuální díla, SW, 3D výtvarná díla, propagační a vnitřní materiály, ceniny, mapová díla, rozmnoženiny vydané v cizině s vydavatelem bez složky v ČR Povinné údaje v neperiodické publikaci •Název díla •Jména autorů, pokud možné •Identifikace vydavatele (FO i PO) •Rok vydání (je-li známý) •U přeložených původní název a označení vydání •Označení nositele autorských práv •ISBN, pokud uděleno • •Zodpovídá vydavatel, jinak nelze veřejně šířit Povinný výtisk •Vydavatel do 30 dní: •2x NK ČR •1x MZK •1x Vědecké knihovně v Olomouci •1x regionální výtisk MKP a krajské dle sídla vydavatele •1x výtisk slepeckým písmem Knihovně a tiskárně pro nevidomé K. E. Macana v Praze •Musí být bezvadný, jinak možné žádat výměnu •Každou vydavatel musí nabídnout ke koupi knihovnám daným vyhláškou (17 knihoven – krajské, vědecké a MKP) Sankce •Ukládá krajský úřad dle sídla vydavatele •Do 15-50 tis. Kč dle závažnosti, způsobu, době trvání a následků •Zahájení správního řízení do 3 let po prohřešku • • ZÁKON O NĚKTERÝCH SLUŽBÁCH INFORMAČNÍ SPOLEČNOSTI Oblast úpravy •Od 2004, 7 novel (zásadní 2011, poslední 2012) •Odpovědnost, práva a povinnosti poskytovatelů služeb informační společnosti a šiřitelů obchodních sdělení •Služba informační společnosti: na žádost jednotlivce, ta i služba e- (ale jakkoli), na obou stranách FO i PO, hl. s účelem vyhledávání a zpřístupňování informací •„obchodním sdělením všechny formy sdělení, včetně reklamy a vybízení k návštěvě internetových stránek, určeného k přímé či nepřímé podpoře zboží či služeb nebo image podniku osoby, která je podnikatelem nebo vykonává regulovanou činnost“ •Postižitelní poskytovatelé služeb se složkou v ČR Poskytovatelé služeb informační společnosti a odpovědnost za obsah 1.Pro přenos informací od uživatele: •Meziuložení výhradně pro přenos a po dobu obvyklou •Odpovědnost jen při zásahu 2.Pro přenos s automatickým dočasným meziuložením •Výhradně pro co nejúčinnější následný přenos na žádost jiných uživatelů •Odpovědnost jako 1. + úprava přístupu k informaci 3.Pro ukládání obsahu uživatelů •Odpovědnost jako 2 + pokud mohl „vzhledem k předmětu své činnosti a okolnostem a povaze případu vědět“ nebo se prokazatelně dozvěděl o protiprávnosti obsahu či jednání uživatele Šíření obchodních sdělení •Zákonné podmínky pro legálnost •Nutný předchozí souhlas uživatele •Bez souhlasu i s využitím informací poskytnutých při koupi, pokud neodmítne •Zrušení/odmítnutí: kdykoli, jednoduše a zdarma •Musí být jasně označeno jako obchodní a obsahovat platnou adresu pro reakci, nesmí skrývat totožnost objektu nabídky •Zákon nezná slovo spam Sankce a omezení odpovědnosti •§ 6 poskytovatel služby (žádný) nemusí dohlížet na obsah, ani aktivně vyhledávat protiprávní •Opět vymaněním s veškerým úsilím pro zabránění protiprávnosti •Na šíření obchodních sdělení dohlíží ÚOOÚ •Pokuty 100 000 - 10 mil. Kč, promlčení rok po zjištění, max. 3 roky od činu Změny v r. 2011 •Nutné dle regulačního rámce telekomunikací vyžádaná EU (do 25. 5. 2011), ovlivnilo mnoho z. •Novinky: •Zpřesněn a rozšířen pojem nevyžádané obchodní nabídky •Přidán přestupek FO za hromadné či opakované obchodní nabídky (nejen nevyžádané) x PO mohou takové posílat za dodržení daných podmínek •Poskytovatel služby informační společnosti poškozený nelegálním šířením obchodních nabídek se může domáhat jménem svých zákazníků soudní ochrany •Odstraněn požadavek prokazatelného souhlasu (problém domýšlení) ZÁKON O ELEKTRONICKÝCH KOMUNIKACÍCH Zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích •30 novelizací (+ jedna dosud neúčinná), 179 §§, 510 prováděcích předpisů •„službou elektronických komunikací služba obvykle poskytovaná za úplatu (…) zcela nebo převážně v přenosu signálů po sítích elektronických komunikací (…)” •„ veřejnou komunikační sítí (…) zcela nebo převážně k poskytování veřejně dostupných služeb (…) podporuje přenos informací mezi koncovými body sítě (…)“ (§ 2) •Nevztahuje se na obsah služeb pomocí e-komunikací Regulace •Jen pro vytvoření konkurenčního prostředí (např. správa kmitočtů, čísel, výhody pro znevýhodněné, univerzální služba…) •Všeobecným oprávněním pro zajištění interoperability, ochrany životního prostředí, OÚ, spotřebitelů… •Registrace podnikatelů v e-komunikacích ČTÚ => e-databáze Univerzální služba •Pokud možné, musí pověřený žadateli dodat •Povinnost poskytovat přístup v pevném místě k veřejné komunikační síti a telefonní službě, pravidelné vydávání seznamů, služby veřejných telefonních automatů, přístup zdravotně postižených k těmto službám + doplňkové služby •Výběr podnikatele => podmínky pro poskytování + nejnižší cena •Pro zdravotně znevýhodněné zvýhodněná služba – výběrové řízení, rozdíl hradí stát Činnost poskytovatelů veřejných e-komunikačních služeb •Zajištění stále dostupnosti •Vedení evidence (např. čísla) •Zajištění interoperability i bezpečnosti •V z. prvky smlouvy, pravidla pro vyúčtování a reklamace •Telefonní operátoři povinni mít infolinku zdarma •Poskytnutí údajů o čísle pro identifikaci původce „zlomyslných nebo obtěžujících volání“ (do 2 měsíců od volání) Ochrana údajů, služeb a sítí e-komunikací •Ochrana údajů v jiných zákonech (např. OÚ) •Povinnost zajistit důvěrnost komunikací + provozních a lokalizačních údajů (o těch na žádost souvisejícího zákazníka nutné ho informovat) •Provozní a lokalizační údaje po 6 měsíců pro předání represivním orgánům, pak likvidace; ne obsah, lze žádat náhradu za efektivní náklady •„Použít adresu elektronické pošty pro odeslání zprávy nebo zpráv třetím osobám bez souhlasu držitele této adresy elektronické pošty je zakázáno“ (§ 93) •Zákaz marketingu přes e-komunikace, pokud ve veřejném seznamu uvedeno, že si to nepřeje • Sankce •Správní delikt: 2-20 mil. Kč, lze opakovaně •Přestupek: 100-200 tis. Kč •Delikty a sankce řeší ČTÚ •Opět stejné vymanění z odpovědnosti Otázky •Jakým zákonem se řídí vydavatel: •elektronického týdeníku •firemního věstníku •každoročního sborníku •mapy •měsíčníku pro dospívající •obecního zpravodaje •počítačového programu •sbírky zákonů •trojdílné encyklopedie vydané během jednoho roku •Když budu mít pocit, ze v časopise je obsah, který poškozuje mou dobrou pověst, koho můžu žalovat? A u knihy? •Když mě budou v časopiseckém článku citovat a neuvedou mé jméno, je to problém dle zákona? A u knihy? •Kde najdu všechny časopisy a knihy, které byly v posledním roce v ČR vydány nebo šířeny? • Otázky •Co řeší zákon o některých službách informační společnosti? •Co je služba informační společnosti dle zákona? •Co je obchodní sdělení dle zákona? •Jak je za obsah informací… •… přenesených pomocí WiFi odpovědný poskytovatel připojení k této WiFi síti? •… odpovědný Google, který je vyhledal? •… odpovědný provozovatel služby Uloz.to? •Mohu opakovaně posílat reklamní sdělení? A moje firma? •Mohu dát souhlas se zasíláním obchodních sdělení a pak ho zase odvolat? •Může mi zasílat obchodní sdělení firma, na jejíž webových stránkách jsem … •… zakoupila hračky? •… zaregistrovaná? •… se byla podívat? •… nikdy nebyla? • Otázky •Co řeší zákon o e-komunikacích? •Co může byt službou e-komunikací? •Za co jsou její provozovatelé odpovědní? •Je knihovna provozovatelem služby e-komunikací dle zákona? •Proč stát reguluje e-komunikace a nenechá to na vývoji trhu? A co reguluje? •Na koho se můžu obracet v oblasti e-komunikací jako na poradní nebo dohledový orgán? •Co to je univerzální služba a proč se řeší? •Může můj telefonní operátor zpracovávat a na vyžádání policie poskytnout: •Informace definující můj pohyb ve fyzickém světě? •Obsah mnou poslaných SMS zpráv? •Telefonní čísla lidí, kteří mi volali? •Může mi volat cizí telefonní operátor, když jsem nedala souhlas k předání mého čísla do jeho rukou? • DĚKUJI ZA POZORNOST.