Informační Systémy 14. 3. 2014 Metodiky, metody, techniky, nástroje ¢Metodika = souhrn etap, přístupů zásad. ´ Metodika stanovuje – co, kdo, kdy a proč má dělat během procesu vývoje. ´ ´ Zahrnuje: ´ - organizace práce vývojového týmu ´ - metody práce s informacemi o vyvíjeném IS ´ - ekonomické otázky ´ - vedení projektové a provozní dokumentace ´ - způsob řízení v jednotlivých fázích vývoje IS ´ - SW a HW prvky doporučené pro vývoj IS ´ Metodiky, metody, techniky, nástroje ´Metoda – určuje, co je třeba dělat v určité etapě vývoje IS. Bývá spojená s určitým přístupem (strukturovaný, objektový). ´ ´Technika – určuje, jak se dobrat požadovaného výsledku, tj. určuje přesný postup kroků, způsob použití nástrojů apod. ´ příklad technik: prototypování, normalizace datového modelu, transformační a transakční analýza při tvorbě struktury programového systému. ´ Metodiky, metody, techniky, nástroje ´Nástroj = prostředek k uskutečnění určité činnosti, resp. k vyjádření výsledku dané činnosti (formalizuje vyjádření výsledku). Může být svázán s konkrétní technikou, např. CASE nástroje, modely IS (datový, funkční, stavový diagram). Vazby metodika-metoda-technika-nástroj ´Metodika doporučuje použití určitých metod v průběhu vývoje IS, metody pak využívají určitých technik a nástrojů. Není však možné prohlásit, že daná metoda patří jednoznačně k určité metodice. Některé metody jsou specificky využívané konkrétní metodikou. Většina metod je univerzálních, využívají různé metodiky, v různých etapách vývoje IS. ´Metodologie vývoje IS = zobecňující nauka o metodikách a metodách vývoje IS. Životní cyklus IS Životní cyklus IS Životní cyklus IS Životní cyklus IS ´Model „spirála“ ´Kombinuje prototypování s analýzou rizik. Jednotlivé etapy jsou cyklicky procházené vždy na vyšší úrovni podrobnosti analýzy, návrhu i implementace systému. Základní prostředky pro boj se složitostí vývoje IS (1) ´Hierarchický rozklad problematiky ´ rozdělení složitého systému na subsystémy a to až do potřebné úrovně podrobnosti. ´ Hierarchické rozdělení systému na subsystémy napomáhá plánovat, organizovat a kontrolovat práci vývojového týmu. Základní prostředky pro boj se složitostí vývoje IS (2) ´Etapizace a iterace postupu řešení ´ rozdělení složitého procesu vývoje IS na dílčí etapy. Každé etapě jsou přiřazeny cíle, úkoly, vstupy, výstupy, dokumentace, rizika, dílčí činnosti, odpovědné osoby, finanční náklady, apod. ´ Iterace znamená opakované provádění činností jednotlivých etap vždy na vyšším stupni porozumění problému. Účelem iterace je postupné zpracování problému na různých úrovních rozlišení – od hrubé představy o řešení až k podrobnému návrhu systému. Základní prostředky pro boj se složitostí vývoje IS (3) ´Modelování a srovnávání modelů ´ základní technika používaná během vývoje IS. Základní prostředky pro boj se složitostí vývoje IS (4) ´Použití grafických vyjadřovacích prostředků ´ umožňují vytvořit si názornou představu o vyvíjeném IS. ´ Grafické vyjadřovací prostředky jsou součástí CASE (Computer Aided System Engineering) tj. nástroje pro podporu vývoje IS – automatizují rutinní činnost. ´ Analýza, návrh IS ´Princip ABSTRAKCE ´ myšlenkový proces, vylučuje odlišnosti a zvláštnosti jednotlivých objektů či jevů a zdůrazňuje společné, obecné, podstatné vlastnosti sledované množiny objektů či jevů. ´ opakem ´KONKRETIZACE ´ přístup, při němž postupně vyčleňujeme z obecného specifické vlastnosti sledovaných objektů či jevů Analýza, návrh IS ´3 stupně ABSTRAKCE: ´Kategorizace ´Agregace ´Generalizace ´ ´KATEGORIZACE: nejnižší stupeň abstrakce, znamená seskupování prvků (jevů) do tříd (kategorií) podle kritérií, které si zvolíme k účelu sledování těchto prvků (jevů) Analýza, návrh IS ´AGREGACE je abstrakcí, při níž považujeme prvek za část většího celku. Jde o účelové sdružení prvků (tzv. abstrakce typu „část-celek“). Při agregaci nejde o zobecnění společných vlastností těchto prvků. ´ ´ Př. agregace prvků – komponenty pc: monitor, klávesnice, HDD – jde o prvky daného celku, tj. počítače. Analýza, návrh IS ´GENERALIZACE – abstrakce typu „specifický typ – obecný nadtyp“. Při generalizaci hledáme společné vlastnosti nadřízeného celku jakožto nositele specifikovaných společných vlastností (atributů). ´ ´ Př. – společné vlastnosti prvků „správce počítače“, „operátor počítače“, „správce dtb. systémů“ - PRACOVNÍK SYSTÉMOVÉ PODPORY ´ ´Opakem GENERALIZACE je myšlenkový postup zvaný SPECIALIZACE. Vývojová klasifikace IS Typologie IS ´Průzkumové IS (Information Retrieval Systems) definované jako množinu lidí, technologií a procedur (software), které pomáhají vyhledávat údaje, informace a poznatkové zdroje ´lokalizované částečně v knihovnách nebo mimo ně. Informace o dostupných zdrojích jsou získávány, ukládány, vyhledávány a zpřístupňovány dle potřeb uživatelů. Typologie IS (pokračování) ´Informační systémy pro podporu rozhodování (Decision Support Systems) ´jsou systémy se specifickými funkcemi orientovanými na pomoc manažerům při řešení problémů a v rozhodovacích procesech. Zahrnují lidi, procedury, software a účelové databáze. ´Pomáhají identifikovat faktory, které vytváří problémy; poskytují možné cesty řešení problémů; pomáhají vybírat možnosti, které jsou k dispozici k řešení problémů. Obr. DSS Typologie IS (pokračování) ´Expertní systémy (Expert Systems) ´jsou specifickým druhem informačních systémů, které pomoci software poskytují služby, které se očekávají od expertů. Jsou naprogramované imitovat myšlenkové postupy expertů a připravit návrhy rozhodnutí na výběr nejlepších partikulárních řešení problémových situací. Typologie IS (pokračování) ´Manažerské informační systémy ´(Management Information Systems) ´zahrnují lidi, technologie a procedury, které slouží na organizační plánování, operační a řídící přístup a využívání lidských a materiálních zdrojů. Obr. MIS Typologie IS (pokračování) ´Systémy na přímé řízení technologických procesů. ´Jsou to systémy pracujíce v on-line-real-time (OLRT) režimu určené na přímé řízení technologických procesů, např. prostřednictvím NC strojů (numeric control) připojených na počítače. ´Integrováním přímého řízení procesů s organizací výroby, zásobovaní a expedice vznikají integrované výrobní informační systémy (Computer Integrated Manufacturing – CIM). Typologie IS (pokračování) ´Informační systémy pro podporu vrcholového řízení (EIS – IS), které zabezpečují vrchol řídící pyramidy, slouží ´především vrcholovému managementu podniku. Jsou to „osobní“ IS pro manažery na úrovni strategického plánování. Na rozdíl od MIS se EIS zajímá o informace z okolí podniku (technické inovace, trh, banka, konkurence apod.). EIS umožňují přístup k externím datům a sumarizují interní podnikové informace do nejvyšší úrovně agregace. Obr. EIS Srovnání MIS & DSS Obr. EIS a jeho propojení na DIS a FIS přes IS Podpůrné IS ´Kancelářské IS (Office Automation – OA) ´Obsahují textové procesory, faxy, kopírovací přístroje, zařízení na optické čtení dokumentů, el. Poštu apod. ´ Podpůrné IS ´Útvarové systémy (Departmental Systems – DS) ´Jsou často spojením TPS, DSS a OA, ale jejich rozsah je redukovaný na určitý útvar nebo místo. ´ ´Dokumentografické (DIS) a faktografické (FIS) IS zpracovávají a poskytují odborné a vědecké informace sloužící k podpoře strategického rozhodování a plánování. Nejčastěji existují propojení z EIS na DIS nebo FIS přes informační portály. Dělení IS dle obsahu výstupu ´agregované zprávy pro management (typické pro transakční IS), ´zprávy na vyžádání (Manažerské IS), ´nformace pro rozhodování (IS na podporu rozhodování), ´hodnocení, rady, vysvětlení (expertní systémy), ´klíčové indikátory na řízení a strategické rozhodování v podnicích (exekutivní IS), ´adresy, příp. plné texty dokumentů (dokumentografické IS), ´fakta, souvislosti, sémantické mapy (znalostní a zpravodajské IS). Dělení IS dle jejich vztahu k systému řízení Děkuji za pozornost. ´