INFORMAČNÍ SYSTÉMY 18. 4. 2014 TRENDY VE VÝVOJI ERP SYSTÉMŮ uDřívějším trendem v oblasti ERP bylo dosažení maximální funkcionality. uS rozšiřováním funkcionality ale rostla složitost systémů. uNynější trend, označovaný jako ERP druhé generace, je integrace. ERP si ponechává pouze funkce, pro které byl primárně určen – tj. podpora podnikových procesů. Další funkce se řeší integrací se specializovanými produkty (reportovací nástroje, oblast workflow, atd). TRENDY VE VÝVOJI ERP SYSTÉMŮ uPODPORA UŽIVATELŮ uDo této oblasti patří například nástroje business inteligence. Základním úkolem BI je monitorovat, analyzovat a plánovat podnikové procesy. uAnalytické nástroje na rozdíl od reportingu nezobrazují pouze stav hodnot, ale snaží se odpovědět na otázky „proč se to tak stalo“ a „co se bude dít dále“. uMONITOROVÁNÍ STAVU PODNIKU: uReporty uSledování klíčových ukazatelů výkonnosti (scorecarding) – okamžitý pohled na stav podniku v definovaných ukazatelích, založených většinou na porovnání plánu a skutečnosti u TRENDY VE VÝVOJI ERP SYSTÉMŮ uPLÁNOVACÍ PROCESY uTvorba finančních a obchodních plánů, rozpočty a plány investic (činnosti typické pro MIS systémy). Systémy mohou generovat plány na základě údajů z minulých období, provádět jejich extrapolaci podle zjištěných trendů, simulace variant rozpočtů. uINTEGRACE SE SPRÁVOU DOKUMENTŮ (DMS SYSTÉMY) uData jsou uložena strukturovaně v ERP systému, ale část se nachází i mimo -> integrace s nástroji pro správu dokumentů -> sledování oběhu dokumentů, archivace, verzování. uDle nedávných průzkumů jen 15 % zaměstnanců má přístup do ERP. TRENDY VE VÝVOJI ERP SYSTÉMŮ uPODPORA MOBILITY ZAMĚSTNANCŮ uPro zajištění větší mobility zaměstnanců roste potřeba přístupu přes webové rozhraní, PDA, SmartPhone apod. uŘEŠENÍ CRM uVlastní modul v rámci ERP nebo integrace s CRM systémem. uProblémem plnohodnotné náhrady CRM funkcemi ERP je princip ERP systémů a to požadavek na jednoznačnost popisu určité situace. uPříliš komplexní řešení ERP má problém při nasazení v malých a středních podnicích, což začíná být zajímavý segment na trhu. Prostředí malých firem se dynamicky rozvíjí a je potřeba, aby se systém vyvíjel podle rozvoje podniku. TRENDY VE VÝVOJI ERP SYSTÉMŮ uEAM uJednou z funkcí ERP systému je také komponenta EAM (Enterprise Asset Managemenet -správa podnikového majetku). S reportovacími a analytickými nástroji je EAM platforma pro optimalizaci výkonnosti podnikových aktiv. Používání informačního systému v oblasti údržby je v ČR výjimečné. uSoučástí ERP se tedy stávají funkce CRM, BI, e-business, webové portály nebo kolaborativní scénáře. ERP – PŘÍNOSY u uZefektivnění a zrychlení ekonomických procesů uCentralizace dat – dostupnost přesných a konzistentních dat, sdílení dat uSnížení chyb uÚspory investic do IT (v dlouhodobém měřítku) uZvýšení bezpečnosti IS (bezpečnost dat) uRychlejší výstupy pro vedení firmy (nemusí se připravovat podklady) uPodpora pro účetnictví (u nadnárodních – podle mezinárodních standardů) uZvýšení konkurenceschopnosti uZrychlení schvalování dat (např. plateb) uMožnost propojení s dodavateli a odběrateli u NEDOSTATKY ERP uVysoká cena uDalší náklady – údržba, školení, rozšiřování uZávislost na dodavateli u uDůvody, kdy nechtějí uživatelé ERP používat: uAplikace se špatně ovládá uFunkčnost neodpovídá potřebám u ERP – strukturovaná data uERP jsou primárně systémy založené na databázi, tj. předpokládají strukturovaná tabulkově orientovaná data. uPro nestrukturovaná data je lépe použít systémy pro správu a oběh dokumentů (DMS – Document Management System)a tyto integrovat s ERP. MODELY DODÁNÍ ERP uOn-premise model. Aplikace je nainstalována na serverech organizace vlastnící ERP systém. Organizace musí mít vnitřní zdroje na provoz a údržbu ERP systému. Na upgradech, aktualizacích a úpravách systému se podílí sama organizace spolu s dodavatelskou firmou. Jedná se o nejběžnější model využívání ERP systémů. u uOn-appliance model – forma SaaS, zákazník využívá jen některé moduly a platí jen za to, co využívá u u u MODELY DODÁNÍ ERP uOn-demand model. Tento model je znám také pod pojmy ASP (Application service provider) nebo SaaS (Software as a Service). Přestože mezi jednotlivými pojmy jsou rozdíly, tak hlavní společný rys je, že ERP systém je dodáván vzdáleně přes internet. O aktualizace a upgrady systému se stará dodavatel, který ERP provozuje na svých serverech. U tohoto modelu bývají větší obavy o bezpečnost a spolehlivost služby, protože organizace nemá přímou kontrolu nad správou ERP systému. Customizace systému se provádí pomoci tzv. mashupů. u MASHUP uMASHUP uMashup není produkt, služba nebo technologie, ale princip: vytvářet nové služby integrací stávajících. uLiší se přidanou hodnotou, integruje se prostřednictvím API. Vytvoříme novou webovou službu nebo stránku s využitím webových služeb třetích stran. Příkladem je např. Použití GoogleMap v aplikaci na webu. SaaS uSAAS uSaaS (software jako služba) vede k optimalizaci finančních toků (odpadá například nutnost velké počáteční investice). U správně implementovaného SaaS uživatel nepozná, že systém je hostovaný. V roce 2009 byl odhad trhu SaaS 10 mld USD. Varianty SaaS uVarianty SaaS: uVlastní řešení pro každého zákazníka uKonfigurovatelné řešení – separátní instalace se stejným aplikačním kódem uKonfigurovatelné řešení pro více nájemců – v rámci jedné instance uKonfigurovatelné rozšiřitelné řešení – víceúrovňová architektura, load balancing – proměnlivý počet serverů u VÝZNAMNÍ VÝROBCI ERP uSAP uLawson uOracle Applications uIFS uNexedi uInfor uABAS AG uMicrosoft (Dynamics AX, Dynamics NAV) u VÝZNAMNÍ VÝROBCI ERP uMicrosoft Dynamics NAV uProdukt je součástí řady Microsoft Dynamics, která pomáhá firmám s účetnictvím a ekonomikou, řízením vztahů se zákazníky, dodavateli, provozní analytikou a e-komercí. Microsoft Dynamics NAV 2009 s novou třívrstvou architekturou klienta s novým uživatelským rozhraním zaměřeného na role (Role Tailored Client - RTC) byl uveden na trh v prosinci roku 2008. uDo dalších verzí jsou plánovány nové funkcionality aplikace, klient pro SharePoint, implementace všech částí systému v .NET (a tedy podpora 64bit platformy a podpora Unicode) a další. uExistuje dokument "Statement of Direction" Microsoft uveřejňuje pro své partnery a zákazníky, obsahuje směřování aplikace až do roku 2017. VÝZNAMNÍ VÝROBCI ERP uInfor uZískal formou akvizicí celou řadu společností, čímž se stal třetím největším poskytovatelem podnikových aplikací (měřeno obratem) za SAP a Oracle Corporation. Dle různých firemních a mediálních zdrojů je Infor s obratem 2,2 miliardy dolarů dnes desátá největší softwarovou společností na světě. VÝZNAMNÍ VÝROBCI ERP uSAP u„Systems - Applications - Products in data processing“ (Německo, Waldorf) uSAP R/3 se skládá z následujících modulů: uFI (Financial Accounting) Finanční účetnictví uCO (Controlling) Kontroling uAM (Asset Management) Evidence majetku uPS (Project systém) Plánování dlouhodobých projektů uWF (Workflow) Řízení oběhu dokumentů u VÝZNAMNÍ VÝROBCI ERP uSAP R/3 se skládá z následujících modulů: uIS (Industry Solutions) Specifická řešení různých odvětví uHR (Human Resources) Řízení lidských zdrojů uPM (Plant Maintenance) Údržba uMM (Materials Management) Skladové hospodářství a logistika uQM (Quality Management) Management kvality uPP (Production Planning) Plánování výroby uSD (Sales and Distribution) Podpora prodeje u SAP uSAP R/3 je client/server aplikace využívající třívrstvý model. Prezentační vrstva nebo klient komunikují s uživatelem. V aplikační vrstvě je uložena business logika a databázová vrstva zaznamenává a ukládá všechna data systému včetně transakčních a konfiguračních dat. uFunkčnost systému SAP R/3 je programována vlastním proprietárním jazykem ABAP (Advanced Business Application Programming, od 2003 je možné používat i Javu). SAP uABAP (ABAP/4), je jazykem čtvrté generace (4GL) umožňujícím vytvářet jednoduché, ale výkonné programy. R/3 obsahuje také kompletní vývojové prostředí, které umožňuje vývojářům modifikovat existující programový kód SAPu nebo vytvářet vlastní funkčnost, od reportů až po transakční systémy, s využitím SAP frameworku. ABAP komunikuje s databází pomocí SQL dotazů, které umožňují vybírat, měnit a mazat data. Dále umožňuje vytvářet grafická uživatelská rozhraní a middleware pro integraci s jinými systémy. uInformační systém pro střední a malé firmy (SMB - Small and Medium Business) jsou dodávány pod názvem SAP Business One. u OPEN SOURCE ERP uNapř. Compiere, JFire, OFBiz,… uVolná dispozice zdrojovým kódem uMožnost změnit užití SW dle budoucích potřeb u uNevýhody Open Source řešení: uNestálost v čase uNejasná koncepce vývoje uMůže být nedotaženost projektu – lokalizace atd. u uKomerční řešení jsou více zaměřeny na implementační fázi. TRH S ERP SYSTÉMY uLarge Enterprises – nadnárodní společnosti – segment již obsazen. uMedium Enterprises – pro dodavatele nejzajímavější segment uSmall Enterprises (do 50 zaměstnanců a 100 mil. Kč) – krabicové produkty tuzemských výrobců uMenší firmy kladou důraz na rychlost a snadnost pořizování dat na úkor šíře, komplexnosti a kvality. uČím menší firma, tím nižší nároky na zpětné vyhodnocení dat, naproti tomu má vyšší nároky na rychlost a jednoduchost pořízení vstupních dat. To je v rozporu s původním požadavkem na kvalitu, šíři a komplexnost dat. uProto menší firmy nedávají přednost komplexním velkým balíkům, kde je důraz na komplexnost, kvalitu a špičkové analytické informace; pro malou firmu se implementace takového balíku může stát komplikací.