Týden 8: Shrnutí kvantitativní části a závěrečná zpráva z výzkumu
Modul 8: Závěrečná zpráva z výzkumu
- Tentokrát bez studijních materiálů (používáte to, co jste se již naučili).
- Kdo si chce dobrovolně něco přečíst, může se začíst do nepovinných doplňujících materiálů (v kurzu z minulého roku byly povinné)
Máte za sebou část kurzu věnovanou deskriptivní statistice, tedy základním operacím s daty. Nedostali jsme se k problematice ověřování hypotéz a zobecňování dat na populaci (stručný úvod do této problematiky najdete v nepovinných materiálech). Na jednotlivých operacích jste si vyzkoušeli popis vzorku, vyhodnocování jednotlivých proměnných, operace s kategorizovanými i nekategorizovanými daty. Nyní je na vás, abyste se na data podívali vcelku a vyhodnotili své výzkumné otázky.
Připomeňme si, že cílem výzkumu bylo zjistit, jaká je image knihovnického povolání v ČR. Jinými slovy, naší hlavní výzkumnou otázkou bylo: „Jak vnímá veřejnost knihovníky a knihovnice?“. Výzkumná otázka v sobě skrývá řadu podotázek (například jak se liší postoje a vnímání knihovníků podle pohlaví, věku a dalších charakteristik? Vnímají lidé knihovnictví jako mužskou či ženskou profesi? Představují si lidé knihovníky jako starší nebo mladší? Jaké mají představy o vzdělání potřebném k vykonávání profese? Vnímá veřejnost knihovnickou profesi jako prestižní?)
Cíle výzkumu navazovaly na studie Petera Hernona (1997), Wendi Arant a Candance Benefiel (2003) a Ruth Knelae (2009). Ukázky z nich máte k dispozici v ISu. Otázka na prestiž povolání kopírovala otázku v celostátním průzkumu prestiže povolání, který realizuje pravidelně CVVM.
Jako badatelé teď stojíte před úkolem vyhodnotit a interpretovat výsledky naší společné studie.
Stanovte si tedy minimálně 5 vlastních výzkumných podotázek, na které chcete z dat získat odpověď. Minimálně tři z nich by měly dávat do souvislostí dvě proměnné (tedy například otázky typu „Je rozdíl ve vnímání prestiže knihovnického povolání u lidí, kteří chodí a nechodí do knihovny?“, ne pouze otázky typu „Jak respondenti vnímají prestiž knihovnického povolání?“). Podotázky by se také měly týkat jádra problému (nejen tedy např. sociodemografických charakteristik respondentů).
Proveďte analýzu dat vzhledem ke stanoveným otázkám a sepište závěrečnou zprávu z vaší analýzy. Závěrečná zpráva by měla mít klasickou strukturu IMRAD (kdo neví, mrkne třeba na Wikipedii).
Úkol odevzdejte do pátku 18/4 do 21:00 do Odevzdávárny v ISu.