Metodologie pro informační studia a knihovnictví 2

Týden 10: Rozhovory

Modul 10: Sběr dat v kvalitativním výzkumu (hloubkové rozhovory)

V tomto modulu se budeme věnovat sběru kvalitativních dat. Nejčastější metodou kvalitativního výzkumu jsou hloubkové rozhovory. 

!!!Úkol: Rozhovory

  1. Navrhněte a zpracujte osnovu polostrukturovaného rozhovoru. 
    • V tomto širokém problému máte mnoho možností, jak svůj výzkum zaměřit. Než vytvoříte osnovu, pokuste se v jednom odstavci nastínit, jak jste výzkumný problém uchopili).
    • Hlavní výzkumnou otázku rozveďte na odvozené výzkumné otázky a ty dále na tazatelské otázky, které budou tvořit kostru vašeho rozhovoru. Plánujte rozhovor cca na 1 hodinu (tzn. cca 6 otázek, které budou tvořit osnovu hlavní části rozhovoru). 
    • Informanti: knihovníci a knihovnice (tedy lidé pracující v současné době v knihovně). V záznamu přepisu rozhovoru by se měla objevit základní identifikace informanta (např. Jaroslava, vedoucí služeb ve VŠ knihovně, 36 let)
  2. Přepište cca 15 minut rozhovoru do stejného dokumentu.
  3. Dokument odevzdejte do IS do pátku 2. května 2014 do půlnoci. Obsahem dokumentu bude tedy krátký rozbor toho, jak jste uchopili výzkumný problém, osnova a přepis části rozhovoru (cca 15 minut)

Pozor - nové téma:

Výzkumný problém: Vnímání knihovnické profese knihovníky/knihovnicemi
(Co to znamená být dnes knihovníkem/knihovnicí? Co to znamená pro knihovníky/knihovnice osobně? Jaká je motivace pro vykonávání knihovnické profese? .. atd...)

Poznámka: rozhovory je nejlepší vést v reálném prostředí. Pokud nebudete mít tu možnost setkat se s informatem/kou osobně, lze využít i v kvalitativním výzkumu možnost rozhovorů po telefonu či po skype atd. Volte však vždy tu možnost, která vám poskytně co nejbohatší interakci s informantem/kou.