RYTMUS o.p.s. INTEGRACE, INKLUZE KDO JSME? •Občanské sdružení Rytmus bylo založeno v roce 1994. Posláním Rytmus, o.s. je umožnit lidem se znevýhodněním aktivně se začleňovat do běžného prostředí – v práci, ve škole, v místě bydliště. • •Od úterý 14. ledna 2014 jsme se stali obecně prospěšnou společností. Nový název tak zní Rytmus - Od klienta k občanovi, o.p.s. Změna souvisí s novým občanským zákoníkem. • TRANZITNÍ PROGRAM – ...jak ze školy do života... • Jaké jsou cíle Tranzitního programu? •naučit studenta/ku, co znamená chodit do práce • •rozvíjet pracovní a sociální dovednosti studentů/ek • •umožnit studentovi/ce vyzkoušet si práci v běžném prostředí • •usnadnit studentovi/ce přechod ze školy do běžného pracovního prostředí • •usnadnit studentovi/ce přechod z dětství do života dospělého • •napomoci studentům/kám a jejich blízkým k vytvoření představy o možné budoucnosti PODPOROVANÉ ZAMĚSTNÁVÁNÍ •Podporované zaměstnání (PZ) je časově omezená služba na dobu dvou, příp. tří let spočívající v individuální a flexibilní podpoře lidí se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním na trhu práce a jejich zaměstnavatelů. • • Služba PZ zahrnuje: •Personální poradenství v oblasti zaměstnávání osob se zdravotním postižením •Pracovní asistenci, která spočívá v přímé podpoře zaměstnance. • STŘEDISKO PODPORY INKLUZE •kurzy pro pedagogické pracovníky •přímá podpora ve školách u začleněného žáka •podpora rodině, poskytnutí základních informací, kde a za jakých okolností se jejich dítě může vzdělávat •Více na našich stránkách www.inkluze.cz , www.rytmus.org INKLUZE •CO TO VLASTNĚ TO „OŠKLIVÉ“ SLOVO ZNAMENÁ? • •Podstatou inkluzívního vzdělávání je snaha poskytnout všem dětem kvalitní vzdělání nezávisle na jejich schopnostech, individuálních zvláštnostech, znevýhodnění nebo nadání. JE ODLIŠNOST NA ZÁVADU? •V inkluzívní škole se s odlišností počítá, je přijímána, respektována a dokonce vítána jako dobrá zkušenost a přínos pro všechny. •Dětem přináší setkání s odlišností důležité vybavení do budoucího života v podobě získání respektu k sobě i ostatním, schopnosti empatie, tolerance, ohleduplnosti a zodpovědnosti. • Děti se učí komunikovat, spolupracovat a vzájemně si pomáhat. Učí se také o pomoc požádat, uvědomit si a pojmenovat své potřeby. • • PŘÍNOS PRO UČITELE ??? •Inkluzivní vzdělávání umožňuje : •zažití různorodosti •poznání, že každé dítě má nějaké silné stránky, na nichž se dá stavět •nutí ho zamýšlet se nad pedagogickými postupy a strategií výuky a hledat nové cesty •nezbytnost dalšího vzdělávání, což podporuje jeho profesionální růst • RODIČ MÁ MORÁLNÍ I ZÁKONNÉ PRÁVO ROZHODNOUT, KDE SE JEHO DÍTĚ BUDE VZDĚLÁVAT •Třída ve škole by měla být takovým modelem společnosti. •Vynechat někoho z kolektivu může znamenat setkat se s ním někdy jindy a někde jinde a pak nevědět, co s tím. •Chodit do školy neznamená jen učit se, učit se, ale také SOCIALIZOVAT. • • • • KDE SE S INKLUZÍ SETKÁVÁME? INTEGRACE VERSUS INKLUZE • •Zaměření na potřeby žáka s postižením / Zaměření na potřeby všech žáků • •Expertízy specialistů / Expertízy běžných učitelů • •Speciální intervence / Kvalitní výuka pro všechny • •Prospěch pro integrovaného žáka / Prospěch pro všechny • •Dílčí změny prostředí / Celková změny školy • •Vzdělávání zaměřeno na běžné dítě a / Zaměření na skupinu a školu •na dítě s postižením • Úkol MARTINKA, dítě s DS, 8 let •Jsem přátelská •Jsem upřímná a bezelstná •Mám ráda lidi okolo sebe •Ráda pomáhám a chci pomáhat •Jsem přející, umím se rozdělit •Umím být veselá, ráda laškuji a dělám si legraci •Ráda si hraji, zúčastním se každé hry •Umím dát lidem najevo, že jsou pro mne důležití – obejmu, •pohladím •Když je někdo smutný, upozorním na to ostatní, chci mu pomoci •Neumím být škodolibá, zlá ani zákeřná • NA CO NARÁŽÍ RODIČE ? ? • Jednání o nás (našich dětech) bez nás • Požadavky na úhradu platu asistenta • Neznalost specifik našich dětí > strach > učitelé nemohou využít potenciál heterogenní skupiny • Snaha o přizpůsobení jedince většině • Vše stojí a padá s jedním skvělým učitelem • • SPC nejsou schopna metodicky vést školy (kapacita, personální problém) • Asistenti pedagoga nejsou tam, kde jsou potřeba • Žáci ve speciálních školách mají vytvořené kvalitnější zázemí než žáci v integraci • Děti jsou směřovány do škol, kde to již funguje – děti jdou za kreativními učiteli, za vytvořenými podmínkami, místo aby tomu bylo naopak, běžné školy s kvalitním přístupem k integraci se tak postupně mohou stávat stále více speciálními ZMIZÍK BEZ ZMIZÍKU JAKO HRAD BEZ HRADU •http://www.youtube.com/watch?v=HPiS4OSD3bo&feature=youtu.be SLOVO NA ZÁVĚR •„Hranice je pouze v našich hlavách. Ta není nikde jinde. Jestli máme dostatek fantazie pro to, abychom i ty, co jsou až na konci, zařadili do normálního světa, tak tam jsou. Jestliže nemáme, tak tam není nikdo. To je jedna věc. Druhá - lidé, kteří jsou těžce a hluboce postižení, na to se mě už někdo ptal, a byl to člověk rozumný a férový, takže klidně tuto otázku mohl položit, jestli to vůbec má smysl. V jeho otázce nebylo nic postranního. Ta odpověď je, že to má nesmírný smysl speciálně pro ty ostatní.“ (Milan Cháb – Svět bez ústavů) Děkuji za pozornost Vladislava Kršková