BEZBARIÉROVÉ KNIHOVNY VIKBB48 Jaro 2013/2014 Mgr. Helena Hubatková Seluká Kontakt: 110829@mail.muni.cz Konzultace – kdykoliv po předchozí domluvě Kdo? —Lidé se specifickými potřebami — —Lidé se specifickými potřebami v knihovnách — —Integrace — —Inkluze —http://www.youtube.com/watch?v=IcBNPkMQIFw — —Naše vlastní zkušenosti ◦ Kdy? —Každé úterý, 15.50-17.25 —18. 2. – 13. 5. (13 týdnů výuky) ◦75% účast pro prezenční studenty: 3 absence –povinná účast na jedné akci pro lidi se SP (mimo výuku) a její osobní zhodnocení – rozsah A4, zaslat e-mailem v průběhu semestru – ◦Kombinovaní studenti – seminární práce – ◦ Kde? —15.50-17.25 G 22 —Alternativní výuka ? — —Změna konání výuky bude oznámena vždy 14 dní dopředu všem studentům předmětu. — Struktura předmětu —Přednášky zaměřené na služby uživatelům se specifickými potřebami. —Seznámení s činností organizací, které vnímají knihovny jako důležité partnery pro své uživatele. —Vyzkoušení aktivit knihoven. —Prostor pro dotazy a diskuzi. —Praktická výuka. Obsah předmětu —Organizace předmětu, úvod do problematiky. —Knihovny – legislativa, služby, fondy knihoven. —Handicap Friendly a jeho metodiky. —Čtenářství v kontextu života lidí se SP. —Bariéry aneb Přístupnost v knihovnách. —Integrační programy – společný výběr tématu. — Požadavky na ukončení —Prezenční studenti ◦Účast na výuce 75% + účast na akci pro lidi se SP (přednáška, den otevřených dveří…) —Kombinovaní studenti ◦Bez povinné účasti na výuce, v průběhu semestru odevzdání seminární práce —Prezenční i kombinovaní studenti ◦Závěrečná samostatná práce. ◦ Seminární práce – kombinovaní studenti —Teoretická příprava z odborné literatury. —Navštivte minimálně 3 akce pro různé cílové skupiny lidí se specifickými potřebami v knihovnách a zhodnoťte je dle standardu Handicap Friendly. —Rozsah práce minimálně 7 000 znaků +titulní list, použité zdroje. Závěrečná samostatná práce —Teoretická – varianta A —Teoretická příprava z odborné literatury. —Zhodnocení vybrané knihovny podle standardu Handicap Friendly a příslušných metodik. —Každý si volně vybere 2 ze 4 „základních“ postižení: —Lidé se zrakovým postižením —Lidé s tělesným postižením —Lidé s mentálním postižením —Lidé se sluchovým postižením —Písemné zhodnocení přístupnosti knihovny formou práce v rozsahu minimálně 7 000 znaků +titulní list, použité zdroje. —Zvolený výběr druhu metodik a vybranou knihovnu mi, prosím, nahlaste e-mailem do 30.3.2014. — Závěrečná samostatná práce —Teoretická – varianta B —Teoretická příprava z odborné literatury. —Výběr z předem stanovených témat (viz. IS) —Zpracování daného typu postižení s ohledem na: —Charakteristiku dané cílové skupiny. —Vztah k četbě, literatuře, čtenářství. —Organizace zaměřené na lidi s tímto druhem postižení. —Nabídka činnosti knihoven pro tuto skupinu osob (v ČR, případně i v zahraničí) —Použitá literatura. —Rozsah práce 15 000 znaků + titulní list. — — Důležité termíny —Výběr závěrečné samostatné práce do 30. března (přihlášení přes IS – balík témat, zveřejněn bude od 11. 3.) —Odevzdání seminární práce pro kombinované studenty do 13.5. —Odevzdání závěrečné samostatné práce do 8.6. Plánování zaměřené na člověka —Poznáváme, co hezké člověk přináší do života svých blízkých. —Poznáváme, co je pro daného člověka důležité. —Nevycházíme z představ, jaký má druhý člověk být. —Neustále se ptáme, jak situaci vnímá člověk. —Děláme všechno s člověkem, ne za člověka. ◦ Prezentace Quip Sami za sebe —Co mám na sobě nejraději… —Důležití lidé v mém životě – kruhy vztahů —Co je teď pro mě důležité… —S čím vím, že mám problémy… —Jak se mohu podpořit… — — S někým, kdo je mi blízký —Co mám na tobě nejraději… —Důležití lidé v tvém životě – kruhy vztahů —Co je teď pro tebe důležité… —S čím vím, že máš problémy… —Jak tě mohu podpořit… — — —Domácí úkol. — —