METODOLOGIE V KOSTCE VIKMA09 JARO 2014 ZVOLILI JSTE VHODNÉ TÉMA? 1)Spadá Vaše téma do oboru Informační studia a knihovnictví? 2)Je Vaše téma dostatečně zúžené (tzn. víte, čím konkrétně se budete zabývat) ? 3)Je možné téma zkoumat empiricky? 4)Podaří se mi vstoupit do terénu? 5)Je k tématu dostupný dostatek odborné literatury? 6)Existují k tématu další zdroje (legislativa, mezinár. dokumenty, metodiky, statistiky ČSÚ atd.?) ANO NE VYMEZENÍ CÍLŮ Proč si vymezit cíl(e)? Ø vodítko ve spleti teoretického a empirického materiálu Ø vede nás nejen při psaní, ale i při hledání zdrojů Ø cíl koresponduje s typem výzkumu (kvalitativní x kvantitativní výzkum, smíšený, případová studie…) Ø budete vědět, kam směřujete NA CO SE PTÁT? •Co chci zjistit? K čemu chci dospět? = Kognitivní cíl •K čemu chci přispět (teoretický rámec)? = Symbolický cíl •K čemu to bude dobré? Kdo to využije? = Aplikační cíl Ročníková práce 2010 NEVHODNĚ FORMULOVANÉ CÍLE •Tato práce má nastínit historii internetu, pohled na internet v současnosti, základní služby internetu a trendy pro rozvoj internetu v budoucnosti. Taktéž má popsat rizika internetu, závislost na internetu a možnosti prevence této závislosti. •V této práci chci přiblížit problémy spojené se sociálními sítěmi. •Chtěla bych se seznámit s fenoménem „clickjacking“ a informovat o něm veřejnost. •Cílem práce je dokázat, že knihovny používají moderní informační technologie. •Jako svůj cíl budu mít prostudování literatury a nalezení východisek. VHODNĚ FORMULOVANÝ CÍL •Výstupem práce bude návrh výzkumně podložené metodiky informačního vzdělávání seniorů, která bude odpovídat aktuální situaci a bude primárně vycházet z výzkumů, které budou provedeny jako součást této práce. Cílem této metodiky bude zmírnění sekundární digitální propasti a bude prakticky využitelná v institucích, které realizují neformální vzdělávání a mají tak větší potenciál oslovit tuto cílovou skupinu a reagovat na její potřeby. • METODOLOGIE - ANEB VÍTE JAK NA TO? •záměrný a systematický postup získání určitých poznatků •metoda přináší odpověď na otázku: „Jak jste ke zjištěním dospěli?“ •souhrn postupů ve výzkumu popište v kapitole o metodologii •popište přesně to, co hodláte udělat TYP PROBLÉMU A METODA Přehled základních empirických metod ZÁKLADNÍ EMPIRICKÉ METODY Kvantitativní výzkum Kvalitativní výzkum Jiný dotazník rozhovor smíšený výzkum kvantitativní obsahová analýza kvalitativní obsahová analýza evaluační výzkum pozorování pozorování, etnografie historický výzkum experiment biografie analýza vzdělávacích potřeb testování případová studie … METODOLOGIE - POSTUP 1.Cíl výzkumu a výzkumný problém 2.Výzkumná otázka/výzkumné otázky 3.Zvolený metodologický postup (s oporou o odbornou literaturu, zdůvodnění vzhledem k cíli) 4.Metoda sběru dat 5.Výzkumný vzorek 6.Vstup do terénu 7.Způsob zpracování dat 8.Etika výzkumu (anonymita) 1) A) KVANTITATIVNÍ VÝZKUM metodologie • hypotézy • operacionalizace konceptů v hypotézách Příklad: počítačová gramotnost • základní a výběrový soubor • doporučená velikost vzorku: minimálně 100 jednotek analýza a interpretace dat •analýza dat (adekvátní postupy deskriptivní statistiky) •interpretace výsledků ve vztahu k hypotézám •shrnutí a diskuse: odpověď na výzkumnou otázku/otázky, formulace závěrů ve vztahu k teorii PŘÍKLAD KVANTITATIVNÍHO VÝZKUMU Problém: Čtenářství u studentů gymnázia a SOU 1) Co chceme zjistit? (výzkumná otázka) 2) Co předpokládáme? (hypotézy) 3) Čím naše předpoklady změříme? (operacionalizace indikátorů) 4) Jak to chceme zjistit? (metoda) 5) Koho se budeme ptát? (vzorek) 6) Jak výsledky zpracujeme? (analýza dat) KVALITATIVNÍ VÝZKUM metodologie •klíčové koncepty •volba vzorku •vstup do terénu •validita, reliabilita •analýza dat interpretace dat •přímé citace a interpretace dat, diskuse dat •shrnutí, odpověď na VO, „návrh teorie“ cizinec Neznámý člověk, jednorázový vstup návštěvník Vstupuje opakovaně – respondenti ho znají zasvěcený Stýká se s respondenty i mimo výzkum domorodec Je sám členem zkoumané skupiny PŘÍKLAD KVALITATIVNÍHO VÝZKUMU Problém: Hráči počítačových her 1) Co chceme zjistit? (výzkumná otázka) 2) S jakými koncepty pracujeme? (klíčové koncepty) 3) Jak to chceme zjistit? (metoda) 4) Koho se budeme ptát? (vzorek) 5) Jak výsledky zpracujeme? (analýza dat) PŘÍPADOVÁ STUDIE - velké množství dat o jednom nebo několika málo případech Typy případových studií: • Osobní případová studie – výzkum určitého aspektu u zkoumané osoby • Studie sociální skupiny, komunity – vztahy a aktivity ve skupinách • Studie organizace a instituce – firma, firemní kultura, implementace programu… • Studie událostí, rolí a vztahů – adaptace, konflikt…. • Postup: 1) VO 2) Výběr případu – extrémní, typické, variantní 3) Metody sběru dat – kvalitativní i kvantitativní 4) Analýza a interpretace – vztahy, vzorce v datech, porovnání případů, cílem vhled a hluboké pochopení, může být zdrojem hypotéz, skrze jeden případ můžeme porozumět i případům dalším NEZAPOMEŇTE VÝSLEDKY „PRODAT“ V ZÁVĚRU Závěr •Co nového Vaše práce přinesla (shrnutí)? •Naplnili jste svůj cíl? •Odpovídáte na položené otázky? •Vztahují se Vaše výstupy k některé teorii? •Jakými otázkami v souvislosti s tématem navrhujete dále se zabývat? DOMÁCÍ ÚKOL  Přečtěte si libovolnou diplomovou práci z Vašeho oboru hodnocenou stupněm A. Děkuji za pozornost.