Otevřené vzdělávací technologie Ekosystém „otevřených“ iniciativ • Open Education: otevřený přístup ke vzdělávání. • • Open Knowledge & Data: znalosti a informace dostupném všem. • • Open Source Software: programy s veřejným zdrojovým kódem, komunitní programování, vychází z požadavků koncových uživatelů. • • Open Hardware: opak patentovému přístupu při výrobě, k výrobkům je přikládána dokumentace, aby je mohl vyrobit každý, kdo o to má zájem. • • Open Access: otevřený přístup k publikování vědeckých informací. • Ekosystém „otevřených“ iniciativ http://www.openeducation.net/ • https://okfn.org/ • http://opensource.org/ • http://www.ohwr.org/ • http://www.openaccess.cz/cs/openaccess/ • http://opendata.cz/ • Otevřené technologie ve vzdělávání • Pochopení principů fungování díky přístupu ke zdrojovým kódům a dokumentaci. • • Dostupnost unikátních technologií bez nutnosti investic do uzavřených řešení. • • Přenositelnost dat napříč systémy = otevřené datové standardy. • • Otevřené technologie jsou součástí nebo výstupem vědeckých projektů na univerzitách. • • Společné projekty univerzit, komunit a firem. • Open source hardware index.jpeg • Volně dostupné výrobní plány a postupy hmotných artefaktů (např. počítače, tiskárny). • OSHW licence (např. CERN Open Hardware License, TAPR Open Hardware License). • Každý může vyrábět, používat a distribuovat – návrhář však za tyto přístroje neodpovídá. • http://wiki.knihovna.cz/index.php/Open_source_hardware Arduino arduino-diecimila-wood.jpg • • Elektronická platforma vybavená senzory. • • Schopná reagovat na podměty z okolí (např. světlo, zvuk). • • Ideální jádro interaktivních přístrojů a prostředí (např. robot, poplašné zařízení) http://wiki.knihovna.cz/index.php/Arduino Raspberry Pi GetThumbNail.aspx.jpeg • Jednoduchý počítač vytvořený k výuce programování, ale i praktickým aplikacím. • Nízká cena (1000 Kč), avšak bez příslušenství. • • Mnoho variant použití: internet věcí, média, řízení přístrojů, … http://www.zive.cz/clanky/vyzkouseli-jsme-mikropocitac-raspberry-pi/sc-3-a-165391/ RepRap průša.jpeg • Tiskárny schopné tisknout 3D objekty z plastu (např. píšťalka). • Vhodné na protypování, individuální nebo malosériovou výrobu objektů. • • Možnost koupit si hotovou tiskárnu (od 22k CZK) nebo ji sestavit svépomocí (Darwin, Original Mendel, Průša Mendel, Huxley). • • Josef Průša – tvůrce tiskárny Průša Mendel, propagátor 3D tisku. • http://wiki.knihovna.cz/index.php/RepRap http://josefprusa.cz/co-je-reprap/ •• Společný projekt: Stanford University, Google, MIT, The University of Queensland, Tsinghua University, UC Berkeley, a Harvard University •• Platforma pro tvorbu, správu a publikaci kurzů (podobné jako Coursera) •• Náhrada MOOC (nejen) ve vysokoškolském prostředí •• Otevřený zdrojový kód = možnost přizpůsobení požadavkům •• Kompatibilní s edX (lze umístit hotové kurzy připravené v open edX) •• Připojte se k překladatelskému týmu https://www.transifex.com/projects/p/edx-platform/language/cs/ • •http://code.edx.org/ •https://github.com/edx/ • Together, we are accelerating the future of learning. Khan Academy •• Začátek doučování na dálku (2004). •• Vznik Khan Academy (2006). •• Více než 4000 videí (online i offline). •• Mnoho oborů (např. matematika, fyzika, chemie, …) • •https://www.khanacademy.org/ •http://spomocnik.rvp.cz/clanek/15039/ • khan.jpeg Khan Academy •• Podpora principu „převrácené třídy“ (online domácí studium, ujasnění v hodině). • ••Občanské sdružení Khanova škola (překlad do češtiny). • ••V současné době 1647 lekcí a 66 cvičení (34,4 % ). • •https://khanovaskola.cz/knihovna •http://www.ceskaskola.cz/2013/10/khanova-skola-vyzyva-umis-ucit-ukaz-se.html • • khan 2.jpeg Programovací jazyk Scratch • Dostupný zdarma (online aplikace, program v českém jazyce). • • Jednoduchý a zábavný (spojování programových bloků). • • Nenáročný na studium (první program za několik minut). • • Scratch web (možnost publikovat, spouštět a stahovat programy). • • Licence Creative Commons (možnost prohlížet zdrojový kód a upravovat již existující programy). • •http://scratch.mit.edu/ •http://scratch.mit.edu/help/videos/ • • • • • • • Programovací jazyk Scratch • Hry, animace, programy. • • Pro zábavu i do školy (informatika, zeměpis, matematika, fyzika a další předměty). • •Tvoří žáci (domácí úkoly) i učitelé (interaktivní vzdělávací materiály). • Nepojmenovaný 7.bmp Nepojmenovaný 6.bmp Nepojmenovaný 3.bmp Programovací jazyk Scratch ••Open source kód umožňující vytvářet modifikace. • ••S4A (modifikace určená k programování platformy Arduino). • Nepojmenovaný 9.bmp http://s4a.cat/