Právní aspekty zpřístupňování otevřeného vzdělávání Právní problémy se sdílením •Problémy související se zpřístupňováním a sdílením obsahu •autorské právo, intelektuální vlastnictví •copyright vyučovacích materiálů •tradičně: fotokopie podkladů pro přednášku •není vždy možné konzultovat s právním poradcem •digitální svět:digitální objekty obsahují materiály pod autorskou ochranou (např. obrázky, jiné digitální objekty) •dokud materiály nekolovaly ve veřejném prostoru mimo učebnu, nehrozila žaloba •otevřené vzdělávání: problém, vede ke zvyšování neochoty otevírat vzdělávání •You tube – miliony uložení obsahu pro výukové účely na YT – divoký západ • Autorské právo •v řadě zemí akademická práce (výzkum, výuka) jedince je autorským vlastnictvím zaměstnavatele, instituce •učitelé mohou mít přidělena práva nad materiály, nad nimiž ve skutečnosti nemají kontrolu •autorské a intelektuální práva – hlavní překážka pro otevřené vzdělávání •politické rozhodnutí mimo dosah jedinců – vláda nebo kontrolní orgány univerzit •vliv na: ochotu sdílet informace, ochotu pomáhat se šířením informací uložených ostatními •nutný pocit bezpečí při inovování •v UK národní repozitář s materiály pod licencí CC: http://www.jorum.ac.uk/ • • Řádné užití (fair use) •fair use, educational use •fair use – USA, UK – fair dealing: řádné užití dovoluje i bez souhlasu držitele autorských práv některá využití chráněného díla, pokud splňují jisté specifické podmínky •účel kritika, komentáře, parodie, novinářské zpravodajství, výuka, výzkum apod. •v ČR – autorský zákon IV. díl, § 29 trojstupňový test, §§ 30–39 omezení autorova výhradního práva •volná užití (užití děl pro osobní potřebu) •bezúplatné zákonné licence (citace, zobrazování veřejně dostupných děl, úřední využití, využití ve školních představení, rozmnožování děl v knihovnách a archivech atd.) • • Licence v UK •v UK CLA (Copyright Licensing Agency – Higher Education Trial Licence - http://he.cla.co.uk/copyright-and-higher-education/what-is-copyright-2/ •učitelé mohou digitalizovat a v LMS zpřístupnit 5% nebo jednu kapitolu knihy, jeden článek z jednoho čísla časopisu •instituce musí mít detailní záznam všech skenovaných věcí •skenování může provádět jen osoba k tomuto pověřená •materiál musí být uchován v prostředí chráněném heslem •materiál je potřeba presentovat ve formě co nejbližší originálu •prohlášení musí být zahrnuto na začátku každé položky •licence nepokrývá materiály v digitální formě již existující • Války o otevřené kurzy •CC – nekomerční použití, mimo firemní prostředí •MIT oupen course ware – používán čínskými firmami pro vzdělávání zaměstnanců •– žaloba amerických inženýrských firem •– Číňani se brání – jsou státem vlastněnými, ne komerčními firmami, MIT licence umožňuje použití materiálů pro vnitřní korporátní vzdělávání -ti kdo prosazovali otevřené licence a vzdělávání označeni za zrádce a komunisty rozkrádající zemi -každá společnost může použít materiály pro interní potřeby Války o otevřené kurzy -pojem nekomerční: -podle CC licence – dle povahy uživatele -podle MIT – dle povahy použití -Noncommercial klauzule nahrazena Share-like klauzulí – odvozená kurikula musejí být sdílena s akademickou komunitou zadarmo -vydavatelé – umožnili přijetí opencourseware zákonů a vydání řady vysoce kvalitních vzdělávacích materiálů -začali podávat žaloby proti licencím – zrušení uvolní obsah pro komerční využití zdarma. V některých případech uspěli -vydavatelé připravili a začali prodávat nová kurikula, knihy, učitelské manuály, testy apod. -bez zmínky CC licence – po soudech museli volně zveřejnit •