EU a otevřené vzdělávání: politika, strategie a modely financování Stabilita projektů otevřeného vzdělávání •spojení zájmů producentů a konzumentů •zajištění podnětů – zajistit všem účastníkům hmotné a nehmotné odměny → podpora zapojení •dokud nedojde ke změně kultury, kdy jsou peněžní odměny nahrazeny jinými, je nutné držet všechny náklady spojené s produkcí otevřeného obsahu na reálném minimu •hledání způsobů zapojení více lidí do produkce otevřeného obsahu • • Stabilita projektů otevřeného vzdělávání •Zájmy: •politických činitelů •sponzorů •administrátorů •vývojářů zdrojů •techniků či designerů •digitální knihovny a instituce kulturního dědictví •pedagogických technologů • Cena udržování zdrojů •Problém stanovení skutečné ceny vytvoření a udržování zdrojů otevřeného vzdělávání pro instituci •náklady vzniklé kustomizací pro neplatící, nezapsané posluchače – jsou pro instituci přínosné? •třeba zvážit: •poslání instituce •velikost •model financování •zamýšlený dopad •kontrola kvality •př. OCW – silné institucionální vedení, vysoká kvalita, dobře financované projekty – přínos → slouží vlastním studentům a zaměstnancům → dlouhodobá podpora a financování • Měření užívání •měření neuživatelů: •většinou hodnota zdrojů, forma popularity •počet „nalezení materiálů“ nebo zobrazení stránek •reporty z náhodných webových průzkumů •– odhaluje jen nadšené uživatele, ne hodnocení zdrojů širší komunitou •– skupina uživatelů, kteří zdroje nepoužívají – klíčová, bariéry •potřeba měření komunit kolem zdrojů Měření užívání •může být realizována vize moudrosti davu se zajištěním vysoké kvality? •propagace dezinformacií a vzdělávacích materiálů nízké kvality •centrální role akademiků, formálních institucí, vědeckých společností, profesních asociací, vlád – nastavení standardů kvality •rozdíl mezi elitním, masovým a univerzálním přístupem – důsledky pro výuku, kontext použití • Obchodní modely 1.vláda nebo instituce poskytuje, updatuje a udržuje sbírku materiálů – pro veřejné blaho a nejlepší zájmy instituce (MIT) 2.Red Hat model – obsah plně otevřený i ke komerčnímu využití, profesionální služby pro podporu vývoje kurzů, malé procento poplatků 3.skupina dobrovolníků udržujících integritu otevřeného obsahu •MERLOT – review po odevzdání příspěvku •Connexions – post-publikační model •OLI – opatrná konstrukce znalostí Nástroje podporující spolupráci učitelů 1.nástroje a prostředky na tvorbu digitálních příkladů studentské práce a analýzy učitelů 2.nástroje pro robustní procházení, vyhledávání a indexování – učitelé snadno najdou svoji práci a identifikují kosmopolitní zdroje 3.nástroje pro sociální síťování umožňující kolaboraci a sdílení znalostí Na přínos orientovaný model nákladů •orientace vzdělávacích institucí na to jak použít technologie pro zvýšení hodnoty vzdělávání – růst nákladů bez návratnosti •technologie zvyšuje hodnotu peněz, když je využita pro zlepšení kvality a rozsahu poskytnutí (př. Pew program pro učící se technologie) •nutné zajistit znovupoužití a sdílení vzdělávacího obsahu a designovacích nástrojů •využití ICT infrastruktury pro obchodní a domácí účely pro vzdělávací systém zdarma •výzva – rozšířit oblast pokrytí – vzdělávání v rozvojových zemích – úroveň dovedností a porozumění pracovních sil – znalostní společnost Model vzdělávání •Proč je tak malý pokrok ve změně modelu vzdělávání? •vzdělávací systém je komplexní systém mocných hybatelů – hodnocení, kurikulum, požadavky na kvalitu, toky financování, karierní řád – určují, jak učitelé orientují svoji energii a jak jsou posuzováni ostatními •rychlá technologická změna – vývoj našeho vzdělávacího systému pomocí starých technologií trval století, nebyl čas udělat radikální změny umožněné digitálními technologiemi •vedení není uspokojivě seznámeno s detaily a důsledky technologického potenciálu, ti kteří seznámeni jsou nemají moc prosadit změny. Potřeba vedení na národní úrovni •vzdělávání je politická aktivita a národní podnik, zahrnuje morální hodnoty země, složitě komercionalizovatelné či globalizovatelné – brání se inovacím a silám trhu •změna vzdělávacího systému je pomalá díky hierarchickému systému typu příkaz-kontrola. Učitelé nemají moc ani prostředky pro zlepšování kvality vzdělávacího procesu pomocí technologií •