Otevřené vzdělávání a digitální propast PhDr. Michal Lorenz, PhD. Digitální propast •ekonomická nerovnost mezi skupinami •nerovnost v přístupu, používání a znalosti technologií •nerovnosti mezi jedinci, domácnostmi, organizacemi, geografickými oblastmi na různé socioekonomické a demografické úrovni •tří úrovně: •propast v přístupu •propast v použití •propast v kvalitě použití • Digitální propast •digitální propast: •Kanwar: rozdíly kvůli geografii, rase, ekonomickému statusu, pohlaví, fyzickým schopnostem přístupu k informacím přes internet a jiné informační technologie a služby, stejně jako schopnosti a dovednosti použít technologie – propast mezi použitím •Dijk: propast mezi těmi co mají a nemají přístup k novým formám informačních technologií, vliv sociálních, ekonomických, kulturních a politických, rozdíly nejsou omezeny na rozvíjející se země •ti co si mohou dovolit pořádit moderní technologie je nejsou schopni používat •Karen, Tolbert, Gilbert: ekonomická nerovnost mezi skupinami popisovaná v termínech přístupu, použití, znalosti ICT Digitální propast •dimenze digitální propasti: •nízká gramotnost a znalost používání ICT •nedostatek zplnomocnění k plnému využití příležitostí poskytovaných digitálními technologiemi, i když jsou tyto dostupné, snadno použitelné •rozvojové země postrádají příležitost pro ekonomický a obchodní pokrok, řeší důležitější potřeby (jídlo, voda apod.) Digitální propast •použití ICT v sociálním, kulturním a kognitivním kontextu •relevance a užitečnost aktivit samotných •dočasné zdroje (čas strávený nad různými životními činnostmi) •materiální zdroje za ICT vybavením a službami (př. příjem, všechny druhy vlastnictví) •mentální zdroje (znalosti, všeobecné sociální a technické dovednosti mimo a za specifickými ICT dovednostmi) •sociální zdroje (postavení v sociální síti, vztahy – např. na pracovišti, doma, v komunitě) •kulturní zdroje (kulturní majetek jako status, druhy diplomů, certifikací či jiných zmocňujících a pověřujících hodností) Digitální propast a otevřené vzdělávání •Otevřené vzdělávací zdroje – umísťuje znalosti do veřejné sféry, uvolňuje intelektuální vlastnictví, uvolňuje technické, finanční a právní bariéry – překlenování propasti •3 generace: •uvolnění online kurzů (MIT) •digitalizace a zpřístupnění sebevzdělávací materiálů •vývoj kolaborativních kurzů – př. wikiEducator používán ve Virtual University for Small states of the Commonwealth (VUSSC) Digitální propast a otevřené vzdělávání •změna od konkurence ke kooperaci a kolektivní excelenci •přizpůsobování globalizaci a trendům ve vývoji technologií – příležitost pro lidi, kteří nemají jak získat vzdělání •Problém s propastí v použití: převážně bílí píší články o digitální nerovnosti, citují řadu bílých expertů a začleňují problém digitální propasti kolem povahy nedostatků u černých a latinskoamerických mužů a jejich rodičů Digitální propast a otevřené vzdělávání •výzvy překlenutí digitální propasti pomocí otevřených vzdělávacích zdrojů: •zahraniční obsah a kultura •jazyková bariéra •bídný internetový přístup •nedostatek informací o dostupných OER •pochybnosti o hodnotě volného OER Informační chování - IB •Chování – měřitelná aktivita organismu, projevující se jako reakce na podněty •Informační chování člověka – úroveň: -Individuální -skupinová •Kontexty: – informační zdroje –média –různé místa, prostory –pracovní skupiny – Informační chování - IB •Chování člověka, systému či organismu ve vztahu k informačním zdrojům a informacím •Široký význam •Užší význam • -sociálně podmíněné -situačně podmíněné -kulturně podmíněné Informační potřeba •není primární potřebou •druh sociálních a psychologických potřeb •situace nedostatku poznatků pramenící z potřeb osobnosti nebo skupiny •kognitivní struktury nedostatečné k dosažení cíle, splnění úkolu • • Informační potřeba •Vznik informační potřeby: 1.uživatel si uvědomuje odchylku v úrovni poznání. 2.mezera v poznatcích: člověk naráží na kognitivní mezeru v poznatcích a začíná vnímat informační potřebu • 1. figure4 Informační potřeba •metafora vytváření smyslu: ne zisk informace, ale pochopení smyslu situace •znovudefinování sociální reality • dervin Insider x outsider •insider x outsider – informační bariéra mezi dvěma světy •insideři – sdílejí společnou kulturní, sociální a náboženskou perspektivu, normy chování, definují věci, které si zaslouží pozornost •outsideři - odlišují se od kolektivních standardů chování, nerozumí světu insiderů Informační chudoba •informačně chudý svět •neuspokojení informačních potřeb •sebeochranné chování •vliv sociálních a kulturních norem Informačně chudí •mohou postrádat jakýkoliv zdroj informací •na ustavené sociální normy reagují sebeochranným chováním •nedůvěřují zájmu druhých poskytnout užitečné informace •odmítají přijmout riziko odhalením svých potřeb •vybírají si situačně relevantní informace •základní koncepty – riziko, tajemství, klam, situační relevance Informační chudoba - příklady •ženy na rekvalifikaci – outsideři v agentuře, nesdílejí informace o práci – rizikové •tajemství – motivováno strachem •klam – snaha vypadat jako ostatní z vnějšího světa •relevance – informace vylepšující mezilidské vztahy Informační chudoba - příklady •domovníci – outsideři v sociálním prostředí, nesdílejí informace o běžných problémech •tajemství – neposkytnout ostatním výhodu nad sebou •relevance – informace o krádežích, vraždách, požárech, zproštění práce, důchodech • Informační chudoba - příklady •stárnoucí populace – nevěří nikomu, ani svým dětem. Nesdílí problémy o vážných zdravotních problémech •tajemství – nedůvěra k ostatním, touha nebýt obtěžován ostatními •klam – snaha vypadat zdravě a soběstačně •relevance – nedostatková či příliš drahá (riskantní), nesouvisí s informační potřebou, jde o udržení vztahu s dětmi •mladiství bezdomovci – informační potřeby: ochrana, zaměstnání, peníze, poctivý plat, respekt, bezpečnost, rozvoj dovedností, spravedlnost, zdraví, vzdělání, výběr jídla, výběr oblečení.. Literatura •FIDEL, R. Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. Cambridge: MIT, 2012. ISBN 9780262017008. •GONDOLAT – MANDÁTUM ÚJ. Information society: From Theory to Political Practice. Budapešť, 2008. ISBN 978-963-693-623-0. •CHATMAN, E. A. The Impoverished Life-World of Outsiders. Journal of the Americal Society for Information Science, 1996, 47(3): 193 – 206. •MARKWEI, E. D. Everyday Life Information Seeking Behaviour Of Urban Homeless Youth. [Thesis], 2013. The University of British Columbia.