Video a webináře ve výuce LABORATOŘ VZDĚLÁVACÍCH TECHNOLOGIÍ MICHAL ČERNÝ Osnova uPřenos multimédií v počítačových sítích uVideo - základní parametry, vlastnosti, kódování uTechnické aspekty tvorby, záznamu a přenosu videa uPedagogická paradigmata s ohledem na distanční video výuku uWebináře uEvaluace výuky prostřednictvím webinářů uOnline stream multimédií u Literatura upovinná literatura: uSIEMENS, George. Duplication theory of educational value. 2011. [cit. 2013-08-23]. Dostupný z WWW: http://www.elearnspace.org/blog/2011/09/15/duplication-theory-of-educational-value/. uBRDIČKA, Bořivoj. Dělá z nás Google hlupáky?. Metodický portál: Články [online]. 22. 09. 2008, [cit. 2013-08-22]. Dostupný z WWW: http://spomocnik.rvp.cz/clanek/11771/. ISSN 1802-4785. uCLAY, Cynthia. Great webinars: how to create interactive learning that is captivating, informative and fun. San Francisco, CA: Pfeiffer, 2012, xxii, 185 pages. ISBN 9781118230510. uROHLÍKOVÁ, Lucie. Vyučovací metody na vysoké škole. Edited by Jana Vejvodová. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010. 104 s. ISBN 9788070439678. uČERNÝ, Michal. Webináře: od teorie k praxi. Preprint. 49 s. udoporučená literatura: uTREION MULLER, Matthew Murdoch. The webinar manifesto. New York: RosettaBooks. ISBN 978-079-5333-552. uWEINSTEIN, Stephen. The Multimedia Internet (Information Technology: Transmission, Processing and Storage). : Springer, 2005. 386 s. ISBN 0387236813. uGOUDA, Mohamed G. Elements of network protocol design. New York: John Wiley & Sons, 1998. xviii, 506. ISBN 0-471-19744-0. uWOLF, Lars Christian. Resource management for distributed multimedia systems. Boston: Kluwer Academic Publishers, 1996. x, 145 s. ISBN 0-7923-9748-7. u Podmínky ukončení a cíle předmětu uAktivní účast na 75 % setkání uAktivní účast na miniprojektech (výzkum, blok expertů, podíl na výuce…) uAbsolvování kurzu na kurzech knihovna (volitelné) nebo test u uCíle: „Studenti se seznámí s programy a přístroji umožňující online přenos videa prostřednictvím počítačové sítě a pro realizaci webinářů. Student bude umět zvolit optimální technologii, navrhnout vlastní technologické řešení pro různá pedagogická paradigmata a situace. Bude umět realizovat webináře a poskytovat během nich technickou i metodologickou podporu přednášejícím.“ Úvodní zamyšlení pedagogické u Úvodní pojmy uWebinář uVideo uAudio uSeminář uPřednáška ue-learning u Pedagogické teorie uBehaviorismus uKonstruktivismus uKonektivismus u uHerbartův trojúhelník, sociální interakce, aktivizační metody,… u uA co na to webináře? Výzvy uOtevřené vzdělávání uPřekračování lokálních determinantů uSdílení zdrojů uReflexe chování a požadavků studentů uMultimedializace, interaktivizace, 1:1 uPráce se záznamy uEvaluace Možnosti uKonzultace uTýmová spolupráce uE-learning uSemiklasické vzdělávání uAutorské čtení na dálku uKonference u… Hrozby uTechnické problémy uSociální distance uMotivace uNepřiměřené metody uInformační přetížení uNedostatečná komunikace uZtráta zájmu po prvním neúspěchu uPříchod nové technologie Ano či ne? uAno, avšak uvažujme o nových metodách, přístupech a teoriích. Intuice může být dobrý rádce, ale stejně tak nejkratší cesta do pekla. u u„Kdo neví kam jde, dojde někam jinam.“ Bulharské přísloví Úvodní zamyšlení pedagogické u Záznam a zpracování multimédií uJaký druh multimediálních dat chceme zaznamenávat a proč? uJaké zvolit zařízení pro záznam? uKdy volit kompresní a kdy bezkompresní formáty? uJak data zpracovat a v čem? uJak je publikovat? uExistuje podpora přenosu v reálném čase? Jakým způsobem? Příklad CineGrid uNezisková organisace založená v roce 2007 uČlenové Cisco, Sony, JVC,… i Cesnet. u4K (4096×2160) na vzdálenost více než 10 tisíc kilometrů uMVTP-4K umožňuje duplexní přenos až osmi kanálů obrazu s vysokým rozlišením (HD/2K) doplněných vícekanálovým zvukem přes síť Internet uPoužitím paralelních kanálů je možné přenášet až dva signály o rozlišení 4K současně v každém směru Jak vypadá CESNET? Zajímavé odkazy uhttp://netreport.cesnet.cz/netreport/ uhttp://spomocnik.rvp.cz/ uhttp://www.cinegrid.org/ uhttp://cernymichal.wix.com/webinar uhttp://kurzy.knihovna.cz/ u