Výzkumy pro inovace
 a Participativní design ! Malý průvodce! ! ! “In the name of doing things for people, traditional and hierarchical organisations end up doing things to people.” Charles Leadbeater — innovation consultant ! ! ! ! V průvodci najdete základní informace o kurzu Výzkumy pro inovace a Participativní design (VIKMB36), který vyučuje Laďka Zbiejczuk Suchá. Předmět běží pod specializací Design informačních služeb.
 In today’s economy 6  people out of 10 provide services. Teachers, doctors, bankers, journalists, marketers, drivers, entrepreneurs, shop assistants, you name it. Services are all around us and companies compete on bringing the best possible experience to their clients ! ! Rámcem pro naši práci v  kurzu bude koncept tzv. participativního designu (participatory design). Ten se soustředí na za p o j o vá n í u ž i va te l ů ( s p o l e č n ě s výzkumníky, designéry, vývojáři atd.) do inovačního procesu. Nepůjde nám tedy jen o výzkum uživatelů, ale i o způsob, jakým můžeme zapojit lidi (zákazníky, uživatele, čtenáře, občany) do procesu návrhu služby či produktu. Participativní design ve veřejných službách má ale také politickou a  demokratizační dimenzi – Christian Bason z  dánského MindLabu to trefně pojmenovává, když říká, že jde o  přístup, jak (spolu)vytvářet služby s lidmi, ne pro lidi. ! O co v kurzu půjde? ! Na začátku kurzu se podíváme na širší souvislosti a na to, jakou změnu vlastně participativní design přináší do (nejen) veřejných služeb. Další obsah kurzu už bude velmi praktický – podíváme se na hlavní metody participativního designu s  důrazem na metody výzkumu. Budeme hodně číst, ale také hodně pracovat na hodinách i mezi nimi. Projdeme si hlavní výzkumné metody na vlastní kůži – ať už v  pozici designéra, výzkumníka či jako pozorovatelé. Budeme společně pracovat na konkrétním výzkumném projektu.   ! Praktické informace a podmínky ukončení ! Kurz je vyučován jednou za 14 dní v  tříhodinovém bloku. První hodina se koná 26. února.  Protože část výzkumných metod a nácviků se bude dít přímo   na   hodinách,   je   docházka   v   tomto   kurzu   důležitá. Podmínkou k  ukončení   je   pro prezenční studenty tedy  účast na hodinách   (s   možnos:   omluvení   dvou   hodin   s   náhradním   úkolem),   pro   kombinované studenty není účast povinná (s náhradními úkoly místo výuky). Kromě splnění docházky je podmínkou ukončení: ! 1. realizace jednoho výzkumného rozhovoru 2. příprava a zpracování další výzkumné aktivity (focus group nebo kreativního workshopu) 3. prezentace  výsledků na závěrečné minikonferenci Vyučující ! P ř e d m ě t V ý z k u m y p r o i n o v a c e a  Participativní design vede Ladislava Zbiejczuk Suchá. Laďka pracuje   pátým   rokem   na   KISKu,   vede kurzy zaměřené na m eto d o l o g i i a v ýz ku m y. S te j n é Výzkumy pro inovace a Participativní design: Malý průvodce  /52 Designové myšlení začíná u lidí. Ať už mluvíme o fázi naslouchání (IDEO), pozorování (LUMA Institut), fázi objevování (UK’s Innovation Agency), vždy jsou v centru našeho zájmu konkrétní lidé. problematice se věnuje i v  dalších projektech –   Výzkumy.knihovna.cz (vzdělávání a šablony dotazníků pro knihovny), MyS3 (Mystery shopping v  knihovnách) nebo 100metod.cz (představení  výzkumných  metod  nejen  pro   studenty   a   knihovny) – za tyto projekty dostala ocenění MARK 2013. Na výzkumech uživatelů spolupracuje i s  agenturami  FTM   ComunicaKons   a   Proof   &   Reason. Laďka studovala   KISK   na   FF   MU,   Sociologii   a   Mezinárodní   vztahy   na   FSS   MU, během magisterského studia si odskočila na Royal School of   Library   and   InformaKon   Science   (Knowledge  OrganisaKon)  a  na  University  of   Copenhagen   (Sociologie),   v  současnosti dokončuje doktorské studium na Univerzitě Komenského v Bratislavě. ! Osnova kurzu ! 1 Úvod do tématu. Výzkumy pro inovace. Inovační ekosystém. Výzkumy uživatelů. První hodina bude rozehřívací. Budeme se bavit o tom, co znamená participativní design. Kdo je uživatel služby? Kdo by měl mluvit do jejího návrhu? Jak zkoumat   uživatele?  
 V druhé hodině už budeme znát zadání výzkumného projektu, na kterém budeme po celý zbytek semestru pracovat. Projdeme si proces výzkumu. Sestavíme výzkumný brief, plán výzkumu i rozpočet. Čtení na hodinu (volitelně jeden zdroj):   ➡ Parker,  Sophia  a  Heapy,  Joe. Cesta za lepším rozhraním: jak může design veřejných služeb přiblížit reformy občanům. Londýn: Demos, 2011.   ➡ Christian Bason. Leading Public Sector Innovation: Co-creating for a Better Society. London: The Polity Press, 2010. s. 21-32. ➡ Shiny Happy Users. Kapitola V, Research Plan. ! 2 Metody pro participativní design: Pozorování. Stínování. Rozhovory. Kde začít naše zkoumání? U  konkrétních lidí! Individuální rozhovory jsou královskou disciplínou hloubkového výzkumu. Shrneme si hlavní pravidla a  zásady pro vedení kvalitativních rozhovorů a hned si je vyzkoušíme v praxi. Čtení na hodinu (volitelně minimálně jeden zdroj):   ➡ Portigal, S. (2013). Interviewing users: How to uncover compelling insights. Brooklyn, N.Y: Rosenfeld Media. ➡ Spencer, D., & Garrett, J. J. (2009). Card sorting: Designing usable categories. Brooklyn, N.Y: Rosenfeld Media. Úkol po hodině:   ➡ Realizovat  1  kvalitaKvní  rozhovor (přesnější instrukce budou k dispozici na hodině a půjdou po hodině mailem všem studentům). ! ! Výzkumy pro inovace a Participativní design: Malý průvodce  /53 3 Metody pro participativní design II: Focus group. Jak se promění výsledky rozhovorů, když využijeme síly skupinové dynamiky? Focus groups jsou oblíbenou metodou marketingového výzkumu   a   my   si   je   vyzkoušíme   jejich   vedení   s   pomocí   hostů/ profesionálů v praxi. Čtení na hodinu (volitelně minimálně jeden zdroj):   ➡ Shiny Happy Users. Kapitola 9, Focus Groups. ! 4 Metody pro participativní design III: Kreativní workshop. World Café. Metoda pozitivní změny. Zatímco rozhovory a focus groups byly metody používané především pro výzkum, kreativní workshop umožní uživatele nejen poznat, ale zapojit ho do procesu návrhu služby nebo produktu. Ukážeme si příklady dobré praxe a vyzkoušíme si několik metod vedení kreativních workshopů. 
 
 Čtení na hodinu (volitelně minimálně jeden zdroj):   ➡ The library's voice: A guide to userdriven innovation. Aarhus: Strong Bright Hearts. 2008. ➡ Frog. Collective Action Toolkit. ➡ Stickdorn, M., & Schneider, J. (2011). This is service design thinking: Basics, tools, cases. Hoboken, N.J: Wiley. ! 5 Metody pro participativní design IV: Analýza. Práce s výsledky. Storytelling. Persony. Designový přístup pracuje s daty v mnoha podobách – co se všemi příběhy, záznamy rozhovorů, obrázky, post-ity?  Představíme si nějkolik metod, jak zpracovat výsledky výzkumů do přehledné a komunikovatelné formy. Čtení na hodinu (volitelně minimálně jeden zdroj):   ➡ Kumar, V. (2013). 101 design methods: A structured approach for driving innovation in your organization. Hoboken, N.J: Wiley. ➡ Martin, B., & Hanington, B. M. (2012). Universal methods of design: 100 ways to research complex problems, develop innovative ideas, and design effective solutions. Beverly, MA: Rockport Publishers. ➡ Shiny Happy Users. Kapitola 7. ! 6 Metody pro participativní design V: Ověřování a testování. Hodnota služby. Měříme výsledky a učíme se. Čtení na hodinu (volitelně minimálně jeden zdroj):   ➡ Bude upřesněno. ! 7 Minikonference a prezentace výsledků společného projektu. V zápočtovém týdnu nás čeká představení výsledků společného projektu kolegům z CIDESu a KISKu. Výzkumy pro inovace a Participativní design: Malý průvodce  /54 Kontakt ! PhDr. Laďka Zbiejczuk Suchá l.sucha@mail.muni.cz KISK FF MU Arna Nováka 1, Brno ! Těším se na vás! ! Výzkumy pro inovace a Participativní design: Malý průvodce  /55