Marie Salvetová, 216388 Luboš Jiráň: Knovízská kultura – další příklad kultury s chybějící komponentou v Čechách. (in Archeologie nenalézaného, ed. Neústupný E., 52 – 62) Když je zjištěno chybění jedné ze dvou hlavních archeologických komponent (sídlišť nebo pohřebišť), existuje několik interpretačních možností: Sídliště musíme předpokládat v každé pravěké kultuře, ať už nalézáme jejich stopy či nikoliv. Nenalezení svědčí o tom, že nezanechala výrazné stopy. U pohřebišť stojíme před otázkou, zda byl vůbec akceptován rituální způsob nakládání s ostatky – to je předpoklad pro vytvoření funerální komponenty – a tedy pohřebiště opravdu chybí, anebo chybí pouze archeologické poznatky o pohřbívání. Naše poznání funerální komponenty → rozdíl mezi neolitem a eneolitem a mladším pravěkem. Od kultury s lineární keramikou do řivnáčské k. nebylo zvykem ukládání mrtvých do země, ale jiné formy nakládání s mrtvými. (Počet sídlišť vyšší než pohřebišť nejlíp 1:10, některé kultury vůbec). Změna nastává s kulturou se zvoncovitými poháry a se šňůrkovou keramikou – od této doby stovky hrobů. Zvyk ukládat zemřelé do země se stává převažujícím, zjištěné odchylky jen doplněk. Vrchol sjednocování pohřebního ritu v mladé a pozdní DB – pojmenování „kultury popelnicových polí“ – převládá spálení a uložení do pohřební jámy v popelnici. Výrazné rozdíly – na území dnešních Čech hranice lužických pop.polí a jihozápadních pop.polí. V LK žádné alternativy k popelnicovým pohřbům, knovízská kultura málo ukázněná – variabilita. (převažují ploché žárové, ale i žárové pod mohylami, kostrové skříňkové i pod mohylou, nepietní na sídlištích…) Síť pohřebišť není rovnoměrná – střední Povltaví hustá, střední Polabí (jinak nálezově bohaté) velice řídká. – Nesouvisí s kvalitou výzkumu, protože známe mnoho podobných hrobů lužických (takže nebyli mělké a rozorány!). Vysvětlení v specifických zvyklostech. Východ osídlen v mladším stupni a právě zde chybí pohřebiště. (chybí i jiné varianty zacházení s mrtvými a naše znalosti o společnosti mladší DB vylučují nepietní zacházení.) Na území Kutnohorské plošiny a Čáslavské kotliny (osídleno až v HA2) evidujeme 20 sídlišť, ale osídlení nezanechalo jedinou stopu po existenci obvyklých funerálních zvyklostí. Vyloučíme-li hlubokou orbu a nekvalitní archeologické výzkumy (spousta sídlištních nálezů), vyplývá nám, že absence pohřebišť je způsobena chováním nositelů knovízské kultury. • buď uplatňovali zcela odlišný způsob – ostatky nebyly ukládány pod zemský povrch (nepravděpodobné – kolonizátoři nebyli výrazněji ovlivněni v jiném, proč by měli měnit něco tak významného jako pohř.ritus?!?) • nebo byli pohřbíváni podle obecných zvyklostí, ale NE v této oblasti. – představa transportu zemřelých do původní rodné země; 3-4 denní pochod, vazba na otčinu. Podle zvykových tradic pravěku zachováváno i dalšími 8-10 generacemi. Prokázání archeologickými nálezy je prakticky nemožné, jediná možnost je analogie s jinými skupinami a dobou (ostatky vojáků přenášených zpět do vlasti, judaistická snaha o uložení ve Svaté zemi). Existence velkých centrálních pohřebišť (afričtí pastevci – snad podobné jako střední DB.) Je zajímavé, že tato rituální praktika nebyla prozatím v odborné literatuře příliš diskutována. Je to pouze pracovní hypotéza, která padne při objevení 1. pohřebiště v oblasti. Do té doby ale zůstává logickým vysvětlením situace.