SLOVNÍ ZÁSOBA / ČTENÍ Mgr. Linda Doleží, Ph.D. Čeština jako cizí jazyk II DECARRICO (2001) ¢  Nutný systematický přístup jak učitele, tak studenta ¢  Znalost lexika = základ komunikativní kompetence ¢  Dříve velice zanedbávaná oblast (zaměření na gramatiku a fonologii) ¢  Vliv lingvistickýh směrů a teorií? ¢  Explicitní učení – pozornost zaměřena na slova ¢  Co učit? (frekvence, rodiny) ¢  Kolik? (2000 slov jako základ?) ¢  Jak? (asociace, sémantické mapy, vztahy mezi slovy) ¢  “Cross-associations” – dvojice typu pravý/levý, téměř totožný význam, rozdíl v jednom rysu ¢  25 % podobných slov – projevy “cross- association” ¢  Krátkodobá paměť ¢  Dlouhodobá paměť ¢  Snaha o hlubší zpracování slovní zásoby a přesun z krátkodobé do dlouhodobé paměti ¢  Čím více studenti se slovem “manipulují” a pracují, tím snadněji se dostane do dlouhodobé paměti ¢  Nutná častá konfrontace se slovem ¢  Implicitní učení se slovům = pozornost je zaměřena jinam ¢  “Book flood approach” – přístup zaplavení knihou TECHNIKY ¢  Hádání významu z kontextu ¢  Mnemonické pomůcky ¢  Slovníčky ¢  Kolokace (sémantické asociace, syntaktické kolokace) ¢  Idiomy ¢  Využití korpusu? SELIVAN (2011): REVISING LEXIS: QUALITY OR QUANTITY? ¢  Kolikrát musíme být slovu vystaveni? ¢  6 / 10 / 15 / 20 ¢  Kvalita vs. kvantita? ¢  10 minut po původním výskytu     1 den po původním výskytu     1 týden po původním výskytu     1 měsíc po původním výskytu     6 měsíců po původním výskytu ¢  Naučitelnost (learnability) ¢  Kontext nutný? / prospěšný? ¢  Souvislost se čtením? PIKULSKI, TEMPLETON (2004) ¢  Slovní zásobY ¢  Orální ¢  Receptivní ¢  Expresivní ¢  Psané -  Malý důraz na osvojování v rámci školního kurikula -  Socioekonomické rozdíly (1100, 650, 400) ¢  Slova úrovně 1 (konverzační mluva) ¢  Slova úrovně 2 (akademická slovní zásoba, slovní zásoba vzdělávání) ¢  Slova úrovně 3 (jednotlivé obory, oblasti) ¢  Slova úrovně 4 (řídký výskyt – noctuary) ¢  Pomoc – sémantické a morfologické “shluky” (clusters) DOPORUČENÍ: ¢  Spoj pravopis se čtením a osvojováním si slovní zásoby ¢  Nauč se používat slovníky a další zdroje ¢  Nauč se slovo správně se naučit -  Podívej se na slovo, rozhodni, jak se vyslovuje -  Podívej se na kontext -  Podívej se na stavbu slova -  Zkus uhádnout význam -  Podívej se do slovníku -  Čti TYPY ČTENÍ ¢  A) ústní ¢  B) tiché I. Intenzivní (text = konec) ¢  a) jazyk ¢  b) obsah II. Extenzivní (text = prostředek) a) Skimming ¢  b) scanning ¢  c) globální VOCABULARY OR VOCABULARIES ¢  Brown, D. (1989): Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. Upper Saddle River, Prentice Hall Regents. ¢  Decarrico, J. S. (2001): Vocabulary Learning and Teaching. In: Celce-Murcia, M. (Ed.): Teaching English as a Second or Foreign Language. Third Edition. London: Heinle Heinle – Thomson Learning. ¢  Pikulski, J. J., Templeton, S. (2004): Teaching and Developing Vocabulary: Key to Long-Term Reading Success. Current Research in Reading. Dostupné z: http://www.eduplace.com/marketing/nc/pdf/ author_pages.pdf ¢  Selivan, L. (2011): Revising lexis: Quality or Quantity? British council.