HODNOCENÍ A TESTOVÁNÍ CIZÍHO JAZYKA Čeština jako cizí jazyk II Mgr. Linda Doleží, Ph.D. COHEN (2001) ¢  Hodnocení zaměřené na normu (norm-referenced) ¢  Hodnocení zaměřené na kritéria (criterion-referenced) ¢  Canale a Swain (1980) ¢  Komunikativní kompetence má 4 kompononenty: ¢  1. gramatická kompetence ¢  2. diskurzní kompetence ¢  3. sociolingvistická kompetence ¢  4. strategická kompetence (= verbální a neverbální “kompenzační” kompetence) ¢  Co chci testovat? – položka (item), dovednost (skill) ¢  Intelektuální úsilí (intellectual effort) ¢  a) vybavení si znalosti (knowledge retrieval) ¢  b) porozumění (comprehension) ¢  c) aplikace (application) ¢  d) analýza ¢  e) syntéza ¢  f) evaluace ¢  Zvyšující se kognitivní zátěž a kontrola L2 REAKCE ¢  Response behaviour ¢  Správnost (accuracy) ¢  Plynulost (fluency) ¢  Rychlost produkce (speed of production) NĚKTERÉ TYPY ÚKOLŮ ¢  Čtení ¢  Skim ¢  Scan ¢  Porozumění ¢  Cloze-test (chybí celá slova) ¢  C-test (každému druhému slovu chybí druhá část) TEST ¢  Instrukce ¢  Bodování ¢  Důvěryhodnost (reliability) – minimální vliv vnějších faktorů ¢  Oprávněnost (validity) – “měří” test to, co má? ¢  Analýza položek (items) ¢  Pilotní testování ¢  Revize testu ¢  Administrace testu TYPY TESTŮ ¢  Proficiency test ¢  Achievement test ¢  Placement test ¢  Diagnostic test ¢  Progress test ¢  Summative test ¢  Objective test ¢  Subjective test ¢  Admission test ¢  Aptitude test (předpověď) ÚSTNÍ ZKOUŠKA (HTTP://SEAS3.ELTE.HU/ COURSEMATERIAL/KORMOSJUDIT/ APPLING10.PDF) ¢  Ideálně složená ze 4 částí: ¢  1. Rozcvička (Warm-up) - neznámkuje se ¢  2. Kontrola úrovně (Level-check: getting an approximate idea of the learner’s proficiency level and the topics he/she feels comfortable in) ¢  3. Zkouška (Probes: actual rating starts only at this stage, the interviewee is pushed up to or beyond his/her level of competence; ¢  4. Natáčení (Wind-up: rounding off the interview by turning back to activities within the learner’s ability so as not to send him/her away with a feeling of failure) WASHBACK ¢  = the effect the tests have EJP ¢  http://ejp.rvp.cz ¢  http://www.nuv.cz/vse-o-nuv/cesi-neumeji- adekvatne ¢  http://www.novinky.cz/kariera/294408-pomoc-pri- hodnoceni-jazykovych-znalosti.html DŮLEŽITÉ ODKAZY ¢  http://www.dese.mo.gov/divspeced/documents/ StandardizedLanguageAssessments.pdf ¢  http://en.wikipedia.org/wiki/ Speech_and_language_assessment ¢  http://www.canchild.ca/en/canchildresources/ assessinglanguage.asp ZDROJ ¢  Cohen, A. D. (2001): Second Language Assessment. In: Celce-Murcia, M. (Ed.): Teaching English as a Second or Foreign Language. Heinle and Heinle, London. ¢  Guidelines for the Assessment of English Language Learners. Educational Testing Service, 2009. Dostupné z: http://www.ets.org/s/about/pdf/ ell_guidelines.pdf