Mgr. Linda Doleží, Ph.D. Výuka češtiny jako cizího jazyka pro předškoláky Proč brzy?   Kritické období   Kazuistiky z kurzů AUČCJ   Mladší děti = větší pokrok za mnohem menšího úsilí? 2 Mgr. Linda Doleží, Ph.D. Výuka češtiny jako cizího jazyka pro předškoláky Případ angličtiny   Výuka cizího jazyka – příklad angličtiny   Různé druhy kurzů, bezpočet materiálů   Typické charakteristiky 3 Mgr. Linda Doleží, Ph.D. Výuka češtiny jako cizího jazyka pro předškoláky Struktura lekce   Rutina – začátek/konec lekce   Loutka   Prostorové ukotvení   Zapojení všech smyslů   Bohatost a různost materiálů a aktivit   Maximální vystavení se cílovému jazyku – během lekce i mimo ni   Časové omezení   Kázeň   Velké věkové rozpětí – 0–5/6 – různé možnosti, schopnosti a potřeby dětí 4 Mgr. Linda Doleží, Ph.D. Výuka češtiny jako cizího jazyka pro předškoláky Tipy   Použij vhodné aktivity, zapoj děti   Vysvětli a ukaž   Hry a soutěže   Výtvarničení a výstavka   Laminuj   Čím méně učíš, tím více se děti naučí 5 Mgr. Linda Doleží, Ph.D. Výuka češtiny jako cizího jazyka pro předškoláky Recepce vs. produkce   Recepce vs. produkce   Děti i při osvojování mateřského jazyka nejprve jazyk přijímají, a teprve později produkují   Při osvojování cizího jazyka je to stejné   Důležitá motivace pro produkci jazyka 6 Mgr. Linda Doleží, Ph.D. Výuka češtiny jako cizího jazyka pro předškoláky Obrázky a kostka   Obrázky   Kostka 7 Mgr. Linda Doleží, Ph.D. Výuka češtiny jako cizího jazyka pro předškoláky Říkanka Byl jednou jeden domeček, V tom domečku stoleček, Na stolečku mistička, V té mističce vodička, V té vodičce rybička, Spolkla nám ji kočička, Je tlustá jak kulička. 8 Mgr. Linda Doleží, Ph.D. Výuka češtiny jako cizího jazyka pro předškoláky 9 Píseň – Kočka leze dírou Mgr. Linda Doleží, Ph.D. Výuka češtiny jako cizího jazyka pro předškoláky Mgr. Linda Doleží, Ph.D. Výuka češtiny jako cizího jazyka pro předškoláky 10 Pohádka – Krtek a kalhotky 11 Použitá literatura: Dvořáková,  H.  (2009):  Pohybové  činnos-  pro  předškolní  vzdělávání.  Raabe,   Praha.   Fichnová,  K.,  Szobiová,  E.  (2012):  Rozvoj  tvořivos-  a  klíčových  kompetencí  děA:   náměty  k  RVP  pro  předškolní  vzdělávání.  Portál,  Praha.   Holderness,  J.,  Hughes,  A.  (1998):  100+  Ideas  for  Children.  Macmillan   Publishers,  Oxford.   Musiol,  M.,  Villarroel,  M.  (2005):  My  First  English  Adventure.  Teachers’  Book.   Pearson,  Longman,  London.   Nixon,  C.,  Tomlison,  M.  (2001):  Primary  Ac-vity  Box.  CUP,  Cambridge.     Paul,  D.  (1996):  Songs  and  Games  for  Children.  Macmillan  Publishers,  Oxford.