PROGRAMOVÁ NABÍDKA FESTIVALU ANIFILM Odborný program určený studentům oborových vysokých škol se skládá ze dvou cyklů. První část je teoretická a nabízí v tuto chvíli celkem čtyři přednášky. Druhý okruh, složený z prezentací a masterclass, se zaobírá praktickými hledisky výroby animovaného filmu a konkrétními přístupy autorů. Jednotlivé katedry si mohou po dohodě s Anifilmem samy určit, která část odborného programu bude pro jejich studenty povinná a která volitelná. Je možné se individuálně domluvit na případné spolupráci a formě výstupů studentů z navštívených programů. Všechny přednášky budou tlumočeny. Teoretický cyklus MIDHAT “AJAN” AJANOVIC – 100 LET ŠVÉDSKÉHO ANIMOVANÉHO FILMU O historii animace významného severského státu. Tamní dějiny animovaného filmu se začaly psát právě před 100 lety. Vedle filmového pásma, které století švédské animace mapuje, přednese na festivalu Anifilm na toto téma přednášku kurátor programu Midhat Ajanovič (historik animovaného filmu a pedagog na University College West ve Švédsku). Od svých počátků až do současnosti se švédská tvorba profiluje jak skrze tradiční přístupy k animaci, tak i prostřednictvím velmi novátorských počinů. Jmenujme například jeden z prvních abstraktních animovaných filmů historie, revoluční Diagonální symfonii (Viking Eggeling, 1924) nebo alternativní přístupy nové generace. Ty představuje například komiksový tvůrce Max Andersson či zcela neobvyklé pojetí loutkového filmu v podání Johannese Nyholma či Niki Lindroth von Bahr. Midhat Ajan Ajanovic is an author and film maker born in Sarajevo (Bosnia) in 1959. He studied journalism in Sarajevo and film animation in Zagreb (Croatia). Between 1984 and 1992 he directed seven animated short films. Since 1994 he is living in Gothenburg (Sweden) where he obtained a degree of Doctor of Philosophy in Film Studies. He teaches animation at various Swedish film schools and writes regularly about film and animation. He has published many books in various genres and in several languages. Some of his books deal with history and theory of animated film. His most recent books are Den rörliga skämtteckningen (Optimal Press, Gothenburg 2009) in Swedish, Karikatura i pokret (Hrvatski filmski savez, Zagreb 2008) in Croatian and Animazione e relismo (Animation and Realism”, Cuem, Milan, 2006) in Italian. He worked as the organiser and artistic director of the festivals in Podgorica (Montenegro), Zagreb (Croatia) and Eksjö (Sweden) and was the member of many internationally juries. He also did some work in the field of literature, journalism and newspaper’s cartoons. For his work, he got various rewards at significant festivals and exhibition world-wide. At the World Festival of Animated Film - Animafest Zagreb 2010 he was awarded with Award for Special Contribution to Animation Research. PAVEL RYŠKA – KAŽDÝ SI POTRPÍ NA BOHATÝ VÝBĚR… Československé animované reklamy z let 1957–1967 Od poloviny padesátých let začaly pozvolna slábnout výzvy k nezištné práci pro lepší zítřky a režim se namísto příslibů budoucího blahobytu snažil získávat loajalitu obyvatelstva nabídkou nového spotřebního zboží a služeb. Ministerstvo vnitřního obchodu zdůrazňovalo důležitost hospodářské reklamy vedle kulturně-politické nebo zdravotní osvěty a stranická usnesení výslovně nařizovala výrobním podnikům i spotřebním družstvům používat pro své produkty všestrannou a účinnou propagaci. Filmové upoutávky se realizovaly v ateliérech Krátkého filmu, který byl narůstajícím objemem zakázkové výroby přetěžován až do roku 1957, kdy začalo fungovat specializované studio Propagfilm. Tehdy se v také ve vysílání Československé televize poprvé objevil krátký reklamní blok. Podobně jako v případě ostatní krátkometrážní tvorby, ovlivňovaly také výrobu trikových reklamních filmů ideologické požadavky, nedostatky v technickém vybavení i spletité směrnice pro spolupráci filmařů a výtvarníků. Reklamní filmy se měly vyvarovat grafických výstřelků, střízlivým a pravdivým způsobem informovat spotřebitele a především sloužit hospodářské politice státu. V souladu s jejími aktuálními potřebami propagovaly spíš vybrané druhy zboží, než konkrétní značky. Z ekonomických důvodů byly animace v reklamních filmech maximálně úsporné. Přitom působily svěžím dojmem; především díky invenční režijní práci s výrazným vizuálním stylem kreslířů a karikaturistů jako byli Zdenek Seydl, Jaroslav Malák, Miloš Nesvadba nebo Svatopluk Pitra. Radikální výtvarné pojetí přinesl do hospodářské propagace zkušený tvůrce animovaných filmů Eduard Hofman. V roce 1967 uvolnil jeden charakter ze svého animovaného filmu Trio, aby v televizním vysílání střežil hranici mezi reklamním blokem a ostatními programy. Pan Vajíčko dnes ztělesňuje celou éru socialistické reklamy; je ale také završením její nejméně známé etapy, v níž vznikaly nápadité animované anekdoty, které často do poslední chvíle tajily své ryze účelové poslání. PAVEL RYŠKA - NEJSME TU PRO ZÁBAVU! Animace ve školních filmech socialistického Československa Návrhy na využití filmu jako didaktické pomůcky se objevily už ve dvacátých letech. Výroba školních filmů se však začala rozvíjet až v nových společenských a politických podmínkách po Druhé světové válce, kdy se filmová produkce dostala ze sféry soukromého podnikání pod dohled státu. Poté, co veškerou moc převzala komunistická strana, došlo k rozsáhlým změnám i v oblasti výchovy a vzdělávání. Byla ustavena jednotná státní školská soustava a filmoví pracovníci měli realizovat náměty na základě odborných pokynů Výzkumného ústavu pedagogického J. A. Komenského. V teoretických textech byl školní film jednoznačně definován účelovým hlediskem jako precizní demonstrace té části nové učební látky, kterou nebylo možné zprostředkovat slovním výkladem a statickým zobrazením. V praxi těžili tvůrci především z příkladu populárně vědeckých snímků. Výsledky jejich práce byly po celá padesátá léta kritizovány za příliš odlehčené a zábavné zpracování látky, přeceňování uměleckých prvků a nekoncepční používání hudebního doprovodu. K centralizaci a standardizaci výroby školních filmů došlo až počátkem šedesátých let. V roce 1962 vznikl národní podnik Komenium, který měl vědecké poznatky metodicky zpracovávat a ve formě vhodných audiovizuálních programů je distribuovat do všech výchovných a vzdělávacích zařízení. Nešlo jen o filmové záznamy pracovních postupů v nejrůznějších oborech, které vznikaly v souladu s požadavkem na těsné sepětí výuky s praxí. Učební osnovy vyžadovaly také názorné vysvětlení složitých a málo přehledných jevů: od pohybu elektronů v atomu, přes slučování molekul, až po vývoj embrya nebo zpracování železné rudy ve vysoké peci. Ukázalo se, že některé z těchto dějů lze sice s vhodným technickým vybavením filmovat, ale samotný záznam, byť profesionálně provedený, ještě nemusí být zárukou srozumitelnosti. Například z hodnocení výsledků projekce naučného snímku Jak roste chléb (1949) vyplynulo, že většina dotazovaných žáků považovala hrudku hlíny, kterou zvolna a s námahou zdvíhalo klíčící zrno, za balvan obrovských rozměrů. V takové situaci se uplatnil nejen vhodný komentář, ale především kresebné zásahy a běžné animační postupy; a to nejen v roli ozvláštňujících doplňků, ale jako podstatné funkční prvky školního filmu. Kreslené grafy přehledně vyznačovaly souvislosti vzdálených jevů a trojrozměrné modely představovaly mikroskopické živočichy i tovární kolosy. Ačkoliv se výtvarné řešení školních filmů považovalo za méně důležité, než metodicky správné uchopení tématu, stojí trikové záběry v těchto účelových snímcích za pozornost; už jen proto, že do značné míry ovlivňovaly představivost dvou generací školáků. Pavel Ryška je vizuální umělec, pedagog, archivář. Vystudoval Fakultu výtvarných umění VUT v Brně. Zabýval se sociálními podmínkami vidění a prostupností dominantních rámců, v nichž pozorujeme a interpretujeme vizuální obrazy. Za absolventskou práci získal cenu StartPoint: prize for emerging artists (2004). V letech 2005 až 2009 byl doktorandem Centra audiovizuálních studií pražské FAMU, kde se věnoval počátkům filmové animace a historiografii komiksu. Výsledky průzkumů československé vizuální kultury publikuje na stránkách www.padesatky.info. NANCY DEENEY-PHELPS – „PSANÍ O ANIMACI A SOUČASNÁ FESTIVALOVÁ POLITIKA“ Tématem semináře s novinářkou Nancy Deeney-Phelps bude v první řadě reflexe animovaného filmu. Způsoby a možnosti psaní o autorské animaci a o festivalech, které se na ní zaměřují. Nancy je sama autorkou navštěvovaného blogu na známem webu Animation World Network, kde se pravidelně objevují její reporty z festivalů celého světa a z jiných významných událostí. Od účastníků se očekává, že si sami připraví poznámky k volně vybranému textu autorky na webu http://www.awn.com/blogs/sprockets. Následně si zájemci mohou zkusit napsat vlastní úvodní odstavec zprávy z festivalu a diskutovat o něm. V druhé části semináře se povede diskuze také o pravidlech a politice festivalů animovaného filmu, kterých se Nancy účastní i jako porotkyně či zasedá ve výběrových komisích. Kulatého stolu na toto téma se dále zúčastní například zástupkyně festivalu Primanima Anna Ida Orosz a Maroš Brojo ze slovenské Fest Anči. Nancy Denney-Phelps is a journalist writing about European animation and festivals as well as a producer of music for animation. Along with her composer/musician husband Nik Phelps, she co-founded the Sprocket Ensemble dedicated to presenting live performances of original music with screenings of contemporary animation from around the world. Nancy's writings have appeared in such publications as CARTOON and ANIMATOON as well as on her regular blog for AWN (Animation World Network). She is also a regular correspondent for ASIFA/San Francisco and a member of the ASIFA International Board of Directors. Nancy has served on numerous International Animation Festival juries and taught time management for animators at the Lucerne University of Applied Sciences and Arts, School of Art and Design. Her strong interest in the history of animation has led her to present programs on the history of animation traced through music at many animation festivals and conferences worldwide. She also works as advisor to several animation festivals. Výrobně – produkční cyklus OKRUH HUDBA A ZVUK ANDREA MARTIGNONI – MASTERCLASS Dvouhodinová masterclass předního současného zvukaře animovaných filmů. Vyhledávaný autor uvede své filmy, na kterých se jako zvukař podílel, a přiblíží svůj přístup k nim. Zároveň uvede i díla, které jsou pro něho v propojení animace a zvuku stěžejní. Andrea Martignoni is Italian performer, sound designer, historian and distributor into the field of Animation. He has created soundtracks for short animated films by Blu, Saul Saguatti, Michele Bernardi, Pierre Hébert, David Buob, Roberto Catani, Petra Zlonoga Iain Gardner and others. He teached history of animation in Fine Arts Palermo and in 2014 in IULM University in Milan. He works closely with several international festivals with master classes, workshops, lectures on topics related to animation and soundtrack. He is often invited to international juries and selection committees throughout the world.He has performed with Basmati, Pierre Hébert, Theodore Ushev, Compagnia d’Arte Drummatica, Edoardo Raon, Mazen Kerbaj, Fred Frith, Philip Greenlief in several international film and music festivals in Europe. Carries workshops together with Basmati B.C. and Ottomani Cultural Association and his active in promoting the Italian animated film internationally. He won the Golden Reiter for the best soundtrack to the 23th edition of the International Short Film Festival FilmFest Dresden and the Asifa Award Italy in 2010. He curated with Paola Bristot, ANIMAZIONI, a DVD collection about Italian contemporary animation. NIK PHELPS – WORKSHOP - MUSIC FOR ANIMATION A lecture demonstration type of presentation of 2 three hour segments for 15 to 20 attendants. First part is going over the stages of planning for the music, getting a composer, and dealing with specific needs some films may have; and after this, then go into detail, using practical examples of soundtracks from Nik Phelps experiences. Filmmakers are expected with examples of their own films, using those and actually create sound for the film in real time. Nik Phelps. Born in Texas, composer/musician, now living and working in Gent, Belgium. He has played with musical artists as diverse as Eric Johnson and Lou Rawls, Frank Zappa and Jo Lemaire. He recorded for over 10 years with Tom Waits, playing on three soundtracks and five CDs, from The Black Rider, Bunny, and Mule Variations to Alice, Blood Money and Orphans: Brawlers, Bawlers and Bastards. Current Belgian groups he performs with include The Sprocket Ensemble, SwingzaPoppin’, Nomad Swing and The Cabaretti Orchestra. He began working with film music in 1988 with the seminal San Francisco soundtrack group The Club Foot Orchestra, and has been working in the animation field since 1995, writing for the CBS Television series The Twisted Tales of Felix the Cat. In 1996, he was nominated for an ASIFA Annie Award for his music. He is now involved in the animation world, creating music for and programming the works of animators such as Nina Paley, Bill Plympton, Lei Lei and Ivan Maximov. It is Nik’s great pleasure to work with directors of all ages, both in the creation of soundtracks and sound design, and in working with schools and festivals with workshops dealing with the processes of creation. OKRUH APLIKOVANÁ ANIMACE – MOTION DESIGN – ANIMACE MIMO FILM JOCHEN EHMANN – „HSLU LUZERN ANIMATION DEPARTMENT MEETS CARTOON NETWORK” Since 2011 there is a Cooperation between the BA Animation Department of University of Applied Sciences and Arts of Lucerne and the TV Channel Cartoon Network. Students of second year BA animation are learning to make concepts, direct and produce short animated spots for a client with a mostly young target group. The briefing of Cartoon Network is giving them topics like "sports", "Halloween" or "superheroes". The aim is to create a short seventeen second ident which is compatible with the CI of the TV channel on the one hand and which brings out the students own film language on the other hand. The students have one semester to work through all the production steps. As always in animation business the most difficult part is to find a good - a really good - idea. It can be a funny short with as many gags as possible to be told within seventeen seconds. It also can be a poetic or experimental way to tell a very short animated story. The students get feedbacks from Cartoon Network creatives after they have fixed their ideas in storyboards and later on when they have put up the animatics. To direct these Cartoon Network spots the Lucerne animation students can do classical 2D drawn animation as well as 3D CGI or analog puppet animation They choose their own technique after having done several short works in the first year. They design the characters and have to animate them well timed. Lucerne animation students work together with music students from University of Zürich writing the film music for the short idents for Cartoon Network. It is a special experience to tell your ideas for acoustic part of a film being a mostly visual person. And it´s a good way of learning this communication as a student by just having to do it. In the end when everything went well there is a short ident for Cartoon Network and another film on the students portfolio. Jochen Ehmann studied Graphic Design and Animation Film in Stuttgart Academy of Fine Arts. He was working as animator in different studios in Cologne, Bonn and Wuppertal. Since 1988 he is working as freelance animation filmmaker (children films, commercials, music clips, animated documentaries, didactical animations). He is working on different international exhibitions of animation drawings and animated installations since 1992. Since 1994 he started teaching animation in Universities in Würzburg, Cologne, ZHdK Zürich and Halle/Saale. In 2000 he designed and animated for games for Bosch Germany for the Expo 2000 in Hannover. In 2004 he was taking part in group exhibition „German Animated Film“ shown in Goethe-Instituts all over the world. He is teaching drawn animation in BA and MA at Lucerne University of Applied Arts and Sciences in Switzerland and is a member of Swiss production company "Schattenkabinett GmbH". Exhibition with his installed animation "Frei Laufend" at DEFA (Deutsches Institut für Animationsfilm) is in Dresden till April 2015. STUDIO OFICINA – PREZENTACE (Lukáš Fišárek) Studio Oficina vzniklo oficiálně před šesti lety, ale grafici společně pracovali již dříve na projektech pro dva kanály České televize či Novy Sport. Dnes se specializují na upoutávky a vytváření grafické identity jednotlivých kanálů, tedy obrazů, jež slouží k rozeznání jedné stanice od druhé a jako podklad pro logo televize. Pracovali na filmu pro českou prezentaci na letošním šanghajském Expu. Korporátní identitu chápou jinak a jejich přístup si získal značné uznání a množství ocenění (ČT, FILM+, …). Jejich práce pro Primu COOL se stala na poli motion design kultovní. Studio Oficina tries to make appropriate and memorable solutions that match to client. Our strangeness is in making creative ideas to function across all applications – on-air, of-air, online. The ambition is to build up comprehensive visual systems that are inspiring and open for further development. Our clients come come from TV broadcasters, corporates, to organizations or small businesses. Important part of the work is Broadcast, New media and Applications, Short film making-direction, Film headlines, Animation, Illustration, Print, Production. Since we have founded the studio in 2009, our work has been awarded several times in competitions such as the Promaxbda, Europeandesign, Studio Oficina was founded by Lukas Fisarek, Marek Cimbalnik and Vladka Cimbalnikova. STUDIO EALLIN – PREZENTACE (Lukáš Skalník) Twelve years ago, we realised that there was no production company working with talented animation directors or character designers in Czech Republic, a country well known for its strong tradition in animation. This inspired us to start Eallin. Since then, Eallin has evolved and expanded to include a huge 2D and CGI department, along with an in-house postproduction studio. Eallin's work would not be possible without its people – who are creative, innovative and passionate. All our animators, designers and directors are handpicked. They work together to develop a special artistic approach for each project. We are also credited with bringing many talented people into the advertising business. LOU & JAKUB SANITRÁKOVI – LESOKRAJ Autoři Lou a Jakub Sanitrákovi představí na Anifilmu interaktivní knížku Lesokraj, která provede děti poutavým příběhem s animovanými postavičkami. Čtenář si slova na stránce změní na obrázky, hraním a pohybováním s nimi si poskládá ilustraci k celé kapitole. Když si dočte a dohraje, pokračuje s další kapitolou. Lesokraj je zároveň zamýšlen jako edukativní pomůcka - hraní Lesokraje může povzbudit děti k dalšímu čtení. TEREZA VOSTRADOVSKÁ - HRAVOUKA Hravouka je didaktická interaktivní kniha pro děti a rodiče. Jedná se o výukovou pomůcku předškolních dětí. Prezentuje se na pomezí autorské knihy a interaktivní aplikace. Svůj rozpracovaný projekt představí na Anifilmu autorka Tereza Vostradovská s producentem Michalem Berlingerem. Tvůrci poodhalí vznik tohoto projektu a seznámí diváky s postupem, jakým pracují. ANTOINE MANIER - PREZENTACE ANIM 2.0 Anim 2.0 is a website dedicated to animation: it includes a serious game, a creative module and additional educational tools. This serious game by Rencontres Audiovisuelles and partners of the Interreg-funded project VIVID creates a flexible and playful way to discover animation as well as audiovisual creation and language! The website, which is accessible to all, can be presented and used during educational workshops aimed at young people between 10 and 14. NEZkreslená VĚDA - AV ČR Akademie věd připravila pod hlavičkou úspěšného popularizačního projektu Otevřená věda, zábavný vzdělávací cyklus NEZkreslená věda. Desetidílný, populárně-naučný cyklus především pro středoškoláky a žáky základních škol sestává z 10 krátkých kreslených filmů, které objasňují některé pozoruhodné jevy z oblasti přírodních věd a techniky, přičemž vybraná témata sestavili přímo středoškolští učitelé. Krátkými videi, k nimž komentáře namluvil herec Pavel Liška, chtějí jejich autoři připravit vzdělávací materiál, který by středoškoláky poutavě seznámil s přírodními a technickými jevy a obohatil výuku hodin biologie, chemie a fyziky. Autory scénářů a garanty videí se stali vědečtí odborníci z pracovišť Akademie věd a Univerzity Karlovy v Praze. Na výrobě videí spolupracovala se SSČ AV ČR společnost MAUR film. Scénáristicky se na cyklu podílel Aleš Vémola, režijně David Súkup a výtvarně Tomáš Zach. DANIEL SÝKORA – KRESLENÝ FILM JAKO POČÍTAČOVÁ VĚDA Kreslený film se v poslední dekádě postupně vytrácí z kin. Diváci stále častěji preferují vizuálně bohatší 3D animaci. Ta ale postrádá onu magickou lehkost a výraz ruční kresby. Snem každého animátora je kombinovat svobodu ruční kresby s pokročilými nástroji používanými ve 3D animaci. Až donedávna byla tato kombinace mimořádně obtížná. Díky vývoji nových pokročilých algoritmů v oblasti digitálního zpracování obrazu se ale sen pomalu stává skutečností. Přednáška představí revoluční výsledky výzkumu, které by v budoucnu mohly výrazně změnit vzhled a způsob tvorby animovaných filmů. Daniel Sýkora působí na katedře počítačové grafiky a interakce, ČVUT FEL. Jeho vášní je kreslený film a zejména pak sledování výtvarníků při práci. Ta jej inspiruje k vývoji nových nástrojů umožňujících eliminovat opakující se časově náročné postupy při zachování maximální svobodu výtvarného projevu. Stal se světově uznávaným odborníkem na problematiku počítačem podporované tvorby kresleného filmu. Spolupracuje s firmami jako TVPaint Developement, Adobe nebo Disney a podílí se na vývoji a výzkumu revolučních algoritmů, které rozšiřují paletu nástrojů profesionálních grafických aplikací. WORKING PROGRESS – PRÁVĚ VZNIKÁ - Hmyz – Nejnovější projekt Jana Švankmajera. Hospoda na malém městě. Je zavřeno, židle jsou převráceny na stolech. Na věšáku visí „hmyzí šatičky“: sukénky z krepového papíru, papundeklová motýlí křídla, pestře pomalovaná a černé lesklé krovky brouků. U stolu v koutě místnosti sedí šest místních ochotníků: režisér, Růžena, pan Václav, pan Borovička, Ajznboňák Kopřiva a slečna Jitka. Tulák leží doma s ischiasem. Chrobáčice a Kukla ještě nepřišly. „Během zkoušky se prolnou životy ochotníků s osudy Čapkových postav. Režisér – Cvrček umoří pana Václava, milence své ženy. Pan Kopřiva, hrající Parazita sežere slečnu Jitku – Larvičku. Panu Borovičkovi se podaří převtělení do chrobáka tak přesvědčivě, že opustí nadobro svoji lidskou podobu. Během zkoušky se rodí i umírá, čas nehraje roli. A to vše se odehrává na pozadí Čapkovy hry, kde se hmyz chová jako lidi a lidé jako hmyz. - Srdce věže – Vytvorenie celovečerného filmu Srdce veže je ďalším krokom autorov Petra Budinského a Patrika Pašša, ml.. Po rokoch úspechov krátkometrážnej tvorby nastal čas ponúknuť slovenskému ako aj medzinárodnému divákovi jedinečný slovenský dlhometrážny film pre deti Srdce veže, ktorý sa vymyká súčasným trendom v animácii a ponúka jedinečné výtvarno vytvorené kombinovanou technológiou papierikovej animácie v spojení s 3D. Riki sa s mamou sťahuje do nového bytu. Mama Rikimu nevenuje toľko pozornosti ako predtým, čo si on vysvetľuje po svojom. Krkavčí muži jej ukradli srdce. Riki sa vydáva do sveta fantázie za dobrodružstvom spolu s novou kamarátkou Emou, aby mamine ukradnuté srdce opäť získali. V ceste im však stojí nebezpečný Železný muž, ktorý chce túto malebnú krajinu ovládnuť a zmeniť na svoj obraz. Ak chce Riki zachrániť mamu musí poraziť Železného muža. - Art detektivka – Paříž, 16. 1. 1940. Na nádraží Gare de l'Est nevystupuje z Orient Expressu francouzsky mluvící manželská dvojice. Portýr ji marně čeká v hotelu, marně ji vyhlíží galerista, dvojice nedorazí ani na večírek redakce časopisu Booster. O 70 let později vzniká pod vedením režisérky filmu forenzní tým složený z policistů, historiků, odborníků na tajné služby, politiků, mladičké průvodkyně a představitelů současného umění a reklamy. Skupina skládá mapu osudů dvou unikátních postav evropské moderny, utopistů, vizionářů a objevitelů mnoha výtvarných, literárních a reklamních technik Milady Součkové a Zdeňka Rykra. - Velká dobrodružství Rosy a Dory - Prezentace právě vznikajícího seriálu pro celou rodinu. Sedmiletá dvojčata Rosa a Dora zažívají spolu s rošťáckým psem Laikem, úžasnou babičkou vynálezkyní a dědou, co dokáže všechno opravit, napínavá dobrodružství, díky kterým se dozví spoustu zajímavých věcí o světě kolem nás. Výtvarno a režii má na starosti Martin Duda, producentem je Vratislav Šlajer ze společnosti Bionaut. LEGENDY STARÉ PRAHY – PREZENTACE (Marek Berger) V českých podmínkách ojedinělý projekt, který svedl dohromady skupinu filmařů, za účelem vzniku seriálu o pražských pověstech. Kromě úspěchu, který jejich seriál sklízí, je zajímavý a pro českou animaci příznačný i způsob financování. Osm dílů sponzorovali nadšení tvůrci prakticky z vlastní kapsy a za pomoci darů od svých fanoušků. Zbylé části pak podpořila Pražská informační služba – Prague City Tourism. Animované Legendy staré Prahy vznikly z představy probudit dávné příběhy k životu způsobem, kterému porozumí lidé na celém světě. Při výrobě bylo použito několik animačních technik – siluetová technika, klasický kreslený film a reálné prvky. Tím vznikl výtvarně naprosto ojedinělý a výjimečný projekt, který částečně odkazuje například i na tradici filmů Karla Zemana a dalších originálních českých tvůrců. Většina výše uvedených přednášek, projekcí a prezentací bude probíhat během 6. - 8. května 2015 v Třeboni na Mezinárodním festivalu animovaných filmů ANIFILM. Kontakt: pavel.horacek@anifilm.cz