MEDIÁLNĚ-ARCHEOLOGICKÉ PŘÍSTUPY • • •SOCIÁLNĚ-PSYCHOLOGICKÝ PŘÍSTUP •EKONOMICKO-IDEOLOGICKÝ PŘÍSTUP •TECHNOLOGICKÉ DETERMINANTY •UMĚLECKO-ESTETICKÝ PŘÍSTUP • Blízké přístupy • • • •KULTURNÍ MATERIALISMUS •SMĚR V KULTURNÍ ANTROPOLOGII •VÝZKUM DEMOGRAFICKÝCH, EKONOMICKÝCH, EKOLOGICKÝCH A TECHNOLOGICKÝCH FAKTORŮ JAKO ZÁKLADNÍCH DETERMINANT FUNGOVÁNÍ A VÝVOJE KULTURNÍCH SYSTÉMŮ •PROPONENTEM MARVIN HARRIS •VÝCHODIKA V NEOVOLUCIONISMU (LESLIE ELVIN WHITE) •KULTURNÍ EKOLOGII (JULIAN H. STEWARD) • life3.jpg UŽITEČNÉ METODOLOGICKÉ KONCEPTY •DISKURZIVNÍ ANALÝZA • •DISKURS JAKO SPECIFICKÝ ZPŮSOB MLUVENÍ A ROZUMĚNÍ SVĚTU (NEBO JEHO ASPEKTŮM) • •UŽÍVÁNÍ JAZYKA, EVENT. DALŠÍCH ZNAKOVÝCH SYSTÉMŮ – ČLENY DANÉ SPOLEČNOSTI, RESP. JEJICH JISTOU SKUPINOU (TEORETICKY I JEDNOTLIVCE) A/NEBO V URČITÉ OBLASTI SPOLEČENSKÉHO ŽIVOTA A/NEBO V KOMUNIKACI O URČITÉM TÉMATU • •Norman Fairclough (Media Discourse, 1995) •diskurs jako trojdimenzionální struktura : •text, diskursivní praxe a socio-kulturní praxe • •Kritická diskursivní analýza: techniky a postupy •deskripce •interpretace •explanace • •DISKURSIVNÍ ANALÝZA •DOBOVÝ TISK •DOBOVÁ PROPAGACE •DOBOVÉ PATENTY •DOBOVÁ LITERÁRNÍ FIKCE World's_First_TV_Remote_Control_By_Zenith.jpg kidfilmo.GIF il_340x270.407796548_2hic.jpg 20050727_fg8.jpg kodakBcamad1926.jpg VIZUÁLNÍ KULTURA A CROSS-MEDIACE ZKUŠENOST VIZUÁLNÍHO OBSAHU - V MNOHA FORMÁCH, VIZUÁLNÍCH OBSAZÍCH A KÓDECH, KTERÉ MIGRUJÍ MEZI SEBOU -TIŠTĚNÉ OBRAZY A GRAFICKÝ DESIGN -TV A KABELOVÁ TV -FILM A VIDEO VE VŠECH INTERFACECH -POČÍTAČOVÝ INTERFACE A SOFTWAROVÝ DESIGN -WEB JAKO VIZUÁLNÍ PLATFORMA -DIGITÁLNÍ MULTIMÉDIA -REKLAMA VE VŠECH MÉDIÍCH -UŽITÉ UMĚNÍ A FOTOGRAFIE -MÓDA -ARCHITEKTURA, DESIGN A MĚSTSKÝ DESIGN kódy instituce významu INTERTEXTUALITA + INTERMEDIALITA DLE JULIE KRISTEVY (V NÁVAZNOSTI NA BACHTINA A JEHO DIALOGISMUS): - VÝZNAM A SROZUMITELNOST DISKURZU A TEXTŮ JE ZALOŽEN NA SÍTI PŘEDCHOZÍCH DISKURZŮ A TEXTŮ T.S. Eliot o básnících: Žádný básník, žádný umělec jakéhokoli umění, nenese svůj vlastní význam sám o sobě. Jeho důležitost, jeho hodnota, je hodnotou jeho vztahu k mrtvým básníkům a umělcům. Nelze jej soudit samotného, musíme ho vidět, v kontrastu a srovnání, mezi mrtvými. Chápu to jako klíčový princip estetické, nejen historické kritiky. -3 jednotky dialogu: pisatel/tvůrce; čtenář/recipient; vnější texty 1.intermedialita vs. 2.transmediální relace vs. 3. multimediální relace 4. hypermedialita Bez názvu3.png 5. mixed-media Le_bouquet-Guillame_Apollinaire-visual_poetry-1917.jpg images.jpg „Vývojová důležitost takových překročení hranic je v tom, že se umění učí pociťovat nově své tvárné prostředky a viděti svůj materiál z nezvyklé strany; přitom však vždy zůstává samo sebou, nesplývá s uměním sousedním, nýbrž dosahuje toliko stejným postupem různých efektů nebo různým postupem efektů stejných.“ TEORETICI K INTERMEDIALITĚ Ricciotto Canudo: Teorie sedmi umění Jan Mukařovský: K estetice filmu Dick Higgins – pojem intermedia – 1965 Christian Metz – mnohokódovost filmu FILM PO FILMU 1.PŘESTRUKTUROVÁNÍ POVRCHU starší filmy a již známý materiál jsou znovupřetvořené do nové struktury Martin Arnold, Piece Touchee, 1989 základem 18vteřinový záběr z filmuThe Human Jungle (Joseph M. Newman, 1954) 2. PŘEPISOVÁNÍ dílo je vyjmuto z kina a umístěno do prostoru galerie = otevřená časoprostorová proměna a užití odlišných struktur vyprávění Mike Figgis, Time Code, 2000 3. PŘEKOMBINOVÁNÍ interaktivní používání audiovizuálního materiálu a odhalování narativního potenciálu Ian Howard – SweetStalking – 2001 5525-13814-1-PB.jpg 4. ŘIDITELNÝ OBRAZ vytvoření konstrukce k řízení narativního prostoru divákem Jeffrey Shaw, Place, 1995 5. INTERPOLOVÁNÍ -spojování oddělených a vzdálených prvků do jednoho komplexního díla - mizí hranice mezi fikcí a fakty, mezi aktuálním a virtuálním světem -vzniká mixovaná realita – prostorové, časové, audovizuální vztahy se spojují do neočekávaných formací - Janet Cardiff, Playhouse, 1997 6. IMERZE – VNOŘENÍ stejný princip jako umění,která obklopují diváka a vthaují ho do virtuálního světa(Omnimax, IMAX, PC rozhraní jako CAVE, HDM) Michael Naimark, Be Now Here, 1995- vr_a_mnaimark03.jpg 7. VYPOČÍTÁNÍ obrazy z reality jsou generované počítačem, potřeba užití softwarových nástrojů Shelley Eshkar, Paul Kaiser: Pedestrian, 2001 8. PROPOJENÍ SÍTÍ nové sociální prostory, sítě umožňující komunikaci a interakci, virtuální procházky A Description of the Equator and Some ØtherLands 9. BEZPROJEKČNÍ PLOCHY (Screenless) Michael Schmid, Thomas Beth, Jörn Müller-Quade, LaserFilm 2002