Vysvobození zvuku č.4 Elektronická hudba Elektronické nástroje •Těreminvox (1920) –Lev Sergejevič Termen (1896 – 1993) •Nemá klapky, struny, písty, ani pedály •Zvuk je vytvářen pohybem lidských rukou v elektromagnetickém poli •Clara Rocmoore v roce 1930 Použil jej i Bohuslav Martinů ve své Fantazii z roku 1944 Elektronické nástroje •„Martenotovy vlny“ - Ondes Martenot (1928) –Elektronický nástroj s klávesnicí –Byl zrekonstruován v roce 1928 Maurice Martenotem •Maurice Martenot představuje svůj nástroj •Byly hojně skladateli využívány •Olivier Messiaen (1908 – 1992) –„Turangalila Symphony“ –Trois Petites Liturgies de la Presence Divine –Saint François d'Assise •Honneger, Milhoud, Jarry, Jolivet •Filmová hudba – horory z 60. let Olivier Messiaen (1908 – 1992) •Martenotovy vlny byly ve dvacátých a třicátých letech velmi populární, ale většinou byly využívány společně s dalšími nástroji. •„Oraison“ – pro soubor hráčů na Martenotovy vlny z roku 1938 • Elektroakustická hudba •Konkrétní hudba •Hudba pro mgf. pás (E. Varese – Deserts) –Live electronics •Elektronická hudba –Elektronicky generované zvuky •Generátor – manipulace zvuku –Syntéza – z jednoduchých kmitů složité –Analýza – rozklad složitých na jednoduché –Používání výpočetní techniky přišlo velmi záhy Elektronická hudba •1950 – W. Meyer Eppler – fyzikální pokusy v Západním Německu •1950 – Darmstadt –„Klangwelt der elektronischen Musik •1951 – Elektronické studio při rozhlase v Kolíně nad Rýnem –Herbert Eimert (1897 – 1972) – teoretik, experimentátor a skladatel – vedoucí studia –Nové studio přilákalo do Kolína řadu významných skladatelů: •Karlheinz Stockhausen, Henri Pousser, Gottfried Michael Koenig, Mauricio Kagel Herbert Eimert (1897 – 1972) •Klangstudie II –1952 Karlheinz Stockhausen (1928 - ) •Kontakte –1959 – 1960 –Studie č. 2 – partitura, graf Gottfried Michael Koenig (1926 - ) •Funktion Grau (1969) Henri Pousseur (1929 - ) •Belgičan –Serielní elektro-akustické kompozice –SCAMBI (1954) Iannis Xenakis (1922 – 2001) •Concert PH II (1958) –Vzniklo při spolupráci s E. Varese na „Poeme Electronigue“ pro světovou výstavu v Bruselu 1958 –„Gesamtkunstwerk“ – nadneseně •Architektura, hudba, světla, děj György Ligeti (1923 – 2006) •Piéce électronique no 3 (1957 - 58) –Realizace 1996 •Je věnována G. M. Koenigovi •Na realizaci se podílel i další významný představitel EH Johan Van Krej •Využívá kombinace „konkrétní nahrávky“ a elektronicky generovaných zvuků •1 – Glissandi (1957) •2 – Artikulation (1958) http://www.youtube.com/watch?v=71hNl_skTZQ 3 – „Atmospheres“ – původní název, pak jej ale použil pro svoji slavnou orchestrální skladba Tu pak, bez Ligetiho vědomí, využil S. Kubrik ve filmu 2001, Vesmírná odysea (1967) http://www.youtube.com/watch?v=fXh07JJeA28&feature=related Rene Staar: 8 Bagatellen auf den Namen György Ligeti Paul Lansky (1944 - ) •Představitel současné „Computer music“ pokračující v intencích již „tradiční“ EAH •The Dust Bunny –Hudba: Paul Lansky –Animace, námět, realizace: Grady Klein