Vysvobození zvuku Sluchové oko; Zrakové ucho Netradiční nástroje, zvukové objekty, „hudba v prostoru“ Sluchové oko •Klangkunst – Klangskulptur, Klangplastik, Klangobjekte, Klanginstalation •Sound – art – sound sculpture, sound object, sound installation •„umění zvuku“ – zvukový objekt, plastika, instalace –Termíny se objevují od 1.pol 60. let (Max Neuhaus) –Trojrozměrné, více či méně homogenní objekty (předměty, plastiky, konstrukce, mechanismy), jejichž autentickou součástí je produkce organizovaného zvuku (šum, tóny, hudba…) • •Zvuková instalace je vázána na konkrétní prostředí •Zvukové objekty a instalace obvykle pracují s nalezenými akustickými předměty, doma vyrobenými nástroji (home – made instruments) a akustickými konstrukcemi, které rozezvučují interpreti, nebo publikum mechanicky, elektronicky, nebo „interaktivně“ přes síť. Archeologie I. •Zpívající socha Amenhotepa II. v Thébách •Starořecké aeolské harfy a píšťaly •Staročínské větrné zvonečky • •Leonardo da Vinci (1452 – 1519)ve svém Madridském skicáři popisuje různé nekonvenční dechové a bicí nástroje •Athanasius Kirchner (1602 – 1680) ve svém díle Musurgia universalis (1650) popisuje hudebně akustické konstrukce Kirchner – Aeolova harfa • • • Archeologie II 20. století •Futuristé –Intonarumori (krabicové nástroje s resonátorem s laditelnými zvuky) –Rumararmonium – klávesový nástroj •Alexander Skrijabin – barevný klavír •W.B Rossiné – barevné varhany •Využívání netradičních zdrojů zvuku –Sirény, motory, kulomety – Varese, Satie, Antheil, Avraamov, Mosolov… •Lidský hlas, jako nový nástroj –Fónická a fonetická poezie – dada, surrealismus, Hausman, Schwitters.. •Elektronické nástroje –Singign Arc (1899) Williama Duddella –Telharmonium Thaddeuse Cahilla –Choralcelo Melvina Severyho –P. Hindemith využíval už koncem 20. let prototypy elektronických a mechanických nástrojů •Klavír a jeho „preparace“ –John Cage (1940), Paik, Vostel, Jones, Beuys - ---- FLUXUS •Kinetické plastiky –L. Moholy – Nagy – Licht Raum Modulator (1922) –M. Duchamp, A. Caldara… –Jean Tinguley •Gramofonové desky –Arman, Knižák, Anastasi, Pajk - -- DJ, Marclay… •Home – made instruments –I. A. MacKenzi od 30. let, H. Partch od 40. let • – L. Moholy – Nagy – Licht Raum Modulator (1922) • Alexander Skrjabin – partitura pro barevný klavír • bild Skrjabin – Skica pro oslavu hudebního mystéria • Singing Arc – zpívající oblouk (1899) • Telharmonium z konce 19. století, ale předvedeno až v roce 1906 • Choralcello • Jean Tinguely (1925 – 1991) •V padesátých letech umožnila elektřina rozvoj kinetických struktur •Zvuk se stával jejich nedílnou součástí – tři možnosti •Buď se je snažit odstranit •Nebo je ignorovat •Nebo je považovat za součást díla •Jean Tinguely vytváří konstrukce, kde vizuální i akustická stránka tvoří nedílnou součást. –Zkřivené, po domácky vyrobené hodiny, poháněné elektormotorem, ozubená kolečka a řemeny. Meta mécanigue Sonore II • Jean Tinguley v ateliéru 1955 • Matematic automatigue (60. léta) • Bratři Baschetové Transfigurace denního života Harry Partch (1901-1974) • • • • • • • • •Mikrotonalita, zájem o mimoevropské kultury, nová zvukovost •Vlastní nástroje –The Street – Antologie americké hudby harryg • partchcloud partch zymo-xyl inst02 Delusion of the Fury: A Ritual of Dream and Delusion (1969) • dancer Alvin Lucier (1931 - ) •Významný skladatel, performer •Představitel „akustického umění“ • •Music for Solo Performer (1965) –Pro amplifikované mozkové vlny a bicí nástroje •Vespers (1968) –Zvuková performance pro echolokátor, pro hráče s ručními echolokátory •Music on a long thin Wire (1977) I. - IV –Zvuková instalace pro audio oscilátor a elektronický monochord • Alvin Lucier na cestě • Music on a long thin wire •