Aplikovaná herní studia blok 02 Herní narativ, sémiotika, remediace obsahů - metody analýzy VÝZKUM TVORBA herní studia APLIKACE APLIKACE VÝZKUM TVORBA herní studia APLIKACE APLIKACE HER A HERNÍCH PRINCIPŮ ZÁŽITKU ZKUŠENOSTI KULTURY HRÁČŮ … HER DIGITÁLNÍCH, DESKOVÝCH, PROSTOROVÝCH, KARETNÍCH… Sémiotika Bleskový exkurz Sémiotika •nauka o významu a smyslu znaků • •zabývá se teorií znaků, jejich správnému porozumění a výkladu vždy v určitém kontextu. Znak •Jakýkoliv materiální předmět, vlastnost či událost • •vše, co disponuje možností přenosu informace, a který je následně čitelný a interpretovatelný • •Označující a označované • Znak • C:\Users\epia\Downloads\oskeruse.jpg C:\Users\epia\Downloads\tree-clip-art-yjixan7cE.png Denotace, konotace, mýtus •Denotace – doslovný význam (kouř je kouř) • •Konotace – význam nabytý sociální konvencí, zkušeností apod. (kouř znamená oheň) • •Konotace mají silný význam v komunikaci (ohromný v reklamě) • C:\Users\epia\Downloads\woman-car-301003.jpg Denotace, konotace, mýtus •Mýtus – do vyprávění zahrneme hrdiny • •Přetváří historii do něčeho přirozeného •(třetí stupeň označování) • Paradigma a syntagma •Paradigma – médium, žánr, téma • •Proč byly které znaky vybrány z možných? • •Které znaky naopak chybějí? C:\Users\epia\Downloads\syntpara.gif Paradigma a syntagma •Syntagma – narativ, argument, význam jednotlivých znaků v celku, • •Ovlivňuje prostorové či sekvenční řazení znaků v médiu význam? • C:\Users\epia\Downloads\syntpara.gif VÝZKUM TVORBA sémiotika jasnější terminologie, cílené působení na hráče, využívání symbolů a znaků kultur(y) formální a strukturalistická analýza her, vizuální studia, jednoduchý analytický nástroj Herní narativ •Co je narativ? • • •Co je naratologie? • • •Seymour Chatman (2000) a převoditelnost narativu v jiná média? •rok 2000: The Sims, Deus Ex, Diablo II, Chrono Cross, Baldurs Gate II, Tony Hawk Pro Skater 2, Giants: Citizen Kabuto, Vagrant Story… založeno studio PopCap Games Herní narativ •Jesper Juul (2001) a narativ? •přenos sdělení x čas, role čtenáře • •Lev Manovich (2001) a databázový film? •algoritmus x databáze • •Matteo Bittabti (2001) a technoludický film? •komentář, citace x adaptace, remediace • •Chris Crawfod (2004) a interaktivní vyprávění? •příběh ve hře x příběh jako reakce na vstupy • •Janet Murray (2004) a cyberdrama? •literární teorie (nad) x teatrologie (uvnitř) VÝZKUM TVORBA herní narativ vyprávění, práce s rolí hráče, přenos sdělení, kombinace s rozhodnutími narativní metody, ergodická literatura, netextové vyprávění, příběh jako série voleb Remediace •Bolter, Grusin (1999) a koncept remediace •rok 1999: EverQuest, Final Fantasy VIII, Team Fortress Classic, Dungeon Keeper 2, System Shock 2, Homeworld, Unreal Tournament, Planescape Torment… založeno studio Bohemia Interactive • •Rozpracování vztahu nových médií ke starým. •Imediace •Hypermediace • • • Remediace médií •Vyprávění + Hra = ? •Kniha + Hra = ? •Obraz + Hra = ? •Komix + Hra = ? •Hudba + Hra = ? •Divadlo + Hra = ? •Happening + Hra = ? •Film + Hra = ? • • Remediace médií •Vyprávění + Hra = adventury •Kniha + Hra = gamebook vs využití knih ve hrách •Obraz + Hra = ? •Komix + Hra = Comix Zone, XIII •Hudba + Hra = Audiosurf •Divadlo + Hra = LARP vs Sims •Happening + Hra = MMORPG •Film + Hra = AAA hry, FMV • • VÝZKUM TVORBA remediace žánrové hry, pro diváky jiných médií, smysluplnější design vlivy jiných médií ve hrách, změna vzorců vizuální kultury… •CHATMAN, Seymour: Příběh a diskurs: Narativní struktura v literatuře a filmu. Ithaca: Host. Brno, 2008 •BOLTER, J. David – GRUSIN, Richard: Remediation: Understanding New Media. The MIT Press. Cambridge, 1999 •BITTANTI, Matteo: The Technoludic Film: Images of Video Games in Movies. The Faculty of the School of Journalism and Mass Communications, San Jose State University, 2001, str. 16 •JUUL, Jasper: Games telling stories – A brief note on games and narratives. In: Game Studies, roč. 1, č. 1, 2001 (web); http://www.gamestudies.org/0101/juul-gts/ •MURRAY, Janet: Hamlet on the Holodeck. The MIT Press, 1998 •MURRAY, Janet: From game-story to cyberdrama. In: WARDRIP FRUIN, Noah – HARRIGAN, Pat (eds.): First Person: New media as story, performance, and game. The MIT Press, Camebridge, Massachusetts. 2004 •CRAWFORD, Chris: Chris Crawford on Interactive Storytelling. New Riders Games. Michigan 2004 •MANOVICH, Lev: The Language of New Media. The MIT Press, 2001 workshop: popis remediace herního narativu do neherního média či naopak (1) (1)vyberte příběh / sdělení (2)z jakéhokoli média (3)převeďte do herní podoby (4)za využití herních mechanik a principů • •Zkuste popřemýšlet o remediovaném hře (hra na motivy filmu, knihy, hra na motivy deskovky) a popište, jaké obsahy změnily svou pozici a význam ze sémantického hlediska, z hlediska fikce a narace. (1) (1)