•Kdo je hráč? • • •Kdo je hráč? • • C:\Users\epia\Downloads\femgame.jpg •Kdo je hráč? • • C:\Users\epia\Downloads\mengames1-05-06.jpg •Kdo je hráč? • • C:\Users\epia\Downloads\gamble.jpg •Kdo je hráč? • • C:\Users\epia\Downloads\wonkagame.png Co jsou virtuální světy? •Počítačově generovaná simulace prostředí, kde se může pohybovat více uživatelů • •Ohromná inspirace scifi a fantasy literaturou • •Multiplayer je návrat k přirozenému • •Z single hraní se pomalu, ale jistě stává asociální záležitost Co jsou virtuální světy? •Za první VS v současném smyslu můžeme považovat Video Place (1970) •https://www.youtube.com/watch?v=dqZyZrN3Pl0 • •80‘ nástup MUDs (Bartle) •https://www.youtube.com/watch?v=0s2ukNqLEE0 •Potom nastoupily grafické virtuální světy. Kdy to tak mohlo být? • Co jsou virtuální světy? •První grafický VS: •Habitat (1986, Lucasfilm) •- Pro Quantum Link (online síť Commodore 64) •https://www.youtube.com/watch?v=-PJKf8vHr1c -První hra s „avatarem“ (doslova) -Placená • • • Co jsou virtuální světy? •Dalším předělem byla LambdaMOO (1990) •Text-based VS •Celý svět byl tvořen jen uživateli •Na začátku měl uživatel jen dům a mohl si dál stavět pomocí alokovaných a získávaných zdrojů • • • Co jsou virtuální světy? •Ultima Online (1997) •Na vrcholu více než 100 000 hráčů (tehdy ohromný úspěch) •https://www.youtube.com/watch?v=wXzDE5Hhv9k •…no a pak už to frčelo – EverQuest (1998), Lineage (1998), WoW (2004), Minecraft (2009) • • • • Etnografie • • • • C:\Users\epia\Downloads\AMAZON-TRIBE_0909_11.jpg Etnografie • • • • C:\Users\epia\Downloads\08_balesaci.jpg Etnografie •česky národopis •Romantický zájem o "přirozená", zejména venkovská společenství v Evropě. •Poté přesun na cizí, malé kultury (indiánské kmeny apod.) – postkoloniální zájem? •Od první poloviny 20. století se začínají řešit i subkultury apod. •V českém prostředí je dosti přehlížená Etnografie •Etnografické metody jsou zejména pozorování, popis skutečnosti a rozhovory •Detailní popis zkoumaného fenoménu s objevenými příčinami a vztahy mezi prvky (jedinci, činnostmi apod) • •Není to ale taky novinařina? Etnografické pozorování •Ideální data •Zúčastněné vs. Nezúčastněné •Skryté vs. Otevřené •Možné zahlcení kontextem •Musí být předem známý plán (nedá se pozorovat nonstop) •Výzkumník si dělá poznámky, vyptává se lidí, fotí,… • Etnografické pozorování •Velice náročné na výzkumníka •Možnost pohlcení •Nutnost orientace ve skupině a prostředí (aby byla schopen rozlišit vztahy apod.) •Časově i finančně náročné • Rozhovory •Strukturované vs. Nestrukturované •Nelze je moc zobecňovat •Obtížné na výzkumníka •Nutnost velké přípravy •Hluboký vhled •Možnost doplňovat informace •Vysoká návratnost • • Rozhovory •Základní otázky směřují k ústřednímu tématu výzkumu, mohou být seskupeny a položeny naráz, nebo se mohou objevovat v průběhu rozhovoru. •Dodatečné otázky rovnocenné se základními otázkami. Může jít o alternativní vyjádření základních otázek •Jednorázové otázky používáme k vybudování vztahu na začátku rozhovoru. Slouží k nastavení tempa, nebo ke změně tématu v průběhu hovoru. •Zkoumavé otázky mají za úkol přimět respondenty rozpracovat své odpovědi na položené otázky. • Rozhovory •Rozčilení působící otázky budí u respondenta nepřiměřenou emocionální reakci, i když otázka nebyla zamýšlena jako útočná. Nevhodná formulace snadno může narušit tok rozhovoru. • •Dvouhlavňové otázky • •Složité otázky jsou také zdrojem potíží. Krátké, stručné a cílené otázky jsou efektivnější, než zdlouhavá souvětí …ale co jiné metody zisku dat? •Pomiňme data mining a metody zisku dat z her samotných (o tom jindy) •Kromě rozhovorů a pozorování nám zůstává jen jedna základní metoda – dotazník (není již etnografická) • • Dotazník •Výhody •Velice levný, je možno jednoduše oslovit masy •Je jednoduchý na vyplnění •Respondenti ho mohou v klidu vyplnit, nikdo je přitom neobtěžuje •Jednoduchá analýza dat •Nevýhody •Nízká návratnost •Nízká reliabilita •Omezené komunikační kanály •Nemožnost upřesnit informace •Velice přesné musí být otázky Dotazník •Otázka: Máte rádi mléko a mléčné výrobky? • a) ano b) ani rád, ani nerad c) ne • •Bez předvýzkumu není jasné, nač se ptát (škály apod.) •Zdeňek může říci vlastní zkušenost ze sběru dotazníků pro VITOVIN Návrh výzkumu •Výzkumná otázka: •Emergence •Relevance •Osobní zaujetí • •Spojeno s prozkoumáváním • Volba skupiny či aktivity pro výzkum •Volba skupiny či aktivity pro výzkum: •Komunity – vágní definice •Členové guild vs solo questeři, účastnící aukcí, členové diskuzních fór, moddeři, profesionální hráči •X •Členové offline komunit sdílejících i virtuální prostor (rodina, fotbalový tým) • • Volba skupiny či aktivity pro výzkum •Kromě skupiny vás může zajímat aktivita -Aukční síň a aktivita uživatelů v ní -PvP arény -Modding (jaký rozdíl je mezi zkoumáním modderů a moddingu?; Zkuste navrhnout případnou výzkumnou otázku) -E-sport • • Zaměření na pole výzkumu •Jaký „záběr“ všemu dáme •Budeme zkoumat vesnici, nebo město •Bude tam 100 účastníků, nebo 10? •Lokální vs. globální •Životní prostor vs. Systém •Jak budeme nahlížet na VS? • Zaměření na pole výzkumu •Kolik uživatelů má WoW? • Kolik uživatelů má WoW? •Potřebujeme vědět celkový počet předplatitelů? • •Nepotřebujeme vědět počet aktivních hráčů? •Nemůže mít jeden hráč více postav? Nezajímá nás počet charakterů? •Nemůže mít náhodou jeden člověk více účtů? •Nezajímá nás třeba počet aktuálně přihlášených? • Zaměření na pole výzkumu •Kolik uživatelů má WoW? • • •Tahle otázka má tedy rovnou 3 odpovědi • • Přístup k offline světu •Někdy nás výzkum zavede i do offline světa • •Esport (zkuste říci, proč je esport zmíněn) • •Offline kontext totiž prosakuje do VS • •Off-S může ozřejmit nebo naopak zastřít výsledky výzkumu Přístup k offline světu •Rozdíly mohou být i v důsledku odlišných kultur •(nebo nemusí…) •Segreguje VS uživatele dle regionu? Proč? Další možné metody zisku dat •VS kvůli své digitální podobě umožňují další možné metody sběru dat -Záznam screenshotu – pomoc při zkoumání užívání a modifikace interface apod. - Záznam chatlogu •velice užitečné, mají časové údaje) •mohou být užitečné při zkoumání sociálního užívání VS, •player-generated kulture, •aberantního chování, atd. • •Může mást (hráč má rozběhlých více chatů zároveň, což ovlivňuje jeho aktivitu - C:\Users\epia\Downloads\wow.jpg Záznam screenshotu •pomoc při zkoumání užívání interface •modifikace interface apod., •Dokláadají účastníky •Skiny • • Záznam screenshotu •pomoc při zkoumání užívání interface •modifikace interface apod., •Dokládají účastníky •Skiny • • Záznam videa •Lepší ilustrace děje •Časová linka •„jak se text posouvá během raidu na obrazovce“ • •https://youtu.be/Hf5Ovyq9C5M?t=1h35m • Záznam audia •taktika boje •Vyjednávání ve skupině •Pozice v sociální skupině •Má VS integrovaný VoIP, nebo musí spoléhat na externí programy? Proč by nás to mělo zajímat? •Analýza hudebního podkladu (je hudba emergentní? Jaké emoce má vzbuzovat? Jak?) Záznamy ze hry •U všech je třeba řešit jak technické problémy (nároky na HW), tak etické Další online kontext -Wikia -Blogy -Féra -FB diskuze, Twitter -Lets play -Podcasty •Aspekty VS přetékají ven, aby se modifikovány opět vrátily a ovlivnily VS