Kreativní práce s informacemi

04 Myšlenkové mapy a Myšlenkové klobouky

Myšlenkové klobouky a myšlenkové mapy

Milé studentky, milí studenti,

ve čtvrtém modulu se dozvíte něco o technikách myšlenkových map a klobouků. Obě techniky pracují s vaším myšlením, každá však slouží k jinému účelu a má jiné využití.

Klíčová slova: myšlenkové mapy, myšlenkové klobouky

   Po přečtení materiálů budete

  • chápat výhody myšlenkových map,
  • znát a aplikovat principy tvorby myšlenkových map,
  • vědět, kde všude můžete myšlenkové mapy uplatnit,
  • chápat princip metody myšlenkových klobouků,
  • aplikovat metodu skupinově i individuálně,
  • umět myslet efektivněji

 

 

Myšlenkové klobouky

Stáhněte si materiály:

 

Hlavní materiál

_______________________________
 
 
  Myšlenková mapa

________________________________

 Diskutujte k tématu ve fóru.

Přidejte nápad k tématu na FB

 

 

 

 

 

 

Myšlenkové mapy

Stáhněte si materiály:

 

Hlavní materiál

Doporučený zdroj:
ČERNÝ, Michal a Dagmar CHYTKOVÁ. Myšlenkové mapy pro studenty. Brno: Bizbooks, 2014. ISBN 978-80-265-0267-8. 
K dostání v knihkupectvích nebo levněji v Kabinetu informačních studií a knihovnictví u Dagmar Chytkové (FF, Arne Nováka, budova C, přízemí vpravo).
 
Doplňující materiál:
Analýza nástrojů pro tvorbu myšlenkových map 
_______________________________
 
 
  Myšlenková mapa

________________________________

 Diskutujte k tématu ve fóru.

 Přidejte nápad k tématu na FB

 

Videa

 

Úkol

Na výběr máte opět splnění jednoho ze dvou úkolů. Vyberte si. 

Zadání úkolu Myšlenkové klobouky

Vaším úkolem bude najít různé pohledy na řešení dvou problémů. Vybrat si můžete buď z nabízených témat nebo zpracovat témata vlastní. U vlastního tématu musíte mít stanoven problém a nápady na řešení, které se budou pomocí metody hodnotit! 
Nabízená témata: 

  1. Toalety na fakultě - vedení univerzity se rozhodlo vylepšit úroveň toalet na fakultě. Přemýšlí, jakým způsobem toho dosáhnout. Nabízí se řešení: zpoplatnění toalet nebo otevření toalet jen v určitou dobu. Jste zaměstnancem fakulty a máte rozhodnout, které z řešení je vhodnější, příp. jestli jej vůbec zavádět.  
  2. Zpoždění vlaků - České dráhy chtějí zajistit spokojenost cestujícím a vykompenzovat jim čekání na zpožděné vlaky. Přemýšlí o nabídce kreditových jízdenek pro cestující. Po nasbírání 100 kreditů (1 kredit = 1 min. zpoždění) bude cestujícím nabídnuta sleva 20 % na jízdném. Jste zaměstnancem ČD a rozhodujete se, zda je vhodné tuto nabídku zavést. 
  3. Změna zákona - zákonodárci uvažují o změně zákona o ochraně osobních údajů. Jednou z uvažovaných změn by bylo zveřejnění údajů o státním příslušnosti. Takovouto pravomoc by získaly např. univerzity, které by tyto údaje o svých zaměstnancích a studentech měly možnost zveřejnit v informačních systémech, přičemž by tyto informace byly viditelné jen vybraným uživatelům informačního systému (učitelé, odborní pracovníci apod.). 

Postupujte takto:

  • Papír rozdělte do 6 částí podle barev klobouku. Použít můžete i vybraný nástroj (textový editor, online nástroj...).
  • Ke každé barvě se pokuste hledat informace, nápady a myšlenky k problému, řiďte se vždy tím, co jaká barva klobouku vyjadřuje. 
  • Pozor: hledáte primárně hodnocení určitého řešení/situace, nehledáte nové nápady (k tomu slouží jen zelený klobouk). 
  • Do každého políčka vyplňte min. 4 nápady. Modrý klobouk bude představovat shrnutí problému. 

Celkem odevzdáte 2 témata, přičemž každé téma rozeberete podle 6 barev. 

 

Zadání úkolu Myšlenkové mapy

Vaším úkolem bude vytvořit 3 různé myšlenkové mapy. Vyberte si s nabízených okruhů. 
Celkem odevzdáte mapu na plánování/organizaci, mapu shrnující znalosti učiva, . 

  • 1. mapa se bude týkat plánování/organizace. Můžete si vybrat z témat: organizace diplomové práce; plánování svatby/oslavy; plánování podnikání; příp. si zvolte vlastní. 
  • 2. mapa bude shrnovat učivo. Určete si oblast z vašeho oboru, která vás baví, a pokuste se obsah výukové látky shrnout do myšlenkové mapy. Např. se může jednat o mapy "Nanotechnologie v medicíně", "Kultura čaje" atp. 
  • 3. mapa bude zaměřená na představení jedné významné osobnosti. Vyberte si osobu z oblasti kultury, společnosti, politiky či jiné oblasti. Shrňte v mapě všechny významné činy osobnosti a celý její život.

Mapu zakreslete podle svého nejlepšího uvážení, pamatujte však na jistá pravidla, která doporučujeme dodržovat. Dejte si pozor, abyste nevytvořili spíše diagram či příliš lineární strukturu. Inspirujte se na webu. Pomoci mohou např. i články (GamrotBajer či web MM nebo video)
Mapu kreslete buď ručně a naskenujte ji či vyfoťte, nebo využijte vhodný online nástroj. Připravili jsme pro vás seznam vhodných nástrojů, kde jsou popsány nástroje desktopové a aplikace pro tablety. Pokud si nevíte rady, použijte Coggle či xMind. 

 

Úkol odevzdejte ve formátu pdf (v jednom dokumentu budou tři mapy nebo dvě řešení problémů podle klobouků). Pokud mapu tvoříte v nástroji, uložte ji čitelnou též do pdf, nebo nasdílejte veřejný odkaz na mapy (např. takto https://www.mindmeister.com/281710035/health). Tvoříte-li rukou, pište čitelně!

Úkol odevzdejte do odevzdávárny do 22. 3. 2015 23.59

Workshopy konané k tomuto modulu

Přihlašovat se můžete přes vypsané balíky témat. Přistupujte k nim přes Student -> Předměty -> KPI22 -> více -> Předmětové rozpisy témat. Počet studentů na workshopech je omezen.

Místo konání: Arne Nováka 1, FF MU, budova C, zvýšené přízemí

Na workshopy na příští týden se můžete přihlašovat od čtvrtka od 13 hodin.