Kultura, umění a společnost Sociologický výzkum v umění a kultuře Kultura 2 }Co je kultura? }Osvícenství – hodnotový (axiologický) pojem kultury jako zdokonalování, zušlechtění a zjemnění duševních a tělesných vlastností člověka } }Johann Gottfried Herder (1744-1803) / }dějinný proces – jako postupný a zákonitý vývoj, v němž musí rozum a spravedlnost vést k upevnění lidskosti } }Nástup moderních věd – historiografie a antropologie - uvádí do oběhu (E. B. Tylor) hodnotově neutrální, deskriptivní pojem kultury. } }Kultura a civilizace Kultura 3 E.H.Schein Kultura 4 Smolíková: Management umění Kultura – možné směry výzkumu 5 Smolíková: Management umění Umění 6 }Umění a společnost – vybrané otázky } }Sociální proměnlivost }Jan Mukařovský – Estetická funkce, norma a hodnota jako sociální fakty (1936) ¨Proměnlivost estetické funkce ¨Nomy – antropologický základ, společenská podmíněnost ¨ ¨ }Umění jako informace (komunikační model) } }Umění v sociálním poli } }Umění a ideologie ¨ ¨ } } Umění 7 }Umění jako koncept pro sociologický výzkum } }Umění a krásno }Institucionální definice (N. Goodmann – Jazyky umění) ¨ }Nižší a vyšší umění }Midcult (Dwight Macdonald) }Postmoderna } }Umění – umělecké dílo – interpretace – reprodukce Sociologický výzkum umění a kultury 8 }Historická proměnlivost }Diachronní (historie) výzkum } }Současný stav, komparace }Synchronní výzkum } }Sociologie – chování, preference… }Psychologie – libost, prožitky, emoce, cítění… Témata sociologie umění 9 }Culture and the arts; }Aesthetics and everyday life; }Politics and policies in the arts: the role of institutions; }Culture, individual and collective identities; }Gender, ethnicity, and culture; }Cultural heritage and the social construction of the past; }Taste and artistic consumption; }Amateur practices of art; }Art, work and artistic activities; }Outsider art : the social construction of canonisation; }Culture and the cities: the urban space and the globalisation; }Art markets: old issues, and new trends; }Culture, body and gender; }The cultural representation of conflict and terrorism; }Arts and technology. Metodologie – základní model 10 }Teorie } }Hypotézy = podmíněně pravdivý výrok o vztahu, existenci, příčině, změně } }Teoretické pojmy } }Operacionalizace } }Sociální realita Filosofie sociálních věd a výzkumu }Pozitivismus }A. Comte (1798 – 1857) }Biologický determinismus } }E. Durkheim (1858 – 1918) }Sociální determinismus } }Pravidla sociologického výzkumu }Typy analýz } }Sociologie }shora (Person, Merton) }zdola (Mills, Lazarsfeld) 11 Pozitivismus – metoda 12 Filosofie sociálních věd a výzkumu }Antipozitivismus } }M. Weber (1864 – 1920) }Rozumějící sociologie }Hodnoty }Smysluplnost lidského jednání } }Ideální typ } }Vysvětlující porozumění 13 Antipozitivismus – metoda 14 Problémy výzkumu v sociálních vědách } }Multiparadigmatičnost → závěry mají vždy pravděpodobnostní charakter } }Nálezy bývají platné jen pro prostředí, ze kterého jsme sebrali data } }Ustavit důkaz o kauzalitě je obtížné, ne-li nemožné Problémy výzkumu v sociálních vědách } }V sociálních vědách prakticky nikdy nebudeme pracovat s úplně popsaným přirozeným systémem } }Je nutné pracovat s redukovaným popisem reality → budeme vždy vystaveni zkreslení Redukce }Počtu pozorovaných proměnných } }Počtu analyzovaných vztahů mezi nimi } }Populace na vzorek } }Časového kontinua na popis jednoho, nebo několika málo časových bodů Rozdíly z hlediska transformace informace Kvantitativní výzkum silná standardizace → Vysoká reliabilita silná redukce → Nízká validita Kvalitativní výzkum slabá standardizace → Nízká reliabilita volná forma otázek a odpovědí → Vysoká validita Metodologie – validita 19 }Validita = platnost metody, správnost }Správnost vůči cíli = měřím skutečně to, co chci měřit } }Typy validity (Kerlinger) } }Vnitřní validita (validita jednotlivého projektu) }Projekt adekvátní vzhledem k cílů a hypotézám }Randomizace }Kontrola nad nezávislými proměnnými } }Vnější }Reprezentativnost }Zobecnitelnost } } } } Metodologie – validita 20 }Dosahování validity }Operacionalizace }Ověřování formulací }Statistické metody }Validace } } } Operacionalizace 21 }Teoretické pojmy nemůžeme pozorovat přímo } }TP à znaky a indikátory à realita } }Operacionalizace = transformace TP do podoby měřitelných znaků } }Operacionalizace – explikace Metodologie – reliabilita 22 }Reliabilita = spolehlivost a stálost dat }Nespolehlivá metoda nemůže být validní! } }Druhy reliability }Stabilita à retest }Konzistence à split-half, podvýběry }Ekvivalence à klasifikace, kategorizace = třídění }Objektivita à výzkumník, explikace Metodologie – reliabilita 23 }Klasifikace }Enumerace }Definice }Kvantitativní třídění }Intervaly } }Explikace (zvětšuje objektivitu) }Shodné porozumění pojmům }EXPLIKANDUM }EXPLIKÁT } }Kvantifikace } } Kvantifikace 24 Kvantifikace – druhy znaků 25 }Nominální }Výčet variant (bez pořadí; vzájemně se vylučují) }Dichotomické, polytomické }1-0, ano – ne, je – není } }Ordinální }Určené pořadím }Slovní („nahrubo“): špatný – lepší – nejlepší }Určení pořadí: základní – střední – vysokoškolské vzd. }Stupnice s nestejnými intervaly: příjem do 15, do 100, nad 100 } }Kardinální }Kvantitativní měřitelné (lze matematicky vyjádřit poměr/rozdíl) }Intervalové (o kolik) }Násobné (kolikrát) Kvantifikace – druhy stupnic 26 }Nominální }Výčet }Logická rovnost a různost } }Pořadové (ordinální) }Nejčastější }Logická rovnost a různost + relativní velikost }Silně podmíněny operativní definicí znaku } }Intervalové }Nejpřesnější }Se smluveným bodem +/- }S výchozím bodem 0 Seminář 27 }Volba tématu výzkumu } }Konkretizace tématu a účelu výzkumu } }Hlavní okruhy otázek výzkumu – hypotézy: }Hypotézy = podmíněně pravdivý výrok o vztahu, existenci, příčině, změně } }Cvičení: }Sídlo – vzdělání – návštěva divadla }Vzdělání – práce s internetem – sledování televize }Věk – vzdělání – hudební preference } } } Úkol 28 }Rozpracuje účel a téma svého výzkumu } }Analýza literatury: }Výčet }Základní konspekt teorie, zjištění, apod. }