Metody a techniky sociologického výzkumu Sociologický výzkum v umění a kultuře Opakování }Charakterizujte 3 úrovně porozumění – popisu společenských jevů? Na které z nich je primárně sociologický výzkum zaměřen? } }Uveďte příklady témat pro sociologický výzkum v oblasti: }Umělecká tvořivost }Umělecký život }Trh s uměním } }V čem spočívá sociologická pozice Jana Mukařovského ve vztahu k umění a estetice? } 2 Typologie výzkum } 3 Jak můžeme zkoumat sociální jevy 4 }Teoretický výzkum }Aplikovaný výzkum } }Kvalitativní výzkum }Kvantitativní výzkum } }Synchronní, diachronní }Výzkum, průzkum } Typy sociologického výzkumu }jednorázové }případová studie – intenzivní zkoumání 1 parciálního sociálního jevu na 1 objektu }srovnávací výzkum – více jednotek } }replikační }prostý – výzkumná akce se zopakuje v určitém časovém odstupu od výzkumné akce }longitudinální – jeden jediný projekt, počítá s opakováním akce na stejném souboru }panelový – reprezentativní soubor, který je průběžně sledován, je za to placen, nejčastější technika – dotazník } Některé charakteristiky kvantitativních a kvalitativních metod KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ Tvrdé Měkké Fixní Flexibilní Objektivní Subjektivní Průzkum Případová studie Omezený rozsah informace o velice mnoha jedincích. Mnoho informace o velmi malém počtu jedinců. Silná redukce počtu pozorovaných proměnných a silná redukce počtu sledovaných vztahů mezi těmito proměnnými. Silná redukce počtu sledovaných jedinců. Komplementarita }Kvantitativní i kvalitativní výzkum jsou vzájemně komplementární. } }Výstup z jednoho typu výzkumu může být převzat druhou metodou a znalost se tak může kumulovat a prohlubovat v nekonečném kruhu. } }Kvalitativně se často postupuje například v předvýzkumu kvantitativně zaměřených studií. } }Volba metodiky by měla být závislá zejména na předmětu výzkumu. Kvalitativní výzkum } 8 Techniky kvalitativního výzkumu 9 }Pozorování } }Interview }S návodem }Narativní }Skupinové } }Studium dokumentů } Interview 10 }Problémy }Důvěra }Paměť narátora (konstrukt, rekonstrukt) }Rozhovor jako artefakt (nahrávka, přepis) } }Způsob dotazování }Standardizované }Polostandardizované }Nestandardizované } } Interview – jako proces 11 }Realizace interview }2 setkání }3 fáze – vstupní, vnitřní, externí } }Interview jako proces }(Itw) Narátor vypráví }(Itw) Narátor sám objevuje nové vztahy }(Itw) Tazatel kondenzuje, intepretuje a nechává potvrzovat }(Přep) Interpretace }Re-interview }Pozorování chování narátora } } Interview - interpretace 12 }Interpretace }Analýza prostředí }Neverbální složka }Obsahová analýza }Psychologická analýza }Jazyková analýza }Analýza smyslu sdělení Typy otázek 13 }Zkušenost }Chování }Názory a hodnoty }Pocity }Znalosti }Vnímání } }Demografické a kontextové } } } Kvantitativní výzkum } 14 Kvantitativní výzkum } }Kvantitativný výzkum přináší numerická data pomocí měření proměnných } }Cílem je obvykle testování hypotéz. K tomu využívá pracovní hypotézy, operační definice, indikátory Než začneme se sběrem dat }Literatura a konzultace }Vstup do sociální systému }Seznámení se s prostředím }Pilotáž }Kontrola validity a spolehlivosti } }Sběr a zpracování dat } } Jak sbíráme data? }Studium hmotných výtvorů }Analýza dokumentů } }Pozorování } }Rozhovor } }Dotazníky Analýza dokumentů } }Druhy dokumentů } }primární – informace v surovém stavu }sekundární – přepracované primární } }veřejné – noviny, statistiky }osobní – deníky, autobiografie, foto Analýza dokumentů }Obsahová analýza } }doplňující technika, informační zdroj }nepatří mezi techniky terénního sběru informací } }slouží objektivnímu systematickému a kvantitativnímu popisu obsahu jakéhokoli sdělení – poznání kvality obsahových prvků, poznání myšlenek, názorů, motivací Pozorování 20 }Úplný účastník } }Účastník jako pozorovatel } }Pozorovatel jako účastník } }Úplný pozorovatel Rozhovor }jednostranný kontakt, z vůle jedné strany – druhá s ním souhlasí }navázání kontaktu → oslabení respondentova ostychu, možnost podání vysvětlení, kontrolovatelnost situace }pracná a nákladná technika sběru informací, časově náročný, velký počet tazatelů, málo přesvědčivá anonymita }minimalizuje se možnost vynechání odpovědi, jistota, že odpovídá správná osoba Rozhovor }Riziko zkreslení } }Osoba tazatele } }Efekt záhlaví } }Otázka utvoří postoj (před-výzkum, filtrační otázky) Rozhovor }Záznam informací }papír a tužka = narušení spontánnosti }paměť = nespolehlivá, }magnetofon, diktafon, skrytá kamera – vyvolávají psychologické obtíže u respondenta, náročnost přepracování (přepsání) } }pro respondenta může být nepřijatelné vyslovit nepříjemnou alternativu Dotazník }Výhody }málo nákladný }rychlá příprava i zpracování }menší požadavky na počet výzkumníků }možnost získání informací od vzdálených osob }malé požadavky na zaškolení spolupracovníků }větší čas na rozmyšlení pro respondenta }poměrně přesvědčivá anonymita } }Nevýhody }možnost přeskočení otázky }možnost zodpovězení jiným člověkem nebo rodinným týmem }nízká návratnost } Dotazník }Zvýšení návratnosti }rozdat dotazníky v prostorově koncentrované společnosti („bezbranné“ skupiny – studenti, vojáci, zaměstnanci) }poštou – poštovné hrazeno, kvalita papíru, dostatek místa na odpovědi }po určitém čase (14 dnů) poslat respondentům upomínku }odměna za vyplnění dotazníku Dotazník }Forma }Rozsah a počet otázek }Grafická úprava }Formát a velikost písma Tvorba a kladení otázek } 27 Typy otázek }Otevřené }Uzavřené } } }Dichtomické } }Polytomické }Výběrové }Vylučovací }Stupnicové – pořadí variant } }Komparativní – kombinace výčtové a stupnicové Typy otázek – podle funkce v dotazníku } }Filtrační } }Nepřímé } }Kontrolní Kladení otázek }Otázky mají být: } }Vyčerpávající. } }Srozumitelné, ne příliš dlouhé a složité formulace. } }Jednoznačné, konkrétní (nevhodná je formulace „v poslední době, často“). } }Nesmí znechutit - způsob vyplnění musí být srozumitelný i člověku s nižším vzděláním. } }Pozor na sugestivní otázky a na ješitnost! } 31 Chybně formulované otázky }1. Dvojitá „dvouhlavňová“ otázka (double-barrel question) – otázka vyžadující jednu odpověď o dvou nebo více věcech najednou. } } Jste šťasten ve svém manželství a práci? 32 Chybně formulované otázky }2. Chybná nabídka odpovědí } } Vaše vlasy jsou žluté, purpurové, zelené nebo modré? 33 Chybně formulované otázky }3. Zjišťuje všechno najednou } } Vyjmenujte prosím všechny místa, kde jste v posledních pěti letech pracoval, zastávané profese a funkce, váš plat a proč jste odešel/a. 34 Chybně formulované otázky }4. Mlhavá otázka } } Chodíte často tančit? 35 Chybně formulované otázky }5. Všeobjímající otázka } } Co si myslíte o Středním Východě? 36 Chybně formulované otázky }6. Otázka v žargónu (hantýrce) } } Zdá se vám, že váš manžel má sebe-aktualizovanou autonomní strukturu osobnosti? 37 Chybně formulované otázky } 7. Zavádějící otázka } } } Proč jste šťastný jako zaměstnanec policie? 38 Chybně formulované otázky }8. Otázka o názoru někoho jiného } } Myslíte si, že vaše rodiče potěšila výstavba nové školy? Cvičení } 39 Metodologie – model 40 }Teorie } }Hypotézy = podmíněně pravdivý výrok o vztahu, existenci, příčině, změně } }Teoretické pojmy } }Operacionalizace } }Sociální realita Operacionalizace 41 }4 etapy (Lazarsfeld) – postup operacionalizace }1. Reprezentace představy }2. Specifikace pojmu – množina indikátorů }3. Výběr indikátoru(ů) }4. Formalizace znaku } }Cvičení – vytvořte operacionální definice: }Student }Příjem }Poslech hudby }Čtenář }Návštěvník galerie } } } } Opravte otázku }Máte rádi jogurty a mléko? }a) ano }b) ne MCj04119000000[1] MCj04125580000[1] Opravte otázku }Řekl byste, že máte rád sýr? a)ano b)ne MCj04133080000[1] Opravte otázku }Bijete někdy své děti? a)ano b)ne MCj02808830000[1] Opravte otázku }Jak často bijete své děti? a)nikdy b)zřídka c)často MPj03138420000[1] Opravte otázku }Falšuje někdo z Vašich spolupracovníků }úkolové listy? a)ano b)ne MCj02316830000[1] Opravte otázku }Kouříte marihuanu? a)ano b)ne MPj01788210000[1] Opravte otázku }Jaké televizní programy nejčastěji sledujete? a)zpravodajské b)telenovely c)dokumentární d)talk-show MPj04316950000[1]