Statistika, projekt, prezentace Sociologický výzkum v umění a kultuře Kvantifikace 2 Dva zákony statistiky 3 }Centrální limitní věta }za poměrně širokých podmínek rozdělení průměru a součtu n nezávislých náhodných veličin pro rostoucí hodnoty n tíhne k normálnímu rozdělení bez ohledu na tvar pravděpodobnostní funkce. } }Zákon velkých čísel }když Xi jsou nezávislé náhodné veličiny se stejným rozdělením a konečným rozptylem, tak s rostoucí velikostí výběru jejich výběrový průměr výběru konverguje ke střední hodnotě. } Střední hodnoty 4 }Aritmetický průměr }Závisí na všech členech řady, vč. krajních hodnot }Obvykle nejpřesnější střední hodnota }Různé řady se stejným obsahem – podobný průměr } }Modus }Nejčetnější hodnota }Bimodalita }Není ovlivněn extrémními hodnotami }Možno často určit odhadem }„normální případ“ vs. typická hodnota - typ - Střední hodnoty a variabilita 5 }Medián }Nepodléhá vlivu extrémních hodnot }Nevyžaduje úplnou řadu (otevřené intervaly) }Centralita řady } }Směrodatná odchylka } } }M+s 68% }M+2s 95% }M+3s 99,7% }Pravidlo 3 sigma } s = \sqrt{\frac{1}{N-1} \sum_{i=1}^N (x_i - \overline{x})^2}. Statistické procedury a výběry 6 }Statistická procedura }Vyčerpávající }Výběrová – výběrový soubor } }Výběr }Náhodný }Záměrný }Smíšený } }Reprezentativnost } } Výběrové postupy 7 }Náhodné výběry }Prostý náhodný výběr }S vrácením, bez vrácení }Mechanický výběr }Dvoustupňový výběr } }Smíšené }Výběr oblastní (stratifikovaný) }Výběr pomocí kvót (VVM) Reprezentativnost vzorku populace } }přibližná shoda struktury vzorku a populace(±5% povolené odchylky). } }možnost akceptování kvantitativního kritéria pro reprezentativnost }do 100………80% }do 1 000…… 40% }do 10 000…… 7,5% }do 100 000…… 1,5% }do 1 000 000…… 0,25% }do 10 000 000…… 0,075% Výzkumný projekt (Hendl 2004) } }1. Název projektu. } }2. Abstrakt nebo souhrn. } }3. Přehled dosažených výsledků a účel a cíle výzkumu. } }4. Formulace cílů výzkumu a hypotéz. } }5. Plán výzkumu. } }6. Řešení finančních a etických aspektů. Výzkumná zpráva 10 }Jasně stanovený cíl výzkumu }Kdo výzkum financoval }Kdo výzkum vedl, případně kdo se na něm podílel } }Shrnutí nejdůležitějších zjištění na začátku zprávy }Prezentace vybraných výsledků formou grafů a tabulek }Text výsledky komentuje a dává je do širšího kontextu }Technické údaje: kdy byl proveden sběr dat, počet respondentů, jakým způsobem byl proveden výběr, metoda dotazování } }Příloha: kompletní výsledky v tabulkách a formulář dotazníku Příprava projektu 11 }Předvýzkum }Sociografický přehled }Sonda } }Pilotáž } }Plán výzkumu }Personální }Harmonogram }Finanční rozpočet Prezentace dat 12 }Tabulky } }Grafy }Průběh vývoje }Struktura }Rozmístění } }Názornost vs. přesnost } } } Sloupcový graf 13 http://blog.aktualne.cz/media/134/20090601-graf1.JPG Výsečový (koláčový) graf 14 Excel výsečový graf - hotovo „Vodopádový graf“ 15 http://player.slideplayer.cz/8/2013601/data/images/img43.png Krabicový graf 16 http://www.eistat.cz/usuzovani/hypotezy/testy/vybocujici/boxe.png Prezentační dovednosti 17 }Cíl – informovat, ukázka, podpora výuky… }Prezentace – prostředek/nástroj }Forma: }jednoduchost }srozumitelnost }zaujmout }nenutit posluchače myslet }Shodný slovník Zásady prezentace 18 }Důležité věci v bodech - nerozepisujte celé odstavce. Každá stránka by měla obsahovat jednu hlavní myšlenku a max. 5 odkazů. Jen tak ji udržíte přehlednou. }Zvolte čitelný font - používejte malá písmena, avšak v dostatečné velikosti. }Velká písmena používejte jen v nadpisu. Zvolte pro celou prezentaci jeden font. }Dodržujte grafický formát - zvolte jednotný grafický formát pro celou prezentaci. Obecenstvo se lépe zorientuje. }Barvy - používejte barvy. Maximálně však 4 barvy v doplňkových odstínech. I zde platí, že “někdy méně znamená více”. }Postupné odkrývání - při prezentaci používejte metodu postupného odkrývání. Udržíte tak pozornost posluchačů u aktuálního tématu. } Typologie posluchačů 19 }Vizuální typ } }Kinestetický typ } }Auditivní typ } } Technika projevu – několik rad 20 }Předem vyzkoušet funkčnost prezentace }Mluvit nahlas }Prezentaci nečteme a neučíme se nazpaměť }Stojíme stranou prezentace a k publiku čelem, nepřešlapujeme }Zvýšení pozornosti – prázdný snímek, odmlčení se, otázky, přestávka }Sledujeme zbývající čas }Nežvýkat, usmát se, zdvořilost } }Oční kontakt } }Q&A }Parking lot }