PROBAČNÍ A MEDIAČNÍ SLUŽBA Srovnání konceptů retributivní a restorativní justice - příčiny hledání nových forem reakcí společnosti na kriminalitu. Explikace pojmů probace a mediace. Vznik, historický vývoj PMS. Zákon č. 257/2000 Sb. o PMS. Organizace PMS, odborné činnosti, spolupracující instituce. RETRIBUTIVNÍ JUSTICE - ODPLATNÁ Tradiční vězeňské systémy vycházely z retributivního přístupu k justici. Trest. čin = újma způsobené státu, vybočení z pravidel. ➔Pozornost je soustředěna na zavržení a odsudek. ➔Porušením zákona vzniká vina pachatele. ➔Spravedlnost = určení viny a pachatele, uložení trestu ➔Hlavní zřetel na potrestání pachatele ➔Pravidlem je jednoznačný trest ➔Delikt jako konflikt mezi jednotlivce a státem ➔Oběť a společenství stojí stranou ➔Trvalá či dlouhodobá stigmatizace pachatele RETRIBUTIVNÍ JUSTICE Retributivní justice Tradiční systémy trestání zajišťují potrestání a určitou ochranu společnosti před jednáním daného jedince, ale začaly se ukazovat jako nedostatečné z mnoha hledisek: ➔ Nezohledňují potřeby, zájmy oběti. ➔ Nezohledňují potřeby, zájmy komunity. ➔ Malý vliv na nápravu pachatele, mnohdy zvyšují riziko recidivy. ➔ Nejsou reflektovány příčiny trestné činnosti. ➔ Nezajišťují integraci pachatele po vykonání trestu. ➔ Jsou finančně nákladné. VÝVOJ RESTORATIVNÍHO PŘÍSTUPU Hnutí restorativní justice se objevuje v 70.letech 20. století v severní Americe v Mennonitských komunitách (Kanada - Ontario, USA, Indiana), kde byly iniciovány první programy zabývající se kontaktem pachatelů a obětí. inspirací byly duchovní principy a tradice původních obyvatel severní Ameriky, Nového Zélandu, Austrálie. Výraznou RESTORATIVNÍ JUSTICE - OBNOVUJÍCÍ ➔Tr. čin = újma, bolestivý zásah do života lidí, komunity. ➔ Pozornost je soustředěna na řešení problémů, budoucnost, odpovědnost a závazky. ➔Porušením normy vznikají závazky a povinnosti. ➔Spravedlnost jako úsilí o obnovu narušených vztahů za účasti všech stran. ➔Hlavní zřetel na potřeby poškozeného a odpovědnost pachatele. ➔Pravidlem je dialog a diskuze. ➔Rest. justice jako prostředek nápravy mezi oběma stranami. ➔Uznání a uplatnění práv obětí. ➔Stigmatizace je odčinitelná aktivitou pachatele při nápravě škod. OBDOBÍ DO ROKU 1989 ➔Snahy o prosazování změn v trestní politice. ➔1968 – 1971 - vznik experimentálního střediska postpenitenciární péče v rámci projektu Výzkum faktorů recidivy. ➔Nová profese sociálních kurátorů. ➔Návazně kurátoři pro mládež. ➔Orientace na pachatele trestné činnosti a recidivisty. ➔Konec 80.let - posun od kontroly k pomoci, od pachatelů také k jejich rodinám a blízkým. OBDOBÍ PO ROCE 1989 ➔1991 – mimosoudní alternativa pro delikventní mládež – aktivní zapojení poškozeného i pachatele při odstraňování následků TČ, poprvé zapojení mediátora, využití tzv. odklonů v trestním řízení. ➔1993 – novela trestního řádu, zavedení podmíněného zastavení trestního stíhání, základ pro uplatňování principů restorativní justice. OBDOBÍ PO ROCE 1989 ➔1994 – zásadní vliv katedry sociální práce UK v Praze, studenti a pracovníci zakladatelé Sdružení pro rozvoj sociální práce v trestní justici (následně Sdružení pro probaci a mediaci, o.s.). ➔Usnesení vlády ČR č. 341/1994 s účinností od 1.1.1996 – vznik systemizovaných míst probačních úředníků na okresních a krajských soudech ČR. ➔1996 – zavedení dalších alternativ – narovnání, trest OPP. ➔1997 – zavedení alternativ podmíněné upuštění od potrestání s dohledem probačního úředníka a podmíněné odsouzení k trestu odnětí svobody s dohledem. VZNIK PMS ČR ➔1999 – ministr spravedlnosti Otakar Motejl se zasadil o návrh zákona o PMS. ➔Vznik tzv. Kvalifikačního vzdělávacího programu pro úředníky a asistenty PMS, první ročník v letech 1999-2000 – ještě před účinností zákona byli připraveni první pracovníci PMS. ➔2000 přijetí zákona č. 257/2000 o PMS. ➔2001 zahájení činnosti PMS. ➔Podíl na vzniku PMS – univerzitní prostředí, nevládní organizace, využití zkušeností z praxe, podpora Ministerstva spravedlnosti ČR a Nejvyššího soudu ČR. PROBAČNÍ A MEDIAČNÍ SLUŽBA ČR ➔PMS ČR zahájila činnost v roce 2001 na základě zákona č. 257/2000 o PMS. ➔STRUKTURA PMS: •střediska PMS působí v sídlech okresních soudů: 74 středisek v 8 soudních krajích + 4 pobočky, •Středisko Brno: Brno-město + Brno-venkov, •na úrovni krajů - 8 regionálních vedoucích, •Ředitelství. ➔PROBAČNÍ ÚŘEDNÍCI/ASISTENTI PROBACE A MEDIACE – z.č. 257/2000 Sb. ➔PROBACE (§ 2 odst. 1): Organizování a vykonávání dohledu nad obviněným, obžalovaným, odsouzeným - kontrola a pomoc klientovi při náhradě vazby dohledem, při výkonu alternativních trestů (POD, OPP, TDV, TZV), při podmíněném propuštění, atd. ➔MEDIACE (§ 2 odst. 2): Mimosoudní zprostředkování za účelem řešení sporu mezi obviněným a poškozeným a činnost směřující k urovnání konfliktního stavu vykonávaná v souvislosti s trestním řízením - setkání pachatele a oběti za přítomnosti nestranného mediátora, urovnání konfliktního stavu mezi obětí a pachatelem, projednání náhrady škody či jiného odčinění následků tr. činu. ČINNOST PMS - PŘÍPRAVNÉ ŘÍZENÍ SPOLUPRÁCE s PMS je pro pachatele i oběť DOBROVOLNÁ. ČINNOSTI: ➔ VYTVÁŘENÍ PODMÍNEK PRO ODKLON TRESTNÍHO ŘÍZENÍ. ➔ PŘEDJEDNÁNÍ ALTERNATIVNÍCH TRESTŮ, ALTERNATIVNÍCH POSTUPŮ. ➔ ZPROSTŘEDKOVÁNÍ JEDNÁNÍ MEZI PACHATELEM A POŠKOZENÝM. ➔ KONTROLA NAD PLNĚNÍM ULOŽENÝCH POVINNOSTÍ/OMEZENÍ (u mládeže výchovných opatření) v rámci zkušební doby odklonu trestního řízení. ➔ Příprava a výkon probace v rámci NÁHRADY VAZBY DOHLEDEM. VÝSLEDKEM činnosti PMS jsou PODKLADY PRO ROZHODOVÁNÍ OČTŘ. ČINNOST PMS - VYKONÁVACÍ ŘÍZENÍ SPOLUPRÁCE s PMS je pro odsouzeného POVINNÁ. ➔Podmíněné odsouzení k trestu odnětí svobody s uloženým probačním dohledem ➔Obecně prospěšné práce ➔Parole – podmíněné propuštění z VTOS ➔Trest domácího vězení ➔Trest zákazu vstupu na sportovní, kulturní a jiné společenské akce ČINNOST PMS – CÍLOVÁ SKUPINA  CÍLOVÁ SKUPINA:  pachatelé trestných činů  poškození / oběti trestných činů  rodina, komunita  VĚKOVÁ SKUPINA:  děti mladší 15 let 0-15  mladiství 15-18  dospělí 18+ SPOLUPRACUJÍCÍ INSTITUCE ➔ Orgány činné v trestním řízení, Vězeňská služba ČR. ➔ Magistráty, úřady městských částí, městské a obecní úřady – především sociální odbory (sociální pracovníci pro osoby ohrožené chudobou, sociální kurátoři, sociálně-právní ochrana dětí, kurátoři pro mládež, atd.). ➔ Úřady práce (např. pracovníci hmotné nouze). ➔ Střediska výchovné péče, ústavní zařízení pro mládež, školy, poradny, atd. ➔ Neziskové organice – azylové domy, poradenská pracoviště, terénní pracovníci, atd. Děkujeme za pozornost.