Sociální mozek, polyvagální teorie a procesy učení Mgr. Jan Nehyba Parasympatický nervový systém (PNS) Autonomní nervový systém (ANS) Zdroj wikiskripta a wikipedia Zdroj wikiskripta a wikipedia Mozkové či hlavové nervy, jinak též kraniální nervy Vagus (bloudivý) nerv • Podle Porgese (2011) naše vnímání řeči těla, kvality hlasu, výrazů obličeje,... zásadně ovlivňuje naše zapojení do interakce s ostatními. O tyto procesy se na základě jeho výzkumů stará takzvaný „systém sociálního zapojení“ • (Social Engagement Systém - SES), což je neurofyziologický systém, který byl fylogeneticky vyvinut pro regulaci kontaktu s vnějším světem a je součástí parasympatického nervového systému (PNS). • PNS patří mezi skupiny vegetativního (autonomního) nervstva (ANS), jehož funkce nepodléhá naší vůli. Jsou v hladkém svalstvu zažívací trubice, průdušnice, průdušek a močopohlavním ústrojí. Bloudivý nerv • Pokud například systém sociálního zapojení (SES) nevědomě vyhodnotí vnější signály z prostředí, jako něco co v nás spouští stresovou reakci, pak se sníží to čemu Porges (2011) říká „vagální tonus“ (jde o biologický proces odkazující na aktivaci bloudivého nervu (vagal nerve)). Nižší vagální tonus je tedy obecně spojen s regulací pozornosti a mluví se o něm jako o somatickém indikátoru citlivosti na stres (McLaughlin, Rith-Najarian, Dirks, & Sheridan, 2013). Pokud prostředí spustí stresovou reakci, záleží na tom, jak moc je tato reakce intenzivní. • Vagální tonus nelze měřit přímo, využívá se k tomu měření dechu (RSA) a variability srdečního tepu (HRV). Physiological Response to a Surprise Dog Attack: http://zephyranywhere.com/media/CaseStudies/ZCS-006-CaseStudy- FR_Surprise_Dog_Attack.pdf The Science of Compassion: Origins, Measures, and Interventions, which took place July 19th to 22nd in Telluride Colorado Stres a učení • Při stresu se uvolňuje hormon kortizol • Hipokampus je odpovědný za? Ukládání informací do dlouhodobé paměti, což se zjistilo právě z případů Henryho Molaisona. (Downey, 2012) Učení a arousal (Cozolino, 2013, s.78,84) • Jestliže reakce vyvolaná zpětnou vazbou se pohybuje v oblasti „eustresu“ (první poloviny křivky), pak „aktivace amygdaly a sympatického intenzivní aktivizace (arousal) facilituje hipokampus a kortikální plasticitu. Ukazuje se však, že plasticita je inhibována při více než střední nebo při vysoké úrovni intenzivní aktivizace (Popescu, Saghyan, & Pare, 2007)“ (Cozolino, 2013, s. 83). Pokud je tedy intenzivní aktivizace (arousal) vyšší a pro člověka se stane „distresem“, pak dojde k inhibici hormonů, které podporují plasticitu mozku (Ibid, 83). Což je z jiného úhlu pohledu typická fyziologická reakce člověka na velkou míru stresu popsaná již Canonem (1915). Kdy buď dojde k tomu, že organizmus v „ztuhne“, nebo se rozhodne „bojovat“ či „uteče“, ani jedna z reakcí však není v ten daný moment spojena s podporou učení. • Cozolino (2013) pojednává o důležitosti emočního naladění (emotional attunement) mezi osobou vyučujícího a studentem, z důvodu optimalizace učícího se procesu. • Naladění úzce souvisí s „neurobiologickými mechanismy reflexivní imitace“ druhé osoby založené na oblastech mozku, kde jsou takzvané zrcadlové neurony (srovnej Cozolino, 2013, 140). Podporuje učení - Nepodporuje učení (Cozolino, 2013) • Hanba • Narušená vztahová vazba • Šikana • Nízké sebevědomí • Humor a smích ve třídě • Vzájemné důvěra a bezpečí • Pozitivní sociální podpora • Pozitivní očekávání • Vysvětlování jako důležitá podpora učení • Zvídavost a novost • Hra a vyprávění příběhů Emoce a učení • Podnět k diskuzi viz přednáška prof. C. Höschla: https://www.youtube.com/watch?v=ChTnZY6P4HE (LeDoux, 1999) Doporučení (Cozolino, 2013) • Lépe zapamatovatelné jsou smysluplné obsahy a logické celky což může vést ke zkreslování vzpomínek. • Při začleňování nových informací se totiž proměňují i stávající znalosti. • Lépe se také pamatují poznatky, které mají citový nádech a které jsou často vybavovány. • Vizuální představy pomáhají v ukládání a vybavování si dlouhodobé paměti. • Kvalitní a nepřerušovaný spánek podporuje proces LTP.