2. Platón – zábava v Kratylovi (texty) 1 2. Platón I. Faidón – ε ς το ς λόγουςἰ ὺ Tu se mi tedy uzdálo, že se musím utéci k myšlenkám (εἰς τοὺς λόγους) a na nich pozorovati pravdu věcí. Ovšem snad mé přirovnání jistým způsobem není případné; neboť nepřipouštím tak docela, že ten, kdo pozoruje jsoucna na myšlenkách, pozoruje je více na obrazech než ten, kdo je pozoruje na věcech samých. (Phd. 99e4-100a3) II. Kratylos v platónském kontextu A. Platón se totiž již v mládí seznámil s Kratylem a s Hérakleitovým míněním, že všechny jevy smyslové zkušenosti jsou v stálém toku a že o nich není vědění, i podržel takové mínění též v pozdějších letech. B. Jméno je tedy nástroj k poučování a k rozebírání jsoucnosti... (388b13-c1, je to naprostá jistota, že kdokoli zná jména, zná i věci – Kratylos, 435d) III. Kratylos A. Téma dialogu – stanovení pozic a. Kratylos: ὀνόματος ὀρθότης (383a-b) Tady Kratylos tvrdí, Sókrate, že pro každou z věcí je od přírody správné jméno a že jméno není to, jak kteří lidé po úmluvě věc nazývají, označujíce ji částkou své řeči, nýbrž že jest jakási přirozená správnost jmen pro Hellény i pro barbary, a to pro všechny táž. b. Hermogenés: συνθήκη καὶ ὁμολογία (384d) Mně totiž se zdá, že jakékoli jméno čemu kdo dá, to že je správné jméno; a jestliže zase je změní v jiné a onoho již neužívá, že to druhé jméno není o nic méně správné nežli to dřívější... Neboť žádná jednotlivá věc nemá žádné jméno od přirozenosti, nýbrž z obyčeje a zvyku těch, kteří si mu zvykli a užívají ho. C. Zábava – stanovení správných jmen (etymologie), 391b-421b Zábava vychází ze Sókratovy „moudrosti“: i. … moudrost, která mi právě nyní tak náhle spadla a já nevím odkud. … A tuším příčinu toho, …, že mi totiž spadla nejvíce od Euthyfróna z Prospalt; vždyť jsem s ním do rána [tj. za svítání] mnoho mluvil a pozorně ho poslouchal. (396c-d) ii. … i nyní, jak vidím, mně přišly hezké nápady, a nedám-li si pozor, budu v nebezpečí, že se ještě dnes stanu nad potřebu moudřejším. (399a) iii. Je vidět, myslím, že jsem už hodně daleko v moudrosti. (410e) D. Význam slov, jimiž jsou vysvětlena jiná slova (421c-427d) jméno = hlasové (zvukové) napodobení věci: i. Jméno tedy jest … napodobení hlasem oné věci, která je předmětem napodobení, a kdo hlasem napodobuje, jmenuje to, co napodobuje. (423b) 2. Platón – zábava v Kratylovi (texty) 2 ii. Na obecné rovině velmi obtížný úkol, proto jen několik dílčích poznatků (426c-427c): • „r“ (ῥῶ) pohyb (ῥεῖν = plynout, téci; ῥοῇ = tok)→ • Odůvodnění: při této hlásce se jazyk nejvíce chvěje, tj. pohybuje! • „i“ (ἰῶτα) jemné věci, vším pronikající (ἰέναι = jít, ἵεσθαι = hnát se)→ • „d“ a „t“ (δέλτα, ταῦ) vázání a zastavení (δεσμός = pouto, στάσις =→ stanutí, statičnost) • Odůvodnění: stlačení a opření jazyka. • „l“ (λάβδα) klouzání (λεῖος = hladký,→ λισθάνειν = klouzat)ὀ • Odůvodnění: při „l“ jazyk nejvíce klouže. IV. Platónovo mínění o významu slov/jmen Podle Sedmého listu při popisu postupu poznání „opravdového jsoucna“: ◦ Jméno (ὄνομα) – výměr (λόγος) – obraz (εἴδωλον) – vědění (ἐπιστήμη) ◦ … co se týče jména, žádná věc nemá jméno stálé a nic nebrání, aby to, co se teď nazývá kulaté, nebylo nazváno přímým a přímé kulatým, ale věc sama nebude tím pro ty, kdo to jméno změní a budou užívat opačného, o nic méně stálá. (343a-b) ◦ … se žádný rozumný člověk nikdy neodváží ukládat do slov se rozumové nálezy, a to do slov nezměnitelných, jak je tomu při písmu. (343a) →