MOTIVACE IV. ✤ Pokud jedinec ztrácí smysl života, jedná se o existenciální frustraci, která může vést až k pokusu o sebevraždu. Tento krajní stav se dá samozřejmě léčit za pomoci odborníků. /WIKIPEDIE A co je to ta motivace? ✤ “Motivace = termín, obecně užívaný k označení fenomenů, týkajících se činností pobídek a pudů” ✤ “Motiv = afektivně–snahový činitel, svou činností determinující zaměřenost individuálního chování k nějakému cíli, vědomě pojatému nebo nevědomému” ✤ “Motivovat = poskytovat pohnutku, působit jako pohnutka” ✤ “Motivace je proces (a) aktivace čili zahájení chování, (b) udržení aktivity v jejím běhu a (c) zaměřování této aktivity daným směrem. Obecně řečeno, analýza motivace musí brát v úvahu všechny faktory, které aktivují, udržují a usměrňují chování ” Další definice ✤ Motivaci lze definovat jako souhrn všech intrapsychických dynamických sil neboli motivů, které zpravidla aktivizují a organizují chování a prožívání s cílem změnit existující neuspokojivou situaci nebo dosáhnout něčeho pozitivního. Teorie motivace ✤ základním problémem motivace je výklad její dynamiky ✤ Madsen ve své knize (Teorie motivace) rozeznává 4 druhy modelů (či výkladových hypotéz) ✤ 1. Homeostatická hypotéza ✤ 2. Pobídkové hypotézy ✤ 3. Poznávací hypotézy ✤ 4. Humanistické hypotézy Teorie motivace ✤ Homeostatická hypotéza ✤ vychází z biologických teorií ✤ příkladem je Cannonova teorie: Podle něj je vznik potřeby důsledkem narušení rovnováhy organismu. ✤ Z potřeby vzniká puzení a dochází k uspokojení potřeby skrze motivované chování. ✤ Uspokojení se v těchto teoriích nazývá znovunastolením homeostázy. W.B.Cannon, S.Freud, C.L.Hull, H. Murray (1938), E. Duffy Teorie motivace ✤ Pobídkové hypotézy ✤ motivované chování je odpovědí organismu na zevní podněty, motivační činitelé. ✤ takovou teorií je například Atkinsonova teorie motivace (Ts=Ms.Es.Is) ✤ Ts - celková úroveň motivovanosti (tendence) k určité činnosti v daném okamžiku ✤ Ms - intenzita vzbuzeného motivu ✤ Es - subjektivní pravděpodobnost (očekávání), že bude dosaženo požadovaného cíle ✤ Is - pobídková hodnota dosažení sledovaného cíle Lewin, Young, Tinbergen, Hebb, Murray (1959), McClelland, Atkinson, Miller, Konorski, Brown, Cattel, Berline, Skinner, Bindra, McDougall Teorie motivace ✤ Poznávací hypotézy ✤ podle nich mají poznávací procesy motivační potenciál ✤ (poznávací děje mají svou vlastní „vnitřní“ motivaci) vlastnosti motivace jsou potřebami a pobídkami z vnějšku jen spoluurčovány ✤ příkladem může být teorie Woodworthova nebo Festingerova Tolman, Woodworth, Festinger, Pribram, Heider, McHuntz, Koch Teorie motivace ✤ Humanistické hypotézy ✤ existují, kromě jiných druhů, specificky lidské motivace, například Allportova potřeba funkční autonomie nebo Maslowova růstová motivace ✤ humanistické hypotézy vychází z vnějších zdrojů chování (cíl chování leží v blízkém sociálním okolí jedince) G. W. Allport, A. H. Maslow, E. From, R. May, T. V. Moore Teorie Autor Základní pojmy Empirické těžiště Základní princip chování Princip homeostázy ? Fenomenologický přístup ? psychoanalytická S. Freud (1900 - 1920) id, ego, superego, pud, princip slasti, princip reality neurózy, sny, obrana, chybné úkony, nevědomí redukce instinktivního nutkání 
 (volná energie) ano ne behavioristická Hull, Spence, Miller (1930 - 1950) drive, habit, incentiva, redukce popudu (drivu), anticipační cílová odpověď deprivační vlivy na intenzitu chování a rezistenci k vyhasínání, podmiňování bolestivých reakcí, sekundární drivy redukce interní stimulace 
 (“drive stimuli”) ano ne topologická K. Lewin (1920 - 1950) tenze, valence, životní prostor, psychologická distance návrat k nedokončeným úkolům, substituce, úroveň aspirace, konflikt ustavení ekvilibria mezi regiony pole ano ano výkon Atkinson, McClelland (1940 - 1950) motiv, exspektance, incentiva, emoční anticipace, tendence persistence ve výkonových úkolech, preference rizika, úroveň aspirace indukce pozitivních a redukce negativních emocí ne ne sociální učení J. B. Rotter (1955 - 1975) expektance, generalizovaná exspektance, „lokus kontroly“ změna expektancí a jejich generalizace, hledání a využití informací uspokojení potřeb ne ne atribuce Heider, Kelley, Weiner (1960) atribuce kauzality, schémata, dimenze exspektance, afekt kauzální inference, změny exspektance, interpersonální hodnocení, emocionální reakce získání informace ne ano humanistická Maslow, Rogers (1950 - 1970) pozitivní sebepojetí, sebeaktualizace, hodnoty diskrepance ego-ideál, otevřenost zkušenosti, senerealizující se osobnost sebeaktualizace, evalvace ne ano Přehled základních pojetí motivace a pojmů, které v nich dominují dle B.Weinera. In Nakonečný 1997 William McDougall (1871 - 1939) ✤ Všechny životní procesy, též “duševní život” a chování, jsou účelné, neboť vyjadřují základní snahu (“hormé”) o zachování existence individua. ✤ Systém-nesystém “příliš mnoho těkal ...” ✤ Jeho teorie je teorií instinktu ... ✤ Pro McDougalu teorii instinktu je charakteristické to, že “instinkt” znamená něco modifikovatelného, nikoliv něco co je během života jedince neměnné; je velmi vágně definován ✤ “instinkt” je hypotetickou motivační veličinou William McDougall ✤ Ve své teorii motivace hájil názor, že lidé mají značný počet vrozených instinktů jejichž činnost nemusí vědomě pochopit, takže nemusí vždy rozumět svým vlastním cílům. ✤ Základní snažení (“horme”) je rozlišeno do řady vrozených, avšak modifikovatelných primárních motivačních proměnných – instinktů později označovaných – sklony. ✤ Několik instinktů se může procesem učení soustředit na nějaký objekt a vytvořit tak systém, zvaný “sentiment”. ✤ U dospělých osob může být několik sentimentů organizováno do více méně dokonalého integrovaného systému zvaného “charakter”. 1. “psychická činnost je neméně skutečná než fyzikální procesy a neméně kauzálně působící složka přírody” 2. “psychická činnost je vždy a všude teleologická, je snažením směřujícím k nějakému cíli nebo účelu; tato teleologická čili účelová kauzalita není nijak zastřena kauzalitou mechanistickou, kterou postulují přírodní vědy.” 3. “Předpokládám kontinuitu vývoje, tělesného i duševního, od nejjednodušších živočišných forem k člověku a zkrácenou a modifikovanou rekapitulaci fylogenetického procesu v každé ontogenezi.” 4. “to co je základem a co determinuje hlavní linie a meze duševní činnosti každé živé bytosti, je komplexní organizací, konvenčně nazývanou duševní strukturou této bytosti. Povahu této organizace, jakož i procesy jejího růstu a diferenciace lze odvodit z pozorování činnosti této bytosti. William McDougall - předpoklady teorie 1. “Sklony” jsou vrozené dispozice, které spolu s podnětem z prostředí dávají vznik tendenci. 2. “Schopnosti” jsou vrozené dispozice, determinující určité výkony, jsou-li aktivovány tendencí. 3. “Instinkty” jsou vrozené kombinace “sklonu” a “schopností”, druhově typické. U člověka se projevují jen nepatrně. 4. “Emoce” jsou podmínky, kdy tok energie, vzniklý při blokádě vnějšího chování způsobeného tendencí, směřuje k vnitřním orgánům. 5. “Sentimenty” jsou systémy sklonů, které získávají individuální zkušeností funkční vztah ke “kognitivní schopnosti”, takže je-li tato schopnost aktivována percepcí určitého objektu jsou aktivovány i tendence 6. “Charakter” je individuální systém sentimentů, který je organizován a který funguje pod vlivem temperamentu jedince. Chování člověka i zvířete je působeno hlavně “sklony”, “emocemi” a “schopnostmi”; u člověka též “sentimenty”, “vkusy” a “charakterem” Abraham Harold Maslow (1908 – 1970) ✤ První prezident “Společnosti pro humanistickou psychologii” (třetí síla v psychologii – opozice proti behav. a psychoan. školám ) ✤ “jádro lidské přirozenosti” je biologicky determinované s vrozenými možnostmi ✤ Zákony psychologie lidí a zákony psychologie bez lidí jsou v určitém směru stejné, avšak v jiném zcela odlišné. Principy konstrukce motivační teorie dle Maslowa 1. ... motivační teorie musí být spíše antropocentrická něž animocentrická 2. Jakákoliv teorie zasluhující pozornosti se musí zabývat nejvyššími schopnostmi zdravého a silného člověka, stejně tak i obrannými mechanizmy zmrzačených duší. 3. Východiskem z něhož může být konstruována motivační teorie, je východisko základních cílů a potřeb, nikoliv tedy seznam nějakých pudů (tedy něco co “táhne” než “postrkuje”). 4. Můžeme tvrdit, že plnohodnotná teorie motivace si patrně nemůže dovolit opomenout nevědomí život. Souhrn hypotéz ✤ Hypotéza hierarchie – lidé jsou motivováni hierarchickým systémem základních “instinktoidních” potřeb. ✤ Hierarchická organizace potřeb vede k tomu, že neuspokojené “nižší” potřeby převládnou a zvítězí v konfliktu nad neuspokojenými “vyššími” potřebami. ✤ jenom potřeby, které jsou neuspokojeny jsou motivačními silami ✤ aktivace chování je determinována jednou nebo více neuspokojenými potřebami ✤ Vyšší potřeby se objevují později a to jak ve fylogenetickém tak ontogenetickém vývoji vnitřní teorie
 Maslowova:    přehled osobnostní  syndromy  a   schopnos8 kogni8vní   procesy impulzy  k   činnos8 systém  potřeb S S vnější expresivní  chování  +   vyrovnávání  se Maslowova   hierarchie  potřeb fyziologické  potřeby Rbezp. potřeby  seberealizace potřeba  uznání afiliační  potřeby potřeby           bezpečíM Svnitřní Svnější Rfyz. 1.Fyziologické potřeby - hlad, žízeň, sex atd. většinou homeostatické. 2.Potřeby bezpečí - jistota, stabilita, spolehlivost, osvobození od strachu, úzkosti a chaosu, potřeba struktury, pořádku, zákona, mezí, potřeba silného ochránce atd. 3.Afiliační potřeby - potřeba lásky, náklonnosti a potřeba někam patřit 4.Potřeby uznání - potřeba dosažení úspěšného výkonu a p. prestiže 5.Potřeby seberealizace - “Týká se žádosti člověka po sebenaplnění”, totiž tendence uskutečnit to, čím potenciálně je. potřeba seberealizace potřeba uznání afiliační potřeby potřeby bezpečí fyziologické potřeby vyšší potřeby nižší potřeby potřeby růstu čili metapotřeby nedostatkové potřeby { { } } Klasifikační schéma 1. Vyšší potřeby jsou pozdějším stupněm fylogenetického vývoje. 2. Vyšší potřeby jsou pozdějším stupněm ontogenetického vývoje. 3. Čím vyšší potřeba, tím méně je důležitá pro přežití, tím déle může být její uspokojení odkládáno a tím snáze se potřeba trvale ztrácí. 4. Žití na úrovni vyšších potřeb vede k větší biologické efektivnosti, delšímu životu, k menšímu počtu nemocí, lepšímu spánku, chuti k jídlu atd. 5. Vyšší potřeby jsou subjektivně méně naléhavé. 6. Uspokojení vyšších potřeb vede k žádoucnějším subjektivním výsledkům, t.j. k hlubšímu pocitu štěstí, klidu a bohatství vnitřního života. 7. Sledování a uspokojování vyšších potřeb současně znamená všeobecnou tendenci ke zdraví, t.j. tendenci směřující dál od psychopatologie. 8. Vyšší potřeby musí mít při svém vzniku splněno více předběžných podmínek. 9. Vznik vyšších potřeb vyžaduje příznivější vnější podmínky. 10.Ti, u kterých již došlo k uspokojení obou druhů potřeb, cení si obvykle vyšších potřeb více než těch nižších. 11.Čím vyšší je úroveň potřeby, tím širší je okruh identifikace s láskou, t.j. tím širší je počet lidí s láskou se identifikujících a tím vyšší je průměrná míra této identifikace. 12.Sledování a uspokojování vyšších potřeb má žádoucí občanské a společenské důsledky. 13.Uspokojování vyšších potřeb má k seberealizaci blíž nežli uspokojování potřeb nižších. 14.Sledování a uspokojování vyšších potřeb vede k větší, silnější a opravdovější individualitě. 15.Čím vyšší je úroveň potřeb, tím svobodnější a účinnější může být psychoterapie. Na úrovni nižších potřeb je psychoterapie stěží platná. 16.Nižší potřeby jsou lokalizovanější, hmatatelnější a omezenější než potřeby vyšší.
 16 propozic rozlišení vyšších a nižších potřeb 1. účinnější vnímání reality a harmoničtější vztahy k ní 2. akceptování (sebe, jiných, přírody) 3. zaměřenost na problémy (věcnost) 4. spontaneita, přirozenost, prostota 5. kvalita odstupu, potřeba soukromí 6. autonomie, nezávislost na kultuře, okolním prostředí, vůle, aktivita 7. trvale živé hodnocení 8. mystické vrcholné zážitky 9. pospolitost 10. meziosobní vztahy 11. demokratická struktura charakteru 12. rozlišování mezi cíli a prostředky, mezi dobrem a zlem 13. filozofický, nehostilní smysl pro humor 14. tvořivost 15. odolnost vůči enkulturaci, tedy vůči určujícímu vlivu kultury, schopnost přesáhnout danou kulturu 16. nedokonalosti seberealizujících se lidí 17. hodnoty seberealizace 18. vyřešení rozporů seberealizaci Na rozdíl od ostatních mají seberealizující se lidé ve vyšší míře tyto osobnostní rysy: Získané motivace ✤ Experiment s tzv. sekundárními cíli, J.B.Wolf (1935) ✤ vytvoření “šimpanzomatu” vhozením žetonu zisk jídla pití případně vstup do výběhu ✤ splněním určité “práce” zisk žetonů ✤ Ukázali se mezi nimi rozdíly charakteristické rozdíly: někteří “pracovali” jen když měli hlad, žízeň nebo se chtěli proběhnout, jiní “vydělávali” žetony do zásoby ✤ Získání žetonů se stalo sekundárním cílem; vytvořil se sekundární motiv pracovat... Frustrace z lat. frustra, marně, frustratio, zmarnění ✤ zklamání, zmaření touhy ✤ stav při závažném neuspokojení nebo oddálení uspokojení lidských potřeb ✤ motiv zůstává neuspokojen – zmaření motivované činnosti ✤ prožitek neuspokojení, který se dostavuje při nedosažení cíle. Frustrace se objevuje, kdykoli se organismus setkává s více či méně nepřekonatelnou překážkou nebo obstrukcí na své cestě k uspokojení některé životní potřeby. S. Rosenzweig Frustrace ✤ překážkou na cestě za uspokojením může být vnější i vnitřní příčina, pasivní i aktivní element ✤ aktivním typem vnější překážky je většinou někdo druhý - vzniká konflikt překážka vnější vnitřní pasivní hmotná zábrana nedostatek schopností, dovedností, morální aktivní člověk udělující tresty za pokus dosáhnout cíle protikladný motiv Frustrace ✤ překročí-li frustrace určitou mez, dostavuje se stres ✤ dlouho trvající frustrace přechází v deprivaci ✤ frustrační tolerance je míra frustrace, kterou člověk snese aniž by byla poškozena jeho psychická přizpůsobivost Specifické druhy frustrace 1. existenciální frustrace - ztráta smyslu života, žádné životní perspektivy 2. reaktance - vyvolaná omezením osobní svobody, resp. pocitem omezení tohoto omezení - může vést až k tzv. naučené bezmocnosti Existuje několik strategií využitelných jako reakce na frustraci: ✤ agrese - jeden ze základních druhů reakce. ✤ podle Dollarda a Millera je agrese vždy reakcí na frustraci emoční vzrušení - většinou mobilizující napětí ✤ dle Rosenzweiga může situace frustrace vést ke dvojímu zaměření agrese: buď proti jiným osobám (heteropunitivita) nebo proti sobě samému (autopunitivita) ✤ regrese - návrat na vývojově nižší stupeň vývoje, ztráta kontroly emočních projevů ✤ fixace či ustrnutí - reakce na velmi silnou frustraci, často je doprovázené silnou emocí. Projevuje se stereotypií (stále opakované pokusy o dosažení cíle) ✤ rezignace - vzdání se úsilí o dosažení cíle, uvolnění vnitřního napětí ✤ únik - vzdálení se od cíle i překážky, obranné zkreslení (kyselé hrozny), fantazijní uspokojení ✤ přizpůsobení se překážce - frustrace nesmí být příliš silná, nutná je přítomnost naděje. Může mít podobu náhradní cesty k cíli (kompenzace), případně náhradního cíle ✤ někdy se rozlišuje mezi kompenzací a substitucí Motivační účinky deprivace ✤ Experimenty N.L. Munn (1951) ✤ Obstrukční box s el. podlážkou a návratovým zařízením ✤ počtem pokusů o přeběhnutí se měří síla příslušného motivu ✤ výsledky: Druh motivu Vyvrcholení příslušné aktivity žízeň po 24 hod. hlad po 3 dnech sex po 1 dni u samců po 3-4 dnech u samic