MOTIVACEV. TEZE • Tváří tvář nesouladu mezi svým přesvědčením a jednáním většina lidí změní své přesvědčení, aby je s jednáním uvedla do souladu. KOREA •mnoho bývalých vězňů se stalo komunisty, vysoká míra kolaborace •zajatecké tábory řízené čínskými komunisty •soutěž o nejlepší politický esej - vítězný esej musí obsahovat prokomunistický postoj •odměnou několik cigaret, ovoce, ... EXPERIMENT • rozdělení do skupin dle postojů, různé výše odměn za účast v experimentu • “napište esej s argumenty ve prospěch opačného názoru” • později jsou opět dotazováni na svůj skutečný názor... • ... pouze málo placené osoby, utvrzené ve víře že jejich esej budou další lidé číst, vykazovaly změny ve svých postojích ... • Ti, kteří byly placeni dobře nebo kteří se domnívali že jejich esej nebude nikdo číst vykazovali málo změn. • nudná činnost po dobu hodiny (cívky na podnos, otáčet knoflíky) • část osob odeslána ihned za experimentátorem • druhá část je požádána aby dalším čekajícím vylíčila činnost jako zábavnou • polovině z nich vyplacen 1$ a druhé 20$ • extrémně nudné, neutrální, zábavné EXPERIMENT •chlapci 7-9 let •5 hraček •“musím odejít na 5 minut, můžeš si hrát se všemi hračkami kromě robota, hrát si s robotem je lumpárna” •polovině chlapců “Jestli si budeš hrát s robotem, budu se velmi zlobit a vyvodím důsledky” •o šest týdny později •experimentátorka “můžeš si hrát s kteroukoli hračkou” EXPERIMENT skupina s “trestem” 77% skupina s “bez trestu” 33% • Shrnuto: podstatou těchto výzkumů je zjištění, že lidé často mění svoje přesvědčení, chovají-li se způsobem, který je s jejich původním přesvědčením v nesouladu, a nemají-li pro tento nesoulad žádný ospravedlnitelný důvod. Dochází k tomu obzvláště v případech, kdy jsou si vědomi, že jejich zřejmá rozporuplnost vyjde veřejně najevo. LEON FESTINGER (1919 – 1989) “A theory of Cognitive Dissonance” (1957) “tak jako motivuje hlad, motivuje i kognitivní disonance” FESTINGEROVATEORIE • Teorie vychází ze základního principu, že individuum chce vnímat, poznávat nebo hodnotit různé aspekty svého okolí i sebe sama tak, aby závěry nebyly vzájemně v rozporu. KOGNITIVNÍ ELEMENTY • Elementy se týkají to, co bylo pojmenováno kognicí, tedy věcí, které člověk o sobě ví, o svém chování a o svém prostředí. 1.Dvojice elementů může existovat v irelevantních, konsonantních nebo disonantních vztazích. 2.Dva kognitivní elementy jsou v irelevantním vztahu, nemají-li nic společného. 3.Disonantní vztah je mezi dvěma samostatně uvažovanými kognitivními elementy tehdy, jestliže opak jednoho elementu vyplývá z druhého. 4.Konsonantní vztah je mezi dvěma samostatně uvažovanými kognitivními elementy tehdy, jestliže jeden element vyplývá z druhého. SOUHRN • Mezi kognitivními elementy mohou existovat disonantní nebo “nesouhlasné” vztahy. • Existence disonance vyvolává tlak směřující k její redukci a k prevenci jejího zvyšování. • Projevy těchto tlaků zahrnují změny chování, změny vnímání a obezřetný postoj k novým informacím a novým názorům. ZÁKLADNÍ HYPOTÉZY • Psychologicky nepříjemná existence disonance bude jedince motivovat k pokusům o redukci disonance a o dosažení konsonance. • Kromě pokusů redukovat přítomnou disonanci se bude jedinec aktivně vyhýbat situacím a informacím, které by disonanci pravděpodobně zvýšily. ÚSTŘEDNÍ HYPOTÉZY • Přítomnost disonance vzbuzuje tlak, směřující k její redukci. • Síla tlaku, směřujícího k redukci disonance, je funkcí míry existující disonance. ZPŮSOBY REDUKCE DISONANCE • Změnou jednoho nebo více elementů disonantních vztahů. • Připojením nových konsonantních kognitivních elementů k dosavadní kognici. • Snížením závažnosti elementů, obsažených v disonantních vztazích. “WHEN PROPHECY FAILS” Existence disonance povede k vyhledávání druhých lidí, kteří s kognicí, kterou si chce jedinec udržet, souhlasí. Povede taky k pokusu o komunikaci a ovlivňování ve snaze získat větší společenskou podporu. PAULTHOMAS YOUNG (1892-1978) Vědecké studium motivace patří do mechaniky, přesněji do biomechaniky. Klíčovou roli hraje “pud”. • Motivace zahrnuje uvolnění a regulaci energie chování. • Uvolnění energie je způsobeno vnitřními nebo vnějšími podněty a je uvolněním chemické energie. Primární pud je ten u něhož je prokázán fyziologický základ, sekundární jsou všechny ostatní. (prim.: hlad, žízeň, sex, defekace, vyhýbání se horku, chladu ... • Motivační psychologii lze definovat jako studium všech podmínek, které aktivují a regulují chování organizmů. Aktivace chování nutně zahrnuje uvolnění fyzické energie z tkání. Regulace chování zahrnuje řízení činnosti pomocí účelových determinací, jakož i omezení činnosti organickou strukturou. • K rozlišení motivačních faktorů organických (vycházejících z vnitřního prostředí jedince) od faktorů prostředí bylo navrženo, aby organické faktory byly nazvány motivy a faktory prostředí pobídkami (incentivy). • Přání, záměry a cílová zaměření jsou tedy motivy. • Chvála, pokárání, odměna, trest, peníze, potrava, sexuální partner a pod. jsou pobídkami. SIGMUND FREUD (1856-1939) FREUD - SOFA Freud je zastáncem determinismu - každý psychický jev má svoji příčinu, byť neuvědomovanou Člověk je poháněn fyziologickými silami - pudy. Hlavní úloha je Freudem přisuzována sexuálnímu pudu (libidu). Později upravuje; pud života (eros, obsahuje i pud sebezáchovy nebo pud sexuální)a proti němu pud smrti (Thanatos), který usiluje o návrat k “dřívějšímu anorganickému stavu”. •Topografický model psychiky •vědomí - je vázáno na vnímání, zahrnuje tu část člověka, kterou si jedinec plně uvědomuje. •předvědomí - obsahuje zapomenuté, ale vybavitelné myšlenky, zážitky, rozhodnutí. Obsahy předvědomí a vědomí můžeme vyjádřit slovy. •nevědomí - je nejrozsáhlejší a vědomí nepřístupná část psychiky, prales neorganizovaných přání, představ, obav, pokřivených obrazů skutečnosti. Do nevědomí jsou vytěsněny myšlenky a emoce, které by pro jedince byly při uvědomění příliš zraňující, ponižující, budily pocity úzkosti nebo viny. Podle Freuda co je nevědomé, má stálou tendenci stát se vědomým a psychika musí vynakládat energii, aby se tomu nestalo. Strukturální model psychiky Freud vymezuje tři poměrně nezávislé složky (id, ego a superego), které se řídí rozdílnými, navzájem rozpornými principy a cíli: ■ id (ono), z něhož vyvěrá pudová duševní energie (libido), která je hybnou silou člověka, je zdrojem energie pro ego i superego. Id je iracionální, nebere ohled na realitu, jeho cílem je okamžité uspokojení svých přání, řídí se principem slasti. Id je zcela nevědomé. Podle Freuda představují sny splněná přání id a jsou bránou do nevědomí. Projevy ryzího id lze pozorovat u kojenců. ■ ego (já) se řídí principem reality a má sebezáchovnou funkci. Vzniká z části id v průběhu vývoje dítěte vlivem jeho interakcí s vnějším světem. Je racionální, zvažuje činy a jejich následky. Přání id porovnává s realitou, dává jim přijatelnou formu a uspokojuje je ve vhodnou chvíli a vhodným způsobem. Ego je vědomé, předvědomé i nevědomé. Nevědomá část se pomocí obranných mechanismů vypořádává jak s nepřijatelnými přáními id, tak s extrémními zákazy superega. Silné ego je znakem zdravě vyvinuté osobnosti. ■ superego (nadjá) vzniklo v průběhu socializace z konfliktů dítě versus autorita, poskytuje ventil vlastním agresivním impulsům jedince, jde o proti sobě projevenou agresivitu. Obsahuje vědomě či nevědomě internalizované omezení, zákazy a příkazy ukládané dítěti rodiči a dalšími pro dítě významnými autoritami. Je zdrojem nevědomého pocitu viny, vnitřní tísně. Superego je moralizující silou v člověku, řídí se principem dokonalosti. Jednou jeho částí je svědomí, druhou částí je ideální ego, které usiluje o dokonalost a jehož základem byly činnosti a projevy dítěte, které rodiče chválili. Superego může být v rozporu se současnými hodnotami jedince. Silně rozvinuté superego se vyskytuje u perfekcionistů, slabě rozvinuté u zločinců. VŮLE • Vůle může být: • vůle (úmysl) – chtění, záměr, úmysl, snaha o dosažení nějakého cíle, zájem na jeho dosažení, výsledek rozhodování, svoboda rozhodování • dobrá vůle, zlá vůle, vůle lidu, poslední vůle, žít s někým v dobré vůli (v dobrých vztazích) • vůle (psychická vlastnost) – schopnost jednat podle vlastního úmyslu (podle vlastní vůle), schopnost se rozhodnout • vůle (mezera) – funkční mezera mezi styčnými plochami dvou součástí, například u rozebiratelných strojních spojů • Působení vůle se může vztahovat k libovolnému motivu nebo cíli; vůle nemá svůj “předmětný obsah”. Může být chápána jako jednotná dispozice nebo jako soubor vlastností. • specifika vůle se vztahují k těmto tématům: svoboda vůle, síla vůle, autonomie jednání, odpovědnost osobnosti, síla “ega”, sebekontrola, rozhodování, sebeusměrňování, sebeurčení, sebekázeň, soběstačnost, účelnost, vědomí, svědomí, morálka, vnitřní motivace, cílesměrná aktivita. CO NATO MATERIALISTI? • K dosažení cíle - uspokojení potřeb, jež podněcovaly k činnosti, bylo nutno vykonat úkoly, které v daném okamžiku této potřebě přímo neodpovídaly. Ovšem bez jejich vykonání by uspokojení potřeby nebylo možné. • To je právě pro volní jednání charakteristické. To bylo rovněž základem jeho vzniku a vývoje. • Vůli považujeme za specificky lidskou schopnost (způsobilost), která se uplatňuje jako soubor rozmanitých funkcí při řízení všech aktivit, pro něž jedinec dosud nemá v paměti uloženou ucelenou sestavu osvědčených prováděcích programů (“akčních vzorců”). CHARAKTERISTIKY VŮLE • schopnost představit si živě zamýšlený výsledek • generovat možný budoucí děj, který se spojuje s přítomností i s minulostí • anticipovat překážky na cestě k cíli • aktivně čelit rušivým vlivům v prostředí, jež se vyskytnou při uskutečňování záměrů dle Karoly formování
 záměru iniciace
 záměru realizace
 záměru deaktivace
 záměru Motivace
 před
 rozhodnutím Chtění
 před
 akcí Chtění
 při
 akci Motivace
 po akci Výchozí tendence Tendence “fiat” Fáze před akcí Jednání “RUBIKON” Volba Vyhodnocení Fáze přípravy jednání, dle Heckhausena • VOLNÍ AKT - osobní volba mezi alternativami (hodnot, zájmů, motivů, cílů, prostředků, plánů ...), spojená s impulzem k realizaci zvolené varianty. • VOLNÍ IMPULSY - jsou obsahově rozmanité instrukce, určené regulačním a prováděcím subsystémům. Tyto instrukce subjekt formuluje zpravidla ve formě preverbální “vnitřní řeči”. • VOLNÍ FAKTORY - jsou volní úsilí a vědomá kontrola • volní úsilí - označuje záměrné zvyšování účinnosti regulačních zásahů • vědomá kontrola - funguje jako supervize nad nižšími úrovněmi kontroly (obsahové usměrnění a stupeň pozornosti) • VŮLE - je naučený komplex schopností, vlastností a dovedností, který umožňuje člověku, aby podle osobních záměrů cílevědomě řídil svou duševní činnost - a jejím prostřednictvím reguloval: - kognitivní a rozhodovací procesy, - funkci nižších řídících subsystémů, - aktivitu periferních orgánů (efektorů), - průběh své interakce se světem objektů a subjektů, - některé vnitřní stavy vlastního organizmu. Srovnání impulzivního a volního jednání impulz akce impulz akce rozvažování o: - cílech - prostředcích - důsledcích impulzivní chování (zkratkovité) jednání volní regulace chování (jednání) ᴪ ®