+ CHRISTIANIZACE A POČÁTKY “KATOLICKÉ IDENTITY” POLSKA NÁBOŽENSTVÍ V POLSKU RLB 215 Vojtech_1.jpg 200px-Katedra_Poznan_front.jpg 200px-Boleslaus_I.jpg + Počátky polského státu 200px-Mieszko1 nJádro budoucího polského státu vzniká v oblasti tzv. Velkopolska (okolí Poznaně) nPrvní historicky relevantní informace jsou až z 2. poloviny 10. století n n Zápisky židovské obchodníka Ibrahíma ibn Jákuba Kronika mersenburského biskupa Dětmara + Počátky polského státu nKmenové svazy/státy vznikají i jinde na území dnešního Polska nTzv. Bavorský geograf (cca 2. polovina 9. století) se zmiňuje o několika kmenových svazech oblasti Kujavska, Malopolska, Povislí či Slezska nNěkteré z těchto oblastí byly zcela jistě již v této době vystaveny christianizaci, která byla spojena s expanzí okolních (většinou) již christianizovaných států nMocenského vakua v polovině10. století využívají však pouze Polané n + Počátky polského státu nKlíčovou roli sehrál nejmocnější polanský rod – Piastovci nLegendární knížata Piast, Siemowit, Lestko, Sienomysl nPodobně jako v případě Přemyslovců, byl i u Piast legendami považován za rolníka povýšeného na knížecí trůn nPrvní historicky doloženým knížetem byl však až Měško I. + Počátky polského státu nDatum Měškova narození není známé (zřejmě někdy kolem roku 935) nPrvní historická zpráva z roku 963 (Widikund z Corvey), a to v souvislosti se střetem mezi Polany a Ratary, za kterým stály politické zájmy Německa nObava z německé expanze vede Měška ke zbližování s Přemyslovci a rovněž k rozhodnutí přijmout křest nV roce 965 se žení s dcerou Boleslava I. Doubravkou a v roce 966 přijímá křest Počátek CHRISTIANIZACE Polska + Christianizace Polska Zaprowadzenie_chrzescijanstwa_965_Matejko.jpg Jan Matejko: Přijetí křesťanství (Zaprowadzenie chrześcijaństwa) + Christianizace Polska 250px-Dobrawa nChristianizace se v této dově týkala jen části politických elit nZáhy začalo budování církevní struktury, jehož základem byl vznik tzv. misijního biskupství v Poznani v roce 968 nNarozdíl od nedávno zřízené diecéze v Praze, podléhla Poznaňská diecéze přímo papeži nPrvním biskupem byl benediktinský mnich a pomocný biskup v Řezně Jordanes (? – 982/984) + Christianizace Polska 200px-Grobowiec_Mieszka_I_i_Bolesława_I_Chrobrego 800px-Ostrów_Tumski_Poznań_RB1.jpg Katedrála sv. Petra a Pavla v Poznani Tzv. Zlatá kaple v poznaňské katedrále + Christianizace Polska nZa Měškovy vlády zažívá nově vzniklý polský stát první velkou územní expanzi (Lužice, Slezsko, Pomořany) nPůvodní dobré vztahy s Říší se ke konci jeho vlády zhoršily (příčinou kromě polské expanze byla I snaha ovlivňovat politickou situaci v Říši) nSnaha politicky stabilizovat nový stát i po smrti Měška vedla k vydání dokumentu tradičně označového jako Dagome iudex (asi 991), který je znám ze stručného výtažku, regestu nTímto dokumentem Měšek formálně daroval Polsko sv. Petru + Christianizace Polska nItem in alio tomo sub Iohanne XV papa Dagome iudex et Ote senatrix et filii eorum: Misicam et Lambertus – nescio cuius gentis homines, puto autem Sardos fuisse, quoniam ipsi a IIII iudicibus reguntur – leguntur beato Petro contulisse unam civitatem in integro, que vocatur Schinesghe, cum omnibus suis pertinentiis infra hos affines, sicuti incipit a primo latere longum mare, fine Bruzze usque in locum, qui dicitur Russe et fines Russe extendente usque in Craccoa et ab ipsa Craccoa usque ad flumen Oddere recte in locum, qui dicitur Alemure, et ab ipsa Alemura usque in terram Milze recte intra Oddere et exinde ducente iuxta flumen Oddera usque in predictam civitatem Schinesghe 549px-DagomeCambraiCopy.jpg + Christianizace Polska 627px-Grody_w_okresie_Mieszka_I.png Polska_960_-_992 Počátky polského státu + Christianizace Polska 200px-Boleslaus_I nPo smrti Měška I. v roce 992 se vlády ujímá jeho nejstarší syn Boleslav I. Chrabrý nPokračuje v otcově expanzivní politice (využívá např. politickou krizi v českém státě), ale i v jeho politice christianizace a využívání struktur církve pro budování státu nV rámci této politiky je do Polska pozván I pražský biskup Vojtěch (994) + Christianizace Polska/sv. Vojtěch n nNarozen zřejmě v roce 956 v Čechách ve významném rodě Slavníkovců nStudoval v Německu (Mohuč, Marburg) nV roce 983 se stává druhým pražským biskupem nKonflikty s vládnoucími Přemyslovci (týkaly se zřejmě i role a postavení církve) nV roce 989 první odchod z Prahy. Cílem je Řím n992 Návrat do Prahy Vojtech_2 + Christianizace Polska/sv. Vojtěch Vojtech_1 nKonflikty s pražským dvorem přetrvávají I poté, proto dochází v roce 994 k druhé secesi nCílem je tentokrát Polsko, Pomořansko a Prusko nV roce 995 jsou vyvražděni Slavníkovci, což vede k Vojtěchovu definitivnímu rozhodnutí věnovat se misii nCentrem misijní činnosti se stává pobřeží Baltského moře (Gdaňsk, Trusco) + Christianizace Polska/sv. Vojtěch nV roce 997 podstupuje Vojtěch mučednickou smrt nV roce 999 dochází k jeho kanonizaci nV roce 1000 se nad hrobem sv. Vojtěcha v Hnězdně (Gniezdno) setkal Boleslav I. Chrabrý a císař Ota III. nVzniká kompletní církevní “infrastruktura”, tvořená arcibiskupstvím v Hnězdně a třemi podřízenými biskupstvími (Vratislav, Kolobřeh, Krakov) nPrvním arcibiskupem se stává Radim/Gaudencius (asi 960 až 1020), bratr sv. Vojtěcha n + Christianizace Polska/sv. Vojtěch 800px-Drzwi_gnieznienskie_Otto_wrecza_pastoral_Wojciechowi Katedrála Nanebevstoupení Panny Marie v Hnězdně 450px-Gniezno,_katedra_3.jpg Fragment z hlavních chrámových dveří znázorňujících život sv. Vojtěcha (okolo 1175) + Christianizace Polska/sv. Vojtěch Relikwiarz_Swietego_Wojciecha Stříbrný barokní relikviář a náhrobek sv. Vojtěcha v hnězděnské katedrále + Christianizace Polska/mnišské řády nKolem roku 1000 se v Polsku usazují první mniši a vznikají první kláštery nJádro je tvořeno benediktýnskými mnichy z Itálie nLegendy přisuzují při etablování mnišství významnou roli tzv. pěti bratrům mučedníkům – Benedikt, Jan (italští benediktýni), Izák, Matouš (polští novicové) a Krystyn (pomocník, sluha) nNásilná smrt v roce 1003 nZáhy poté začíná vznikat jejich kult, který se rozšířil mezi benediktýny a kameduliány + Christianizace Polska/mnišské řády 800px-Kazimierz_bisk_relikwiarz Bieniszew1 Relikviář Pěti bratří mučedníků ve farním kostele sv. Martina v Kazimierzi Biskupim Fasáda kláštera kamedulů v Bieniszewie. Centrum kultu Pěti bratří mučedníků + Rozsah polského státu po smrti Boleslava I. Chrabrého n Polska_992_-_1025 + Pohanská reakce nPo smrti Boleslava I. Chrabrého se novým králem Polska stal jeho syn Měšek II. Lambert nS nástupnictvím nesouhlasil jeho starší brat Bezprym a pokusil se s pomocí kyjevského knížete Jaroslava Moudrého Měška svrhout nTen na to reagoval uzavřením spojenectví s něm. králem Konrádem II. a přijetím lenního vztahu k německu nTo vše vedlo k oslabení centrální moci, které se projevilo po smrti Měška II. (1034), kdy se vzbouřila lokální šlechta a zaútočila na centra křesťanství považovaného stále za cizorodý prvek a symbol centralizace + Pohanská reakce nBěhem povstání označovaného jako Pohanská reakce došlo ke zničení velké části vznikající infrastruktury katolické církve nVrcholu dosahuje toto hnutí v roce 1037 nZároveň s tím byla de facto rozvrácena centralizovaná moc a jednotný polský stát se v podstatě rozpadl, čehož využili jeho sousedé, zejména Kyjevská Rus a čeští Přemyslovci (kníže Břetislav I.) n + Pohanská reakce Panstwo_mieclawa.png Polska_1039_-_1058 Boleslaw_Smialy + 200px-Święty_Stanisław 503px-Sanctus_Stanislaus + Zabojstwo_sw_Stanislawa 800px-Konfesja_sw_Stanislawa2 220px-Grunwald_Witold