Ukrajinské národní hnutí 60.–80. léta v Rusku Ukrajinské hnutí v Petrohradu •V roce 1859 zde byla založena první ukrajinská hromada (společnost), kulturně vzdělávací organizace, která chtěla šířit národní myšlenku publikací knih, časopisů, pořádáním setkání. •V letech 1861–1862 vycházel v Petrohradu zejména zásluhou M. Kostomarova, P. Kuliše a T. Ševčenka literárně vědecký měsíčník Osnova, který se stal v krátké době politického uvolnění tribunou ukrajinského národního obrození. M. I. Kostomarov v Osnově •Kostomarov zde publikoval mj. své úvahy o federativním principu ve staré Rusi a zásadní práci Dvě ruské národnosti, která bezpochyby dodnes patří k nejcitovanějším z Kostomarovova díla. Autor zde rozvíjí tezi o odlišnosti ukrajinského a ruského národa a jejích historických kořenech. Ukrajinské hromady •V roce 1861 vznikla další hromada v Kyjevě. Utvořili ji vedle místní inteligence i studenti tamní univerzity za účelem organizace nedělních škol pro dospělé. Postupem času se síť těchto ukrajinských hromad a nedělních škol rozšířila v dalších větších městech podněperské oblasti. •Činnost hromad byla zpočátku úřady tolerována, protože jejich kulturně osvětová činnost nebyla považována za nebezpečnou. • Valujevský cirkulář 1863 •Postoj k ukrajinskému národnímu hnutí se výrazně proměnil až po polském povstání v roce 1863. •Tato změna vyvrcholila reskriptem ministra vnitra Petra Valujeva, známým jako valujevský cirkulář, který prohlašoval, že „žádný zvláštní maloruský jazyk nikdy neexistoval, neexistuje ani existovat nemůže, a jejich nářečí používané prostým národem je tentýž ruský jazyk, ovšem zkomolený polským vlivem“. •Valujevský cirkulář znamenal přerušení rozvíjejícího se ukrajinského hnutí, které trvalo až do začátku 70. let. Chlopomanství •Ve snaze přiblížit se prostému lidu se někteří představitelé ukrajinského hnutí zřekli svého statkářského původu. Šlo především o potomky polonizovaných statkářů, kteří se během polského povstání 1863 zřekli svého původu a polských zájmů a identifikovali se s prostým ukrajinským lidem, dokonce do té míry, že přijali pravoslaví, zachovávali lidové zvyky atd. •Tato skupina tzv. chlopomanů se sdružila kolem jednoho z vůdců kyjevské hromady Volodymyra Antonovyče, nejvýraznějšího představitele chlopomanstva a významného ukrajinského historika. • Socialismus na Ukrajině •Propojení ukrajinské národní emancipace se sociální otázkou vytvořilo příznivé podmínky pro šíření idejí socialismu. •Vůbec nejvýznamnějším představitelem tohoto směru spojujícího socialismus s národní ideou byl člen kyjevské hromady Mychajlo Drahomanov. •byla mu cizí myšlenka diktatury proletariátu, či rozhodující role ekonomických faktorů ve vývoji společnosti, naopak zdůrazňoval význam individuální svobody. Co se týče uspořádání společnosti, prosazoval federativní a samosprávní principy. •ukrajinský socialismus se stal jeho přičiněním hlavní ideologií ukrajinského hnutí až do počátku 20. století. 70. léta a nová vlna aktivity •Kyjevská hromada v první pol. 70. let znovu zvýšila svou aktivitu, vydávala ukrajinské publikace, organizovala kulturní a vědecký život. •V roce 1873 kyjevská hromada vystoupila se svým politickým programem, jehož hlavním požadavkem bylo federativní uspořádání Ruska a rozsáhlá autonomie pro Ukrajinu. •Rostoucí nevole ruských úřadů vyvrcholila novými represivními opatřeními – tzv. emžským ukazem z roku 1876 80. léta – útlum hnutí v ruské Ukrajině •Emžský ukaz byl těžkou ranou pro ukrajinské hnutí v Rusku, natolik vážnou, že na čas paralyzoval jakékoli legální aktivity v tomto směru. Hlavní představitelé kyjevské hromady emigrovali. Mychajlo Drahomanov se uchýlil na čas do Ženevy. •V březnu 1881 ruští narodnici po řadě neúspěšných pokusů spáchali atentát na Alexandra II. Následkem byly represe a posílení režimu. Perspektiva pro rozvoj ukrajinského hnutí byla za těchto podmínek ne příliš nadějná, takže členové kyjevské hromady se rozhodli omezit svou činnost na výhradně vědeckou a kulturní oblast. • Literatura •HRYCAK, Jaroslav. Narys istoriï Ukraïny: formuvannja modernoï ukraïns’koï naciï XIX - XX stolittja. Kyïv: Vydavn. Heneza, 2000. ISBN 9665041509 9789665041504. •MILLER, A. I. The Ukrainian question: the Russian Empire and nationalism in the nineteenth century. Budapest; New York: Central European University Press, 2003. ISBN 9639241601 9789639241602. •REJENT, O. P. Ukrajins’kyj nacional’nyj ruch u Rosijs’kij imperiji ta polityka deržavnoji vlady z «ukrajins’koho pytannja» v modernu dobu [online]. [vid. 11. leden 2014]. Dostupné z: http://www.history.org.ua/index.php?article=xix_2012_20_6 •SAUNDERS, David. Mykola Kostomarov i tvorennja ukrajinskoji etničnoji identyčnosti. Kyjivska starovyna. nedatováno, roč. 2001, č. 5, s. 21–33. • • • •