Sociologie umění Sociální funkce umění Umění ve společenském kontextu Umělecká tvořivost – jako sociální jednání Umělecké dílo/jev – jako sociální fakt – prvek sociální komunikace 2 sociální komunikace Význam estetické autonomie - Schiller Friedrich Schiller (1759-1805) Dopisy o estetické výchově lidstva (1795) Člověk pod tlakem pudu věcného a formového 3 Kultura – umění: pud hravý estetická autonomie (svobodná hra) jako utopie či náhražka reálné svobody estetická autonomie tedy není projevem sociální bezfunkčnosti, nýbrž specifickou sociální funkcí Estetická funkce – Mukařovský Jan Mukařovský (1891 – 1975): Estetická funkce, norma a hodnota jako sociální fakty, 1936 EF se může stát činitelem společenské diferenciace (předmět v jednom prostředí EF má, v jiném nikoliv) 4 EF jako činitel společenského soužití se uplatňuje svými základními vlastnostmi: schopnost izolace předmětu EF dotčeného libost, kterou vyvolává – usnadňuje tak akty, k nímž se jako druhotná připoutává EF se připíná především k formě věci nebo aktu – schopnost suplovat funkce jiné, které předmět vývojem pozbyl Umělecká intervence Estetická Společenská Pedagogická 5 Pedagogická Erotická revue 1930 – 1933 Štyrský, Toyen František Halas, Vítězslav Nezval, Jaroslav Seifert, Otokar Březina, Adolf Hoffmeister, František Bídlo, Vratislav Hugo 6 Bídlo, Vratislav Hugo Brunner, Antonín Pelc, Václav Mašek, Rudolf Krajc, František Ketzek, František Filla, Alois Wachsman, Stanislav Kostka Neumann, Jaroslav Vrchlický, Jiří Voskovec a Jan Werich. Koncert Osamostatnění receptivní realizace esteticko-hudebního předmětu. Osamostatnění produkční realizace Časově-funkcionální osamostatnění hudebního provedení, 7 Časově-funkcionální osamostatnění hudebního provedení, (Abendmusik v severoněmeckém chrámu, dvorní koncert). Institucionální samostatnost ad hoc Strukturální, společenské zevšeobecnění koncertu, jeho vývoj ke koncertnímu životu a jeho dominance nad ostatními formami provozování hudby. 2. vídeňská škola „Spolek pro soukromé provozování hudby“ (1918-1921) uzavřená společnost členové sledovali zkoušky všech nových skladeb 8 všech nových skladeb posluchač byl úplně vyloučen všechno nové a problematické bylo podrobováno diskusi Schoenberg, Klemperer, Scherchen, Webern and Erwin Stein, 1924 Drogy v SSSR?!? Čingiz Torekulovič Ajtmatov 1928 – 2008 Popraviště, 1986 9 Popraviště, 1986 Vyslovit nevyslovitelné… 10 Peter Eisenman Tradiční monument je vnímán jeho symbolickým zobrazením, není vnímán v čase, ale jako okamžik v prostoru, je viděn a chápán současně… …v památníku není žádný úkol – žádný konec, žádná cesta Vyslovit nevyslovitelné… 11 …v památníku není žádný úkol – žádný konec, žádná cesta dovnitř či ven. Průběh zkušenosti a poznávání památníku nepřináší žádné další porozumnění a poznání, protože takové poznání je nemožné. Čas monumentu, jeho průběh od povrchu k zemi, jsou odtrženy od času poznávání a zkušenosti. V tomto kontextu zde není žádná nostalgie, žádná vzpomínka na minulost, je zde jen živá vzpomínka na vlastní individuální zkušenost. Pouze zde můžeme poznat minulost skrze její manifestaci v přítomnosti…. Na co se mámě těšit… 12 …a jak je to u nás krásné..!!! 13 Kanajev: Leningrad, 1960 Přestavba Paříže Během 30. let 19. století prefekt Rambuteau upozornil na problémy s dopravou a hygienou, které vznikaly v přeplněných starých čtvrtích. Kromě toho lidová povstání v Paříži silně narušovala režim, který se sám zrodil během Červencové revoluce 1830. Rambuteau měl proto rovněž představu, že zbořením úzkých ulic omezí možnosti nekontrolovatelného povstání… 14 Napoleon III. v červnu 1853 jmenoval prefektem barona Haussmanna a pověřil jej vedením rozsáhlé operace přestavby Paříže. Architekti Jean-Charles Alphand a Jean-Pierre BarilletDeschamps realizovali veřejné parky a zahrady. Haussmann nechal prorazit městem bulváry široké 20 i 30 metrů. Síť těchto silnic dodnes tvoří dopravní páteř města… bulváry Sébastopol a Saint-Michel nahradily mnoho malých uliček a průchodů. Charles Garnier realizoval Palais de l'Opéra a Gabriel Davioud dvě symetricky postavená divadla na Place du Přestavba Paříže 15 Davioud dvě symetricky postavená divadla na Place du Châtelet. Hôtel-Dieu a kasárny na ostrově Cité (dnešní sídlo Policejní prefektury) Každý z dvaceti nových městských obvodů získal vlastní budovu radnice. Z církevních staveb vznikly kostely Saint-Eugène-SainteCécile, kostel Nejsvětější Trojice, kostel sv. Ambrože nebo Saint-Augustin… Vážná hudba…?? Gebrauchsmusik Jednoduchost stylu a techniky Pro talentovaného amatéra Hindemith, Orff, Kodály, Bartók, Copland… Hudební výchova 16 Hudební výchova Carl Orff: Schulwerk Leo Kestenberg (1882 – 1962) hudební výchova jako součást výchovy k humanismu, demokracii, kultuře spojení uměleckého, teoretického, prakticko-koncepčního, pedagogického myšlení a praxe Enkulturace proces osvojování si lidské kultury a sociálního života Primární Sekundární 17 proces sociální interakce, v němž si člověk po celý život osvojuje soustavy hodnot, vědomé nebo nevědomé vrůstáni do kultury, společnosti porozumět dané společnosti internalizovat a přijmout určitý soubor norem zvládnout základní způsoby chování Enkulturace – faktory rodina vrstevníci škola práce masmédia 18 masmédia Kulturní kapitál Piere Bourdieu (1930 – 2002), La reproduction, 1970 Symboly – jazyk, artefakty, zvyky Signály kulturního statusu – sociální výběr 19 Kulturní kapitál jedinec potřebuje k dosažení a udržení určitého sociálního statusu sociální kapitál je pak schopnost využívat sociálních sítí k dosažení výhodnějších pozic politicky a ekonomický kapitál