Nové pojetí vzdělání - součástí řešení současné světové krize • podstata - konflikt mezi biosférou a lidskou kulturou, globální povaha, zasahuje všechny oblasti života • průvodním jevem - společenský informační problém → rozpor mezi množstvím zaznamenaných poznatků a schopností společnosti efektivně je využít • ve vzdělání - efektivní transformace zaznamenaných poznatků do vzdělávacích soustav • nutnost využití tvůrčích schopností každého člena společnosti - podmínka rozvoje duchovního, politického a ekonomického vývoje a zachování stability. Nové pojetí vzdělání • všeobecné vzdělání a odborná příprava - dnes jedna z nejcennějších hodnot • vzdělávací soustavy se otevírají požadavkům společnosti a potřebám jedince - direktivní mechanizmy nahrazovány autoregulací • selektivnost dána mírou nadání a dalších předpokladů k absolvování školy • sobodná individuální volba vzdělávací dráhy a větší propustnost • důraz na rozvoj středního a vysokého školství, nové formy vzdělávání dospělých, celoživotní vzdělávání • propojování profesního vzdělávání, zálib a volného času s nadáním a schopnostmi jedinců Nové pojetí vzdělání • v důsledku prudkého růstu poznatků – orientace vzdělávacích soustav od přemíry faktografických vědomostí:  na zvládnutí pojmů, vztahů a souvislostí  na kultivaci postojů a jazyka  na chování  na porozumění globálním problémům  na získávání dovedností, jež umožní jedinci orientaci a pohyb v měnící se společnosti • vzdělávající se společnost - vzdělávání ve škole, ale i doma, na pracovišti. Podporuje tuto tendenci zainteresováním nejkvalifikovanější osobností, vědců a odborníků jako poradců a moderátorů vzdělávání Knihovnicko-informační povolání • projev těchto tendencí ve sféře knihovnicko-informačních povolání:  knihovník - kulturně vysoce vzdělaný pracovník: znalosti organizace a řízení knihoven, jejich sítí, knihovnických metodik a technologií, s vysokou jazykovou kulturou a s široce založeným a uzpůsobeným literárním vzděláním  uživatel potřebuje poradit, orientovat se v záplavě informačních zdrojů - široké pole knihovníka pro usměrnění výběru  jde o partnerství z podnětu a vůle čtenáře, ne o vztah učitele a žáka. Výchovně působí četba → značné požadavky na osobnost knihovníka, na jeho iniciativu, vůli pomáhat a radit, na jeho organizátorské schopnosti apod. • automatizace knihoven mění postavení a roli knihovníka - automatizace základních úkonů uvolňuje knihovníkovi ruce k činnostem, které počítače provádět nemohou Knihovnicko-informační povolání potřeba prosazovat informační gramotnost Knihovník radí, konzultuje, školí, vzdělává a vyučuje jak nové prostředí s veškerou technikou co nejlépe zvládnout • referenční role knihovníka - týká se obsahu informačních zdrojů. Možnosti knihovníka omezeny nejčastěji na příručkovou literaturu a na nasměrování uživatelů na zdroje, kde by s největší pravděpodobností mohli najít potřebné informace Informační manažer • profese se ujala v 80. letech v amerických podnicích • je zpravidla přímo podřízen řediteli nebo jinému nejvyššímu vedoucímu • patří pod něj všechny dříve samostatné útvary výpočetní středisko, informační středisko, knihovna, popř. propagace, vydavatelský úsek apod. I • orientuje se na celkovou informační architekturu podniku a řízení toku potenciálních informací vstupujících, vystupujících a obíhajících v podniku • obvykle má také na starosti školení zaměstnanců ve využívání moderních informačních a komunikačních prostředků • výhoda - jednotná a ekonomicky výhodná informační politika podniku - projevuje se např. v kompatibilitě veškerého hardwaru i softwaru Informační specialista - blízké povolání informačního manažera • informační manažer je schopen usměrňovat informační toky velkého výrobního podniku, školy či jiné zájmové společenské skupiny, informační specialista činí totéž na úrovni oboru či odvětví • odborník v určitém oboru minimálně na bakalářském stupni s osvojenými základy informační vědy a příslušnými praktickými schopnostmi řízení potenciálních informací • uplatňují se jako informační podnikatelé („broker“ či „information consultant“) buď v informačních a konzultačních firmách nebo jako samostatní soukromí informační konzultanti Informačního konzultant • informačního konzultant či informačního poradce - všestranně i odborně vysoce vzdělaný informační odborník • pro jednotlivé úkoly spojené s tvorbou a provozem informačních systémů dočasně angažován různými institucemi • vedle těchto povolání existuje řada informačních povolání inženýrského charakteru:  profese správce počítačové sítě  programátor  konstruktér počítače  znalostní inženýr - společně se specialistou příslušného oboru vytváří expertní systémy atd. Znalostní šampión • distribuce znalostí napříč celou firmou, pomoc při řešení problémů, informační podpora při hledání informací a sdílení znalostí v týmu • činnosti: advokacie (rozšiřování informací z oblasti znalostního managementu), podpora (zástupce oddělení), zprostředkování informací (propojování kolegů s informačními zdroji mimo přímou oblast působení) • dovednosti: vytrvalost, schopnost podporovat změny v pracovních činnostech firmy, schopnost ovlivňovat ostatní spolupracovníky, schopnost vést ostatní Znalostní navigátor • profese s uplatněním ve znalostním managementu, zaměřená na služby pro znalostní pracovníky • činnosti: práce se softwarem pro systémy znalostního managementu, integrace dokumentů v podniku do formy služeb pro různorodé uživatele, dodávání zdroje s přidanou informační hodnotou na přání, zabudování textového vyhledávání do celkové infrastruktury firmy, interní a externí komunikace, vývoj strategií a vylepšování procesů – zrychlení inovace, produkce a dodávky služeb, síťuje se se zákazníky • dovednosti: ví, kde jsou ve firmě repozitáře a báze znalostí, umí pracovat s nástroji pro business intelligence – řízené analýzy, data mining, statistické výběry, učí nové znalostní analytiky, pomoc při transformaci tacitních znalostí na znalosti explicitní, proaktivně se zapojuje do dění v organizaci, Digitální knihovník • tři oblasti činností: 1. tvorba digitálních fondů časopisů, konferenčních sborníků, adresářů, almanachů, encyklopedií a jiných digitálních publikací, referování a indexování dlouho existujících databází 2. tvorba adresářů obsahujících množinu vynikajících vyhledávacích nástrojů pro uživatele i knihovníky 3. tvorba digitálních zdrojů, učení se zacházet se softwarovými nástroji • znalosti: tvorba webliografií (viz např. webliografii o otevřeném přístupu - http://www.digital-scholarship.org/cwb/oaw.htm); obeznámenost s digitálními sbírkami, které mohou nahradit tištěné fondy nebo placené digitální zdroje • Př. databáze ERIC - http://www.eric.ed.gov/ • Internet Movie Database - http://www.imdb.com/ či All Movie Guide - http://www.allmovie.com/ • Internet Public Library - http://www.ipl.org/div/special/ • Internet Scout Project - https://scout.wisc.edu/ Cybrarian • specialista na dobývání zdrojů z internetu, může být zaměstnancem virtuální knihovny • činnosti: využívá počítačové a komunikační technologie k vyhledávání, hodnocení, zpřístupňování a zveřejňování informací, specializuje se na lokalizaci, organizaci a pořádání informací na internetu, lektoruje počítačové kurzy v soukromých společnostech • sítě a Internet; databáze; kustomizace multimédií; značkovací jazyky (HTML, VRML - Virtual Reality Markup Language); metadata a identifikátory webových dokumentů; virtuální realita; online služby; networking; hodnocení internetových zdrojů; další problémy související s kyberprostorem • dovednosti: technologické kompetence, orientace na uživatele – pomáhání lidem, schopnost řešit problémy, kompetence shromažďování, evaluace a ověřování informací, kompetence v efektivním vyhledávání informací, online výzkum, odpovídání na referenční otázky online, základy UNIXových příkazů Informační kurátor • pracuje v muzeích, vládních institucích, v ZOO, na univerzitách, ve firmách • činnosti: shromažďování a permanentní uchování důležitých zdrojů, jejich zpřístupňování, popis, katalogizace, analýza, vystavování, údržba. Koordinuje vzdělávací programy, zájezdy a workshopy. Dohlíží na vývoj fondů a sbírek, lokalizuje vhodné objekty pro sbírky v komunitách, v jiných sbírkách, v muzeích, soukromých sbírkách, z terénních projektů (archeologické vykopávky), u dárců, umělců apod., řídí akviziční proces, kontroluje v prostředí vhodné podmínky pro uchování • dovednosti: tvorba specializovaných fondů (věda, umění, historie), plánuje a organizuje výstavy, stanovuje kritéria pro reprodukce, připravuje katalogy, grantové aplikace, články, prosazuje studia a výzkum sbírek, trénuje, dohlíží a koordinuje práci zaměstnanců a dobrovolníků Knihovník vzdělávacích služeb • Instructional service librarian, pozice v akademických knihovnách prosazující koncept učících se knihoven. Knihovníci jsou zapojeni do výuky, pracují jako prostředníci při komunikaci s katedrami. • podpora situačního učení – znalost získána z praxe, schopnosti psát a kriticky myslet • implementace informační gramotnosti do běžné výuky - pro různé stupně, začleňování informačních kompetencí do jednotlivých kurikul, • od výuky začátečnických informačních kompetencí přes složitější techniky vyhledávání a hodnocení informací až po službu ve výzkumných týmech, v nichž knihovníci působí jako členové • činnosti: přednášení a výuka - metodologie výzkumu v knihovně, práce s knihovními informačními zdroji univerzity, práce s informačním systémem, požívání indexů periodik, vyhledávání časopisů v knihovně, hodnocení esejů, tvorba metodik pro samouky - vyhledávání v knihovních a elektronických zdrojích • dovednosti: typy a použití vzdělávacích technologií, dovednosti v mezilidských vztazích (aktivní naslouchání, konverzační tóny, delegování, vedení), komunikační dovednosti, schopnost nezávislé i týmové práce Komunitní knihovník • aktivní člen komunity • pracuje v knihovnách, ale i ve firemních organizacích • vyvíjí a poskytuje přístup ke znalostem, nástrojům a průvodcům v dané doméně • systematicky shromažďují a třídí materiály a postupy produkované/používané komunitou • udržuje repozitář v aktuálním stavu • činnosti: skanování relevantních zdrojů, psaní review, selekce materiálů, tvorba sémantických redukcí textů, organizace materiálů dle taxonomie komunity, rešerše na požádání, zaznamenávání a editace poznámek z komunitních sezení, spojování členů komunity s jinými odborníky v oblasti, zasvěcování nováčků v doméně • průprava: znalosti knihovnictví, technické znalosti domény, webové kompetence, znalost online i offline zdrojů v dané doméně, interpersonální kompetence – konzultace s praktiky, schopnost spojovat lidi Komunitní misionář • angl. community evangelist, vznik označení – 1990, Kawasaki • manažer komunity, webový geek s vášnivým zájmem o uživatele/klienty a online komunitu, využívá moudrost digitálního davu a přesvědčuje lidi, „aby věřili ve svůj produkt či nápad“ stejně jako on sám. • práce v malých týmech zaměřených na vývoj nových, na zákazníka orientovaných produktů, častá práce na dálku • činnosti: vedení a kritické hodnocení průzkumu na komunitu zaměřených nabídek, budování vztahů mezi obchodními odděleními a provozními skupinami, podpora toku nápadů a kolaborativních projektů, monitoring blogů, témat na webu jako nalezitelnost, uživatelské zkušenosti, sociální software, marketing mezi technology, akademiky, podnikateli, webovými geeky, konzultace informační architektury – např. implementace wiki systémů, účast na brainstormingových setkáních, zákaznické průzkumy Komunitní misionář • dovednosti: znalostní management, informační architektura, management pro správu obsahu webu, webové kompetence, systémová administrace – minimálně blogy, konfigurace serverového softwaru, zvědavost a kritické myšlení, schopnost rozpoznat a implementovat nové ideje • principy: komunita především – advokát zákazníků, jsou priorita; obousměrné vzdělávání – o společnosti a jejích produktech; používání nástrojů podporujících komunikaci v komunitě – blogy, Twitter, online fotky apod.; dává společnosti lidskou tvář – na setkáních i online; nemá jen vztahy se zákazníky, ale i zákaznická podpora a marketing produktů a řízení; spojuje lidi z organizace se správnými zákazníky a shromažďuje zákaznické reference; posunuje klima v organizaci Informační kouč • Termín se poprvé objevil 2005 • osoba vzdělávající klienty ve vyhledávání informací • dovednosti: efektivní vyhledávání na internetu, schopnost vysvětlovat, nezávislé a kritické hodnocení dokumentů, prezentační schopnosti, informační management, klasifikační a metadatový specialista, technický expert, znalostní manager Datový archeolog • pomáhá s odhalováním a uchováním historických dat, která jsou skryta na starých nosičích, zakódována v nedostupných formátech, ohrožena změnou metod uchovávání či technologie • činnosti: odhalování počítačových dat uložených na dnes již zastaralých médiích či zašifrovaných ve starých formátech, které archeolog konvertuje do formátů současných, obnovování informací z poškozených nosičů či formátů • průzkum strukturovaných i nestrukturovaných dat, kritická analýza společenských a technologických důsledků skladování dat, internetových archivů, konverze analogových informací na informace digitální, znovuzískávání dat, krádeže identity • dovednosti: schopnost pracovat se starými a poškozenými technologiemi a softwary, kompetentní k vyhledávání v digitalizovaných datech původně zapsaných na děrných štítcích, gramofonových deskách, kazetách, disketách a ostatních zastaralých médiích Povolání budoucnosti? • osobní digitální kurátor: odborník doporučující a udržující jedinečnou sbírku aplikací, hardwaru a softwaru a informačních zdrojů pro vaši měnící se osobnost a profesi • podnikový narušitel (Corporate Disorganizer): odborník přehazující hierarchii v organizaci, čímž tvoří podmínky vhodné pro start-up kulturu a organizační chaos • tiskový všeuměl (Printing Handyman): specialista na 3D tisk a místní materiály, podobný lokálnímu opraváři zaměřenému na opravy všeho druhu uspokojující malé výrobní potřeby Povolání budoucnosti? • manažer digitální smrti: specialista, který vytváří, spravuje nebo eliminuje obsah, aby sestrojil posmrtnou online přítomnost • digitální detoxifikační terapeut: poradce, který se specializuje na oddělení technologií stresovaných jedinců od jejich zařízení, vytváří jedinečné analogové zóny • crowdfunding specialista: odborník, který chápe, jak podpořit a dosáhnout finanční prostředky na projekt pomocí financovaní davem Povolání budoucnosti? • osobní life log archivář: UI expert, který v době kompletně archivovaného života organizuje, katalogizuje a dává smysl množství osobního obsahu a identifikuje potenciální využití pro něčí život posmrtně • osobní trenér Quantified Self: zdravotní trenér, který doporučuje diety, analyzuje osobní data a data o kondičce, optimalizuje volby pro osobní • zastupující videograf: je pokusným králíkem prožitků, zachycuje přes zařízení pro sběr životních logů (Google Glass/GoPro) jedinečné zážitky pro konzumaci průzkumníků z domácího křesla Povolání budoucnosti? • konzultant soukromí: poradce který odhalí slabá místa v individuálních osobních, fyzických a on-line bezpečnostních bodech • memový agent: podobně jako agent celebrit nebo talentů, memový agent reprezentuje a maximalizuje hodnotu osobnosti nebo duševního vlastnictví používaného v memu LITERATURA • CEJPEK, Jiří. Informace, komunikace a myšlení: Úvod do informační vědy. 2. přepracované vyd. Praha: Karolinum, 2005, 233 s. ISBN 80-246-1037-X. • De CAGNA, Jeff. Exploring Common Knowledge: An Interview with Nancy Dixon. Information Outlook. 2000, 4(10), 24 – 32. ISSN 1091-0808. • CHASE, Rory, L. Knowledge Navigators. Information Outlook. 1998, 2(9), 17 – 26. ISSN 1091-0808. • JASCO, Peter. What is Digital Librarianship? Computers in Libraries. 2000, 20 (1), 54-55. ISSN:1041-7915. • LESTER, June – KOEHLER, Wallace C. Fundamentals of Information Studies: Understanding Information and Its Environment. 2. edition. New York: Neal-Schuman Publishers, 2007, 444 s. ISBN 978-1-55570-594-7. LITERATURA • OWYANG, Jeremiah. Understanding the Community/Evangelist Role, and profiles of a few of my Favorite Folks. In Web Strategy [online blog]. 2007-03-26 [cit 2012-05-19]. Dostupné z: http://www.web-strategist.com/blog/2007/03/26/understanding-the- technology-evangelist-role-a-few-of-my-favorite-folks/ • SHONTZ, Priscilla K. – MURRAY, Richard A. (Eds.). A Day in the Life: Career Options in Library and Information Science. Westport: Libraries Unlimited, 2007, 443 s. ISBN 978-1-59158-364-6. • SMITH, Felicia A. Cybrarian Extraordinaire: Compelling Information Literacy Instruction. Santa Barbara: Libraries Unlimited, 2011, 112 s. ISBN: 978-1-59884-606-5 • SPARKS – HONEY. 20 jobs of the future [slideshare]. Cit. 2013-10- 5. Dostupný z: http://www.slideshare.net/sparksandhoney/jobs-of- the-future-deck-v3-090413mf