INFORMAČNÍ SYSTÉMY Podnikový IS 3.4.2015 Prvky IS •subsystém 1 – lidé •tvůrci (autoři) informací •uživatelé informací (klienti) •zpracovatelé, správci, zprostředkovatelé informací • •subsystém 2 – informace •1. informace jako ekonomický zdroj •IS jako jeden z pomocných subsystému organizace (instituce, firmy), zaměřený na podporu její činnosti •provozovatel: každá obchodní i neobchodní organizace •2. informace jako komodita (zboží) •IS jako "produkční" systém organizace (instituce, firmy), jejímž základním produktem či službou jsou informace (v tom případe i tato organizace musí mít vlastní IS zaměřený na podporu vlastního řízení) •provozovatel: sektor informačních služeb, informační průmysl Prvky IS •subsystém 3 - prostředky umožňující práci s informacemi (informační infrastruktura) •jazyky •informační a komunikační technologie (hardware - počítače a periférie, sítové prvky, software) •pracovní postupy, techniky a metody •materiální zabezpečení (budovy...) Typy IS •1. Informační systémy organizací (informace jako ekonomický zdroj) •podnikové informační systémy (BIS - business information system, enterprise information system) • •2. Veřejné informační systémy (informace jako ekonomická komodita) •TV, rozhlas, tisk, zpravodajské agentury, knihovny, informační instituce Typy IS •3. Státní informační systém •informační systémy státní správy a samosprávy, informační systémy veřejné správy (GIS - government information system) • •4. Osobní informační systém •informační systém jednotlivce IS organizací •Podnikový informační systém •informační systém, provozovaný v kontextu konkrétní organizace •účel: správa informací a znalostí a jejich integrace do podnikových procesu za podpory informacních a komunikačních technologií •obsažené informace jsou chápány jako jeden z ekonomických zdrojů (aktiv) organizace IS organizací •1. podpora řídících a administrativních funkcí (slouží vnitřním funkcím organizace) •řízení: definování strategických cílů, plánování, příprava rozpočtu •administrativa: správa a optimalizace firemních zdrojů - zaměstnanců a jejich činností, inventářů materiálu, přístrojů a vybavení, prostor, financí 1. podpora řídících a administrativních funkcí •systémy na podporu provozu (chodu) firmy - provozní, transakcní IS - ERP - enterprise resources planning •systémy na podporu rozhodování - MIS - management IS, EIS - executive IS, BI - business intelligence •systémy na podporu plánování - APS - advanced planning and scheduling, SCM - supply chain management, HR - human resources •systémy řízení vztahů se zákazníky - CRM - customer relationship management 2. podpora činností a služeb organizace •CA (computer aided) technologie (CAD, CAM, CIM, CASE...) •e-byznys •kancelářské systémy (office automation) •systémy pro tvorbu a správu dokumentu (DTP - desktop publishing, DMS - document management system) •workflow management •automatizované knihovnické systémy, dokumentografické systémy •expertní systémy •GIS - geografické informační systémy TPS a jeho složky •Transaction Processing System – Transakčně procesní systém •Podpora hlavních činností na operativní úrovni řízení •Odlišnosti dle zaměření organizace (bankovnictví, logistika, výroba, obchod, apod.) •Patří zde i řízení zakázek, technické plánování výroby (tvorba projektové dokumentace), operativní řízení výroby, kontrola kvality produkce, atd. • TPS a jeho složky Historie ERP (Enterprise Resource Planning) •2. pol. 20. stol. – metoda MRP (Material Resource Planning) – upřesnění budoucí potřeby materiálu (kolik?, kdy?). •Snížení materiálových zásob (optimalizace, snížení pojistných zásob apod.) •Metoda MRP nebrala však v úvahu dostupnost kapacit ani žádné jiné vlivy ovlivňující výrobu = plánování materiálu nezajišťuje dostatečný pohled dopředu. Historie ERP (Enterprise Resource Planning) •Vylepšení metodologie prostřednictvím MRPII (Manufactoring Resource Planning) •Metoda MRPII nad rámec MRP (tj. potřeby materiálu) stanovit i předpokládanou potřebu kapacit (kdy?, kolik?). •Nebyla však zohledněna skutečnost, že kapacity jsou na rozdíl od materiálu výrazně limitovaným zdrojem (materiál mohu dle potřeby dokupovat, kapacity však nelze „nafukovat“). •MRPII plánuje zdroje jako neomezené = neposkytuje efektivní nástroje pro dopracování plánu. Historie ERP (Enterprise Resource Planning) •Zpracování dle konceptu MRPII je spojeno se sekvenčním postupem výpočtu (oddělená výpočtu materiálu od kapacit) tzn. nemohou být uplatněny optimalizační metody, taktéž časově náročná metoda. •Úlohy MRPII byly implementovány do TPS či ERP systémů. •Práce s daty probíhala prostřednictvím SQL (nevhodný jazyk pro takového úlohy). •MRPII nesplnila očekávání – zjednodušuje podnikové zdroje a v nejlepších případech generuje „snad proveditelné plány“. Historie ERP (Enterprise Resource Planning) •Princip MRP a MRPII byl obvykle obsažen v základní funkcionalitě podnikových systémů typu ERP, které nastupují v 90. letech. •Současný trend ve výrobě – APS (Advanced Planning System) •APS pracují na základě kriteriálních funkcí a jsou schopny na základě váhových koeficientů těchto kritérií optimalizovat výrobní tok. •APS disponují schopností okamžité reakce (nebo s velmi krátkým prodlením) resp. odpovědi na otázky typu „Co se stane, když…?“. •Umožňuje návrh optimální varianty na základě změn váhových koeficientů u parametrů (časových, nákladových, kapacitních). Charakteristika ERP •Nástroj pro plánování a řízení všech klíčových interních podnikových procesů na všech úrovních řízení (operativní, taktická, strategická) tzn. zpracování agend typu logistika, personalistika, výroba, ekonomika, atd. •Současná podoba tzv. ERP II neboli „Extended“ ERP = důsledek požadavků z podnikové praxe = nutnost těsnějšího propojení s: •Externími procesy (bez definovaného vlastníka, řízení nemá management pod kontrolou (oblast CRM a SCM) •Procesy podporujícími vrcholové rozhodování (EIS, OLAP, DW) • Základní požadavky na funkcionalitu ERP •Automatizace a integrace hlavních podnikových procesů •Sdílení dat, postupů (know-how) a jejich standardizace uvnitř podniku •Vytváření a zpřístupňování informací v reálném čase •Schopnost zpracování historických dat •Celostní přístup (holistický) k řešení ERP koncepce. Požadavky na přínos ERP •Realizace měřitelných přínosů v oblasti snižování nákladů v důsledku neefektivního řízení podniku; •Realizace měřitelných přínosů v oblasti řízení podnikových procesů a dostupnosti v reálném čase. • •ERP je tedy finančně orientovaný IS pro určení a plánování podnikových zdrojů potřebných k přijetí, zhotovení, dodání a zaúčtování zákaznického obchodního případu = jádro celého podnikového IS. Požadavky na ERP v EU •Evidence kódu DPH zákazníka v rámci EU na výstupních dokumentech (VAT registration number) •Správné účtování na účty DPH při importu zboží a služeb (postup tzv. dvouřádkového záznamu o DPH – import DPH EU vstup, import DPH EU výstup) •Podklady pro výkaz INTRASTAT •Podklady pro výkaz udávající objem exportu v rámci EU za sledované období •Měnová tabulka, Euro •Přechod na euroměnu, obchodování v Euro •Zánik lokální měny, konverze na Euro • ERP v ČR •ERP lze rozdělit dle funkcionality na 2 základní typy: •All-in-One •Best-of-Breed • All-in-One ERP •Do kategorie All-in-One lze zařadit takové systémy, které může zákazník nasadit prostřednictvím jediného ERP projektu a pokrýt přitom všechny hlavní procesy. •Nabízí širokou škálu oborových řešení ověřených u zákazníků na celém světě. Vysoká funkcionalita, vysoké pořizovací náklady. •Příklady: SAP, Peoplesoft, SSA Global, MS Navision, SSA MAX+, LCS Helios IQ, K2, KARAT, atd. • Best-of-Breed ERP •IS VEMA – zaměření na ekonomiku a personalistiku •IS FEIS – oblast ekonomiky, logistiky a obchodu (středně velké firmy)