Týden 1: Úvod do kurzu
Úvodní informace o kurzu
Projdete si procesem analýzy dat, přičemž důraz bude kladen na deskriptivní statistickou analýzu kvantitativních dat (vyhodnocování dotazníků), základy induktivní statistiky a základy analýzy kvalitativních dat. Projdeme si celým analytickým procesem - od čistění a úpravy dat až po jejich vyhodnocování a prezentování.
Organizace kurzu
Vyučující: Petr Fučík, PhD., Lenka Slepičková, Ph.D., Ladislava Z. Suchá, PhD.
Kontakty: fucik@fss.muni.cz, slepicka@mail.muni.cz, sucha@phil.muni.cz
Termín: pátek 12:30-14:00
Osnova kurzu
Datum |
Téma |
Úkol |
1. |
Úvod a opakování. |
|
2. |
Úvod do práce s daty a do SPSS. Datový soubor, zápis dat. kódování, software a aplikace. Importy, exporty souborů. Práce s vybranými daty. Čištění dat. |
Nainstalujte si SPSS. Připravte si datový soubor. |
3. (6.3.) |
Příprava dat – transformace proměnných Kategorizace, slučování proměnných, logické transformace. Procedury Compute, Count, Recode, práce se syntaxemi. |
Připravte si souhrnné indikátory, s nimiž budete pracovat (indexy, škály, typologie). |
4. (13.3.) dálkaři |
Jednorozměrná popisná analýza Popisy rozložení kategorizovaných a spojitých proměnných. Míry centrální tendence a míry variability. Grafické přehledy rozložení. Procedury Frequencies, Explore, Descriptives |
Popište vybrané proměnné, vytvořte vhodné grafy, příp. tabulky, souhrnné statistiky |
5. (20. 3.) |
Dvourozměrná analýza I Srovnávání na základě středních hodnot (spojité proměnné) – procedura Means, T-Test, ANOVA |
Srovnejte průměry jedné proměnné podle kategorií druhé proměnné. |
6. (27.3.) |
Dvourozměrná analýza II Srovnávání kategorizovaných proměnných – kontingenční tabulky (procedura Crosstabs) Test Chí-kvadrát |
Vytvořte kontingenční tabulky pro vybrané proměnné |
7. (3. 4.) dálkaři |
Shrnutí analýzy souvislostí Připomenutí vztahu kauzálního usuzování a statistické analýzy souvislostí. Korelace, práce s kontingenčními tabulkami a průměry a zobecnění výsledků na základní populaci (inferenční statistika a testy významnosti) |
Odpovězte na otázku, zda souvislosti, jež jste analyzovali v předchozích dvou úkolech by bylo možné očekávat i v základní populaci (předpokládáme reprezentativitu souboru) |
8. (10. 4.) |
Jaká je logika pokročilejších metod a kde hledat zdroje Principy regresních modelů jako pokročilých metod hledání vztahů, principy klasifikačních metod. |
Navrhněte, jak byste vaše data mohli analyzovat dále. Zkuste provést. |
9. (17.4.) |
Analýza v kvalitativním výzkumu Rozmanitost logiky kvalitativních výzkumů. Základní principy zakotvené teorie a etnografických přístupů. Procesuálnost analýzy a sběru, princip konstantní komparace a teoretické saturace. Zhuštěný popis. Kritéria kvality kvalitativního výzkumu. |
Navrhněte osnovu pro rozhovor |
24. 4. (dálkaři) |
Transkripce a kódování Transkripce. Kódování. Kategorie kódů. Otevřené kódování. Axiální kódování. Selektivní kódování |
Okódujte vybrané úryvky textu. Vytvořte kódovací knížku. |
1. 5. |
Individuální práce (státní svátek) |
|
8. 5. |
Individuální práce (státní svátek) |
|
15. 5. |
Předtermín (test) |
|
Hodnocení a výstupy z kurzu
Studující jsou hodnoceni na základě závěrečného testu. Pro absolvování testu je nutné odevzdání a přijetí čtyř semestrálních úkolů. Úkoly se odevzdávají do Odevzdáváren a termíny pro odevzdání jsou:
- 12. března 2015, 23:59 (úkol je dobrovolný, neodevzdává se do Odevzdávárny, studenti/si přinesou soubor s rekódovanými proměnnými na hodinu)
- 2. dubna 2015, 23:59
- 23. dubna 2015, 23:59
- 14. května 2015, 23:59