Metodologie pro informační studia a knihovnictví 2

Týden 1: Úvod do kurzu

Úvodní informace o kurzu

Projdete si procesem analýzy dat, přičemž důraz bude kladen na deskriptivní statistickou analýzu kvantitativních dat (vyhodnocování dotazníků), základy induktivní statistiky a základy analýzy kvalitativních dat. Projdeme si celým analytickým procesem - od čistění a úpravy dat až po jejich vyhodnocování a prezentování. 

Organizace kurzu

Vyučující: Petr Fučík, PhD., Lenka Slepičková, Ph.D., Ladislava Z. Suchá, PhD.
Kontakty: fucik@fss.muni.cz, slepicka@mail.muni.czsucha@phil.muni.cz
​Termín: pátek 12:30-14:00

Osnova kurzu

Datum

Téma

Úkol

1.
(20. 2.)

Úvod a opakování.
Výzkumné téma, výzkumné otázky, proměnné, druhy proměnných.

 

2.
(27. 2.)

Úvod do práce s daty a do SPSS.

Datový soubor, zápis dat. kódování, software a aplikace. Importy, exporty souborů. Práce s vybranými daty. Čištění dat.

Nainstalujte si SPSS. Připravte si datový soubor.

3.

(6.3.)

Příprava dat – transformace proměnných

Kategorizace, slučování proměnných, logické transformace.  Procedury Compute, Count, Recode, práce se syntaxemi.

Připravte si souhrnné indikátory, s nimiž budete pracovat (indexy, škály, typologie).

4.  (13.3.)

dálkaři

Jednorozměrná popisná analýza

Popisy rozložení kategorizovaných a spojitých proměnných. Míry centrální tendence a míry variability. Grafické přehledy rozložení. Procedury Frequencies, Explore, Descriptives

Popište vybrané proměnné, vytvořte vhodné grafy, příp. tabulky, souhrnné statistiky

5.

(20. 3.)

Dvourozměrná analýza I

Srovnávání na základě středních hodnot (spojité proměnné) – procedura Means, T-Test, ANOVA

Srovnejte průměry jedné proměnné podle kategorií druhé proměnné.

6. (27.3.)

Dvourozměrná analýza II

Srovnávání kategorizovaných proměnných – kontingenční tabulky (procedura Crosstabs) Test Chí-kvadrát

Vytvořte kontingenční tabulky pro vybrané proměnné

7.

(3. 4.)

dálkaři

Shrnutí analýzy souvislostí

Připomenutí vztahu kauzálního usuzování a statistické analýzy souvislostí. Korelace, práce s kontingenčními tabulkami a průměry a zobecnění výsledků na základní populaci (inferenční statistika a testy významnosti)

Odpovězte na otázku, zda souvislosti, jež jste analyzovali v předchozích dvou úkolech by bylo možné očekávat i v základní populaci (předpokládáme reprezentativitu souboru)

8.

(10. 4.)

Jaká je logika pokročilejších metod a kde hledat zdroje

Principy regresních modelů jako pokročilých metod hledání vztahů, principy klasifikačních metod.

Navrhněte, jak byste vaše data mohli analyzovat dále. Zkuste provést.

9.

(17.4.)

Analýza v kvalitativním výzkumu

Rozmanitost logiky kvalitativních výzkumů. Základní principy zakotvené teorie a etnografických přístupů. Procesuálnost analýzy a sběru, princip konstantní komparace a teoretické saturace. Zhuštěný popis. Kritéria kvality kvalitativního výzkumu.

Navrhněte osnovu pro rozhovor

24. 4.

(dálkaři)

Transkripce a kódování

Transkripce. Kódování. Kategorie kódů. Otevřené kódování. Axiální kódování. Selektivní kódování

Okódujte vybrané úryvky textu. Vytvořte kódovací knížku.

1. 5.

Individuální práce (státní svátek)

 

8. 5.

Individuální práce (státní svátek)

 

15. 5.

Předtermín (test)

 

 

Hodnocení a výstupy z kurzu

Studující jsou hodnoceni na základě závěrečného testu. Pro absolvování testu je nutné odevzdání a přijetí čtyř semestrálních úkolů. Úkoly se odevzdávají do Odevzdáváren a termíny pro odevzdání jsou:

  • 12. března 2015, 23:59 (úkol je dobrovolný, neodevzdává se do Odevzdávárny, studenti/si přinesou soubor s rekódovanými proměnnými na hodinu)
  • 2. dubna 2015, 23:59
  • 23. dubna 2015, 23:59
  • 14. května 2015, 23:59

Studijní materiály pro úvodní hodinu

REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha : Grada, 2009. Kapitola 7: Výsledky výzkumu.