Fenomén úzkosti z knihoven v akademickém prostředí Fenomén úzkosti z knihoven v akademickém prostředí Dobrý den, věnujte, prosím, několik minut vyplnění tohoto dotazníku pro účely mé bakalářské diplomové práce s názvem Fenomén úzkosti z knihoven v akademickém prostředí. Dotazník je určen studentům Filozofické a Přírodovědecké fakulty, kteří v současné době studují na Masarykově univerzitě. Dotazník jez větší části zaměřen na akademickou knihovnu Vaší fakulty, tzn. že pokud jste tuto knihovnu ještě nenavštívili, prosím, nevyplňujte tento dotazník. Děkuji! Dotazník je anonymní a bude sloužit pouze pro účely mé bakalářské diplomové práce. Vyplnění by Vám mělo trvat 5-10 minut. Přeji pěkný den 1. 1. Na které z těchto dvou následujících fakult Masarykovy univerzity v současné době studujete? O Filozofická fakulta O Přírodovědecká fakulta 2. 2. Jaký studijní program právě studujete? O bakalářský O magisterský O doktorský 3. 3. Ve kterém ročníku se nacházíte? Pokud máte přerušené studium, nebo prodlužujete, označte ročník, který máte přerušený, nebo který ročník prodlužujete O v prvním O ve druhém O ve třetím 4. 4. Jaká je forma Vašeho studia? O prezenční O kombinovaná 5. 5. Je toto vysokoškolské studium Vaším prvním v pořadí? Pokud studujete v navazujícím magisterském nebo doktorském programu, jedná se ve vašem případě o další studium, tudíž se nejedná o první vysokoškolské studium. O ano O ne usurvio Vygenerováno systémem Survio info@survio,com, www.survio.com i Fenomén úzkosti z knihoven v akademickém prostředí 6. 6. Jak často navštěvujete akademickou knihovnu na Vaší fakultě? O několikrát do týdne O jednou týdně O jednou za dva týdny O jednou měsíčně O méně často O nikdy 7. 7. Za jakým účelem navštěvujete tuto akademickou knihovnu nejčastěji? Za pomoci myši seřaďte možnosti od nejčastějšího důvodu k nejméně častému. Pořadí půjčování publikací kopírová n í/skenová n í využití internetu vyhledávání v databázích studium spolupráce na školních projektech setkávání s přáteli Jiný: 8. 8. Absolvovali jste již nějaký kurz/přednášku o tom, jak se orientovat a jak správně vyhledávat v akademické knihovně? O ano, mám za sebou několik lekcí věnovaných této problematice O ano, absolvoval/a jsem jednorázovou přednášku O ne, čerpám především z informací, které mi poskytnou pracovníci knihovny O ne, nikdo mě nepoučil o tom, jak funguje akademická knihovna O Jiný: I ^isurvio Vygenerováno systémem Survio info@survio,com, www.survio.com 2 Fenomén úzkosti z knihoven v akademickém prostředí 9. 9. Dále bude následovat série výroku, u kterých budete určovat, do jaké míry s nimi souhlasíte či nesouhlasíte. Zaměřte se na akademickou knihovnu, kterou navštěvujete na Vaší fakultě. První sada výroků se týká problémů se zaměstnanci. Hodnotit budete podle škály od 1 do 5, kdy 1 = naprosto souhlasím, 2 = spise souhlasím, 3 = nevím, nejsem si jistý/á, 4 = spise nesouhlasím, 5 = vůbec nesouhlasím. 1 2 3 4 5 Knihovníci u referenčních pultů nej- O O O O O sou vstřícní. Knihovní řád je příliš omezující. O O O O O Knihovníci nemají nikdy čas se mi O O O O O věnovat, protože stále s někým telefonují. Když nemůžu najít knihu v regálu, O O O O O někdo ze zaměstnanců knihovny mi vždy pomůže. Zaměstnanci knihovny se o studenty O O O O O nestarají. Knihovníci u referenčních pultů nej- O O O O O sou ochotní pomáhat. Vždy se můžu obrátit na knihovníka, O O O O O když nevím, jak pracovat s některým ze zařízení knihovny. Když zrovna něco potřebuji, nikdo mi O O O O O v knihovně nepomůže. Zaměstnanci u informačního pultu O O O O O nemají nikdy čas mi pomoci. Knihovníci nemají čas mi poradit. O O O O O Knihovna je pohodlné místo ke O O O O O studiu. Knihovníci jsou neochotní. O O O O O Knihovníci u referenčních pultů ne- O O O O O mají čas mi poradit, protože jsou stále zaměstnáni něčím jiným. Často v knihovně nebývá k dispozici O O O O O nikdo, kdo by mi pomohl. Zaměstnanci knihovny studenty O O O O O neposlouchají. ^isurvio Vygenerováno systémem Survio info@survio,com, www.survio.com 3 Fenomén úzkosti z knihoven v akademickém prostředí 10. Citové bariéry: Hodnotit budete podle škály od 1 do 5, kdy 1 = naprosto souhlasím, 2 = spise souhlasím, 3 = nevím, nejsem si jistý/á, 4 = spise nesouhlasím, 5 = vůbec nesouhlasím. 1 2 3 4 5 Cítím se trapně kvůli tomu, že nevím, O O O O O jak využívat služeb akademické knihovny. Jsem zmatený z mnoha záležitostí O O O O O týkajících se vysoké školy. Nejsem si jistý/á, jak mám začít v O O O O O knihovně vyhledávat. Jsem zmatený/á, když se pokouším O O O O O v knihovně orientovat. Nevím, co mám udělat poté, když O O O O O kniha, kterou potřebuji, nenív regálu. Při využívání služeb knihovny se O O O O O cítím pohodlně. Když se knihovníka u referenčního O O O O O pultu na něco zeptám, mám pocit, že ho obtěžuji. Nikdy nic nemůžu v knihovně najít. O O O O O Instrukce k obsluze počítačů nejsou O O O O O příliš jasné. Nevím, jaké prostředky k vyhledávání O O O O O jsou v knihovně k dispozici. V knihovně si nemůžu vypůjčit tolik O O O O O materiálů, kolik potřebuji. V knihovně nemůžu najít dost místa O O O O O ke studiu. ^isurvio Vygenerováno systémem Survio info@survio,com, www.survio.com 4 Fenomén úzkosti z knihoven v akademickém prostředí 11. Pohodlí v knihovně: Hodnotit budete podle škály od 1 do 5, kdy 1 = naprosto souhlasím, 2 = spise souhlasím, 3 = nevím, nejsem si jistý/á, 4 = spise nesouhlasím, 5 = vůbec nesouhlasím. 1 2 3 4 5 Knihovníci u referenčních pultů jsou O O O O O nepříjemní. V knihovně se cítím bezpečně. O O O O O V knihovně nikdy nejsou materiály, O O O O O které potřebuji. Užitečné instrukce k obsluze počítačů O O O O O v knihovně jsou vždy k dispozici. V knihovně se stává mnoho drobných O O O O O zločinů. V knihovně se cítím pohodlně. O O O O O Nechápu význam pokut za ne- O O O O O dodržování termínů v knihovně. Lidé, kteří pracují u výpůjčního pultu, O O O O O jsou mi ve všem nápomocni. 12. Znalost knihovny: Hodnotit budete podle škály od 1 do 5, kdy 1 = naprosto souhlasím, 2 = spíše souhlasím, 3 = nevím, nejsem si jistý/á, 4 = spíše nesouhlasím, 5 = vůbec nesouhlasím. 1 2 3 4 5 Mám rád/a učení se nových věcí O O O O O ohledně knihovny. Knihovna je pro moje studium velmi O O O O O důležitá. Necítím se v knihovně fyzicky v O O O O O bezpečí. Chci se naučit, jak správně mám v O O O O O knihovně vyhledávat. Knihovna je bezpečné místo. O O O O O ^isurvio Vygenerováno systémem Survio info@survio,com, www.survio.com 5 Fenomén úzkosti z knihoven v akademickém prostředí 13. Mechanické bariéry: Hodnotit budete podle škály od 1 do 5, kdy 1 = naprosto souhlasím, 2 = spise souhlasím, 3 = nevím, nejsem si jistý/á, 4 = spise nesouhlasím, 5 = vůbec nesouhlasím. 1 2 3 4 5 Kopírky bývají obvykle mimo provoz. O o o o o V tiskárnách často chybí papír. o o o o o Výpůjční automaty bývají obvykle o o o o o mimo provoz. 14. 10. Další bariéry Hodnotit budete podle škály od 1 do 5, kdy 1 = naprosto souhlasím, 2 = spíše souhlasím, 3 = nevím, nejsem si jistý/á, 4 = spíše nesouhlasím, 5 = vůbec nesouhlasím. Při vyhledávání v databázích velmi postrádám nějaké jednoduché instrukce, kterými bych se mohl/a řídit. Dělá mi velké potíže porozumět anglicky psaným textům dostupným v databázích. Vadí mi, že v databázích akademické knihovny u abstraktů článků chybí plné texty. Když potřebuji nějaké materiály z akademické knihovny, většinou nejsou dostupné jak ve fyzické tak v elektronické podobě. 1 O o o o 2 o o o o 3 o o o o 4 o o o o 5 o o o o 15. 11. Pociťujete při využívání služeb akademické knihovny ještě jiná omezení/bariéry, které Vám pobyt v knihovně znepříjemňují? 16. 12. Jaké je Vaše pohlaví? O žena O muž ^isurvio Vygenerováno systémem Survio info@survio,com, www.survio.com 6 Fenomén úzkosti z knihoven v akademickém prostředí 17. 13. Jaký je Váš věk? Děkuji Vám za Váš čas věnovaný vyplnění tohoto dotazníku. Monika Máchovská ^isurvio Vygenerováno systémem Survio info@survio,com, www.survio.com 7