PREZENTAČNÍ DOVEDNOSTI V PRAXI IVA BUREŠOVÁ, FF MU BRNO 2011 O CO DNES BUDEME USILOVAT? • • •výstižně a plynule formulovat myšlenky • •pohotově reagovat • • •srozumitelně artikulovat • •sebevědomě obhajovat svůj názor • • • > • • •lépe poznávat sami sebe a druhé • •sdělovat co nejúčinněji • •zabraňovat zkreslení předávaných informací • • • > NEŽ ZAČNETE S APLIKACÍ PRAVIDEL ÚSPĚŠNÉ PREZENTACE… •NIKDY NEPODCEŇUJTE PŘÍPRAVU !!! • •CÍL? •ČAS? •MÍSTO? •PŘEDPOKLADY? Ú > •VĚNUJTE ČAS DŮKLADNÉMU ODHADU PROTIHRÁČE / POSLUCHAČŮ • •VĚNUJTE ČAS ODHADU VÝVOJE TÉMATU A MOŽNÝCH SPORNÝCH BODŮ Ú > STRUKTURA MLUVENÉHO PROJEVU •POZDRAV •PŘEDSTAVENÍ •ŘEKNĚTE, O ČEM BUDETE MLUVIT •ŘEKNĚTE TO •SHRŇTE CO JSTE ŘEKLI •PODĚKUJTE ZA POZORNOST •PŘÍPADNĚ VYZVĚTE K OTÁZKÁM > ROZVÍJEJTE SVÉ DOVEDNOSTI… •Přiměřeně dávkovat informace • •Klást argumenty a otázky • •Provádět průběžné shrnutí • •Vyvozovat relevantní závěry > Ú POZITIVNĚ SE PREZENTUJTE… Ú Ú Ú Základem dlouhodobé úspěšné sebeprezentace je především vnitřní sebedůvěra, postavená na realistickém zhodnocení svých znalostí, schopností, zkušeností a výsledků své práce. > VZBUZUJTE SYMPATIE… •Usilujte se navozovat pohodu a udržovat rovnocenný vztah • •Hledejte společná témata • •Uznávejte pravdivé argumenty protistrany • > CO U NÁS DRUZÍ VNÍMAJÍ? •7% slova • •55% neverbální projevy • •38% hlas Ú > VYUŽITÍ HLASU PŘI ARGUMENTACI •GRADACE •ZVÝŠENÁ HLASITOST •STŘÍDÁNÍ TEMPA •CHVÍLE MLČENÍ •KRÁTKÉ VĚTY •ZŘETELNÁ VÝSLOVNOST •POUŽÍVEJTE SILNÁ SLOVA •POZOR NA PARAZITICKÁ SLŮVKA > NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE •Základní výrazové prostředky •mimika •gesta •postoje •akce • •Prostorové chování (proxemika) •Kontaktní chování (haptika) • > pohrdani tvar_zlost Ú Ú Ú Ú Ú Ú Ú Otevřená nabídka. Demonstrativní čestnost: „Dovolte mi hovořit otevřeně…“ gestures3 > Ú Ú Ú Ú Ú Ú Ú Ú ÚÚtok, úder argumenty, ve kterých je skryta velká agresivita. Ú Verbální bodnutí dýkou. story > osobni prostor ÚHall (E.T. Hall, The Silent Languague, New York, Fawcett, 1959) Ú Ú Na základě pozorování chování lidí v prostoru rozdělil vzdálenosti, které lidé mezi sebou zaujímají, do čtyř okruhů: Ú Ú Ú Ú Intimní prostor Ú Osobní prostor Ú Společenský prostor Ú Veřejný prostor > aktivita ve tride Kuzvart podani ruky_dalsi CO OVLIVŇUJE NAŠE VNÍMÁNÍ DRUHÉ OSOBY? •kultura, společenské klima • •obsah komunikace • •osobnostní charakteristiky • •čas • •stereotypy • •schopnost empatie… Ú > VNÍMÁNÍ DRUHÉ OSOBY… •(1) Vytváříme si dojem o druhé osobě (čím je, odkud pochází, co může chtít). • •(2) Podle tohoto dojmu subjektivně interpretujeme to, co osoba říká. • •(3) Modifikujeme svoji komunikaci. Ú Vnímání druhé osoby ovlivňuje především: * První dojem * Centrální rysy > PROČ SI LIDÉ NEROZUMÍ? oObjektivní důvody: • •používání symbolů •různost jazyků •kulturní rozdíly •osobnostní rozdíly •rušení komunikace… > oIndividuální důvody: • •konservativismus •předsudky •podezřívavost •neupřímnost •netaktnost •agresivita •konfliktnost •nerozlišování příčin a následku… > VZTAHOVÝ KONTEXT KOMUNIKACE Ú Ú Dvě roviny komunikace: Ú Ú Ú Ú Ú Ú Obsahová rovina konkrétní náplň rozhovoru, jednání, vyjednávání (např. cíl, kterého chceme dosáhnout). Vztahová rovina ke komunikujícímu partnerovi máme zpravidla nějaký vztah (pozitivní nebo negativní). > CO JE TŘEBA ROZVÍJET… • •sebepoznání – poznání sebe sama, svých silných a slabých stránek, • • • > • • •empatii vůči druhému - jakým způsobem přistoupit k partnerovi při předávání informací, při dialogu a argumentaci - jak přistoupit k přesvědčování pod zorným úhlem potřeb a zájmů druhého, Ú > • •oproštění se od subjektivního pohledu - jak přistupovat k přednášení, argumentaci a jednání z více různých úhlů pohledu. Ú > A nyní malá ukázka toho, co vše je možné trénovat a rozvíjet…. > Co vidíte na obrázku? Mluvte alespoň 2 minuty bez přerušení. Vyjádřete i své pocity z obrázku: rybicky > Vymyslete rychle co nejvíce asociací k těmto slovům: • •Parazit • •Fialová • •Sešit • •New York • •Fontána • • Ú > Vlastními slovy vysvětlete následující výrazy: (vytvořte definice) •Hotel •Maniak •Svíčka •Obchodník •Poušť • > Naučte se bezchybně a co nejrychleji opakovat jazykolam: ÚZle znezaneřáděný > …a ještě odpověď na 2 nejčastější otázky: (stejně byste se zeptaliJ) > CO S TRÉMOU? •PERFEKTNÍ PŘÍPRAVA •OPAKOVÁNÍ •POZITIVNÍ NALADĚNÍ •PŘIJÍT VČAS •MÍT SVŮJ RITUÁL •ZAUJMOUT SPRÁVNÝ POSTOJ •PRAVIDELNĚ DÝCHAT Ú > JAK ZPACIFIKOVAT NARUŠITELE? •ZÍSKEJTE JE PŘEDEM NA SVOU STRANU •UDRŽUJTE S NIMI OČNÍ KONTAKT •NENECHTE SE VYPROVOKOVAT •NEHÁDEJTE SE •NEDEJTE JIM PROSTOR •VYSLECHNĚTE JE •POVĚŘTE JE NĚJAKÝM ÚKOLEM > PROZATÍM DĚKUJI ZA VAŠI POZORNOST… …ALE JEŠTĚ ANI ZDALEKA NEKONČÍMEJ >