Týden 1: Úvod do kurzu: Co je to informační chování a informační interakce? Základní pojmy a souvislosti
Organizační pokyny
Vyučující: Ladislava Zbiejczuk Suchá, PhD., Michal Lorenz, Ph.D., prof. Jela Steinerová
Kontaktní mail: sucha@phil.muni.cz, lorenz@phil.muni.cz
Předmět je vyučován formou týdenních přednášek (C14, 10:50-12:20)
Cíle kurzu
Kurz je zaměřený na problematiku informačního chování, především chování při vyhledávání informací. Informačním chováním lze rozumět interakce mezi lidmi, rozličnými formami informace, které se dějí v určitém sociálním kontextu, často v~rámci složitých sociotechnických systémů.
Cílem kurzu je především pomoci studentům:
- zorientovat se v problematice studií informačního chování a interdisciplinární povahy jeho výzkumu,
- podpořit jejich schopnosti kritické analýzy textů a trendů ve výzkumech informačního chování,
- poskytnout základnu pro jejich vlastní výzkum na poli informačního chování.
Přehled témat kurzu
|
|
Literatura |
Kdo vyučuje |
1 |
Úvod do kurzu: Co je to informační chování a informační interakce? Základní pojmy a souvislosti |
Fidel, R. (2012). What is human information interaction? Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. MIT Press. (pp. 17-43) |
Michal Lorenz |
2 |
Informační chování a informační styly |
Bawden, D. & Robinson, L. (2011). Individual Differences in Information-Related Behaviour: What Do We Know About Information Styles? In: A. Spink & J. Heinstrom (Eds.), New Directions in Information Behaviour. Library and Information Science, 1. (pp. 127-158). London, UK: Emerald. Case , Donald O. Looking for Information: A Survey of Research on Information Seeking, Needs, and Behavior. San Diego, CA: Academic Press, 2002. Chapter 4 Information Needs and Information Seeking, p. 17-35. Fidel, R. (2012). Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. Cambridge, MIT Press. Chapter 5 Five Search Strategies, p. 97-117. |
Ladislava Z. Suchá |
3 |
Metody výzkumu informačního chování |
Case , Donald O. Looking for Information: A Survey of Research on Information Seeking, Needs, and Behavior. San Diego, CA: Academic Press, 2002. Part IV Methods for Studying Information Behavior, p. 173-234. Fidel, R. (2012). Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. Cambridge, MIT Press. Chapter 6, 7 Two Generation of Research, In-Context Research, p. 145-182. |
Ladislava Z. Suchá |
4 |
Perspektivy, paradigmata, teorie |
Bates, M.J. Úvod do metateorií, teorií a modelů. ProInflow [online]. 31.05.2011 [cit. 12.02.2015]. Dostupný z WWW: <http://pro.inflow.cz/uvod-do-metateorii-teorii-modelu>. ISSN 1804–2406. Case , Donald O. Looking for Information: A Survey of Research on Information Seeking, Needs, and Behavior. San Diego, CA: Academic Press, 2002. Chapter 7 Perspectives, Paradigms and Theories, p. 141-169. Fidel, R. (2012). Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. Cambridge, MIT Press. Chapter 3 Theoretical Construct and Models In Information Seeking Behavior, 49-82, Chapter 8 Theoretical Traditions in HUman Information Behavior, p. 167-183. |
Ladislava Z. Suchá |
5 |
Teorie a modely informačního chování I |
Fisher, K. E., Erdelez, S., & McKechnie, L. (2005). Theories of information behavior. Medford, N.J.: Information Today. – vybrané kapitoly |
Ladislava Z. Suchá |
6 |
Teorie a modely informačního chování II |
Fisher, K. E., Erdelez, S., & McKechnie, L. (2005). Theories of information behavior. Medford, N.J.: Information Today. – vybrané kapitoly |
Ladislava Z. Suchá |
7 |
Od informačního chování k Human Information Interaction |
Fidel, R. (2012). Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. Cambridge, MIT Press. Chapter 9 Models and their Contribution to Design, p. 185-198. |
Michal Lorenz |
8 |
Cognitive Work Analysis |
Fidel, R. (2012). Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. Cambridge, MIT Press. Chapter 11, 12 Cognitive Work Analysis Fidel, R. (2012). Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. Cambridge, MIT Press. Part V An Ecological Approach to Information Behavior, p. 253-272. |
Michal Lorenz |
9 |
Ekologický přístup k informačnímu chování |
HII Café (diskuzní hodina) |
Michal Lorenz |
10 |
Informační chování ve specifických kontextech I – vědečtí pracovníci (Jela Steinerová?) |
Steinerová, Jela - Grešková, Miroslava - Ilavská, Jana: Informačné stratégie v elektronickom prostredí. Univerzita Komenského, 2010. Steinerová, Jela: Information horizons mapping for information literacy development. In: Information literacy : lifelong learning and digital citizenship in the 21st century. - ISBN 978-3-319-14135-0. - New York : Springer, 2014. - S. 70-80. STEINEROVÁ, Jela. Ekologické informačné stratégie: nový prístup k pojmovému modelovaniu [online]. 2011[cit. 2012-10-22]. Dostupné z: http://www.inforum.cz/pdf/2011/steinerova-jela.pdf . |
Jela Steinerová |
11, 12 |
Informační chování ve specifickém kontextu |
Samostudium |
Samostudium |
13 |
Závěrečná hodina |
Předtermín – zkouška |
|
Základní literatura
Case , Donald O. Looking for Information: A Survey of Research on Information Seeking, Needs, and Behavior. San Diego, CA: Academic Press, 2002.
Fidel, R. (2012). Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. Cambridge, MIT Press.
Fisher, K. E., Erdelez, S., & McKechnie, L. (2005). Theories of information behavior. Medford, N.J.: Information Today.
Spink, A. & Heinstrom, J. (2011), New Directions in Information Behaviour. London, UK: Emerald.
Výstupy a hodnocení kurzu
Celkové hodnocení kurzu je složené ze čtyř částí:
- 50 bodů – závěrečná práce a její obhajoba
- 10 bodů – první úkol
- 20 bodů – druhý úkol
- 20 bodů – třetí úkol
Pro absolvování kurzu je zapotřebí získat minimálně 60 bodů ze 100:
- 100-92 bodů: A
- 84-91 bodů: B
- 75-83 bodů: C
- 68-74 bodů: D
- 60-67 bodů: E
- 59 a méně bodů: F
Upřesnění úkolů:
Zadání pro jednotliví úkoly v ISu - Zadání úkolů
Úkol 1: Sebedokumentace (popis vlastního informačního chování)
Termín pro odevzdání úkolu: 12. 3. 2015, 23:59 Zadání pro úkol
Úkol 2: Position paper (porování vyraných tří modelů informačního chování)
Zadání: Vyberte si tři příklady modelů informačního chování a srovnejte tyto modely.
Termín pro odevzdání úkolu: 2. 4. 2015, 23:59
Úkol 3: Position paper a příprava na diskuzi HII Café
Termín pro odevzdání úkolu: 30. 4. 2015, 23:59
Co je to informační chování a informační interakce? Základní pojmy a souvislosti
Literatura k tématu:
Fidel, R. (2012). Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. MIT Press. Chapter 1: What is human information interaction? (pp. 17-43)