Informační chování

Týden 1: Úvod do kurzu: Co je to informační chování a informační interakce? Základní pojmy a souvislosti

Organizační pokyny

Vyučující: Ladislava Zbiejczuk Suchá, PhD., Michal Lorenz, Ph.D., prof. Jela Steinerová
Kontaktní mail: sucha@phil.muni.cz, lorenz@phil.muni.cz
Předmět je vyučován formou týdenních přednášek (C14, 10:50-12:20)

Cíle kurzu

Kurz je zaměřený na problematiku informačního chování, především chování při vyhledávání informací. Informačním chováním lze rozumět interakce mezi lidmi, rozličnými formami informace, které se dějí v určitém sociálním kontextu, často v~rámci složitých sociotechnických systémů.

Cílem kurzu je především pomoci studentům:

  • zorientovat se v problematice studií informačního chování a interdisciplinární povahy jeho výzkumu,
  • podpořit jejich schopnosti kritické analýzy textů a trendů ve výzkumech informačního chování,
  • poskytnout základnu pro jejich vlastní výzkum na poli informačního chování.

Přehled témat kurzu

 

 

Literatura

Kdo vyučuje

1

Úvod do kurzu: Co je to informační chování a informační interakce? Základní pojmy a souvislosti

Fidel, R. (2012). What is human information interaction? Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. MIT Press. (pp. 17-43)

Michal Lorenz

2

Informační chování a informační styly

Bawden, D. & Robinson, L. (2011). Individual Differences in Information-Related Behaviour: What Do We Know About Information Styles? In: A. Spink & J. Heinstrom (Eds.), New Directions in Information Behaviour. Library and Information Science, 1. (pp. 127-158). London, UK: Emerald.

Case , Donald O. Looking for Information: A Survey of Research on Information Seeking, Needs, and Behavior. San Diego, CA: Academic Press, 2002. Chapter 4 Information Needs and Information Seeking, p. 17-35.

Fidel, R. (2012). Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. Cambridge, MIT Press. Chapter 5 Five Search Strategies, p. 97-117.

Ladislava Z. Suchá

3

Metody výzkumu informačního chování

Case , Donald O. Looking for Information: A Survey of Research on Information Seeking, Needs, and Behavior. San Diego, CA: Academic Press, 2002. Part IV Methods for Studying Information Behavior, p. 173-234.

Fidel, R. (2012). Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. Cambridge, MIT Press. Chapter 6, 7 Two Generation of Research, In-Context Research, p. 145-182.

Ladislava Z. Suchá

4

Perspektivy, paradigmata, teorie

Bates, M.J. Úvod do metateorií, teorií a modelů. ProInflow [online]. 31.05.2011 [cit. 12.02.2015]. Dostupný z WWW: <http://pro.inflow.cz/uvod-do-metateorii-teorii-modelu>. ISSN 1804–2406.

Case , Donald O. Looking for Information: A Survey of Research on Information Seeking, Needs, and Behavior. San Diego, CA: Academic Press, 2002. Chapter 7 Perspectives, Paradigms and Theories, p. 141-169.

Fidel, R. (2012). Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. Cambridge, MIT Press. Chapter 3 Theoretical Construct and Models In Information Seeking Behavior, 49-82, Chapter 8 Theoretical Traditions in HUman Information Behavior, p. 167-183. 

Ladislava Z. Suchá

5

Teorie a modely informačního chování I

Fisher, K. E., Erdelez, S., & McKechnie, L. (2005). Theories of information behavior. Medford, N.J.: Information Today. – vybrané kapitoly

Ladislava Z. Suchá

6

Teorie a modely informačního chování II

Fisher, K. E., Erdelez, S., & McKechnie, L. (2005). Theories of information behavior. Medford, N.J.: Information Today. – vybrané kapitoly

Ladislava Z. Suchá

7

Od informačního chování k Human Information Interaction

Fidel, R. (2012). Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. Cambridge, MIT Press. Chapter 9 Models and their Contribution to Design, p. 185-198.

Michal Lorenz

8

Cognitive Work Analysis

Fidel, R. (2012). Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. Cambridge, MIT Press. Chapter 11, 12 Cognitive Work Analysis

Fidel, R. (2012). Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. Cambridge, MIT Press. Part V An Ecological Approach to Information Behavior, p. 253-272.

Michal Lorenz

9

Ekologický přístup k informačnímu chování

HII Café (diskuzní hodina)

Michal Lorenz

10

Informační chování ve specifických kontextech I – vědečtí pracovníci (Jela Steinerová?)

Steinerová, Jela - Grešková, Miroslava - Ilavská, Jana: Informačné stratégie v elektronickom prostredí. Univerzita Komenského, 2010.
Steinerová, Jela: Information ecology - emerging framework for digital scholarship. In: Libraries in the digital age (LIDA) proceedings, vol. 12 [elektronický zdroj]. - Zadar : [s.n.], 2012. - Nestr. [9 s.] [online]

Steinerová, Jela: Information horizons mapping for information literacy development. In: Information literacy : lifelong learning and digital citizenship in the 21st century. - ISBN 978-3-319-14135-0. - New York : Springer, 2014. - S. 70-80.

STEINEROVÁ, Jela. Ekologické informačné stratégie: nový prístup k pojmovému modelovaniu [online]. 2011[cit. 2012-10-22]. Dostupné z: http://www.inforum.cz/pdf/2011/steinerova-jela.pdf .

Jela Steinerová

11, 12

Informační chování ve specifickém kontextu

Samostudium

Samostudium

13

Závěrečná hodina

Předtermín – zkouška

 

 

Základní literatura

Case , Donald O. Looking for Information: A Survey of Research on Information Seeking, Needs, and Behavior. San Diego, CA: Academic Press, 2002. 
Fidel, R. (2012). Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. Cambridge, MIT Press. 
Fisher, K. E., Erdelez, S., & McKechnie, L. (2005). Theories of information behavior. Medford, N.J.: Information Today. 
Spink, A. & Heinstrom, J. (2011), New Directions in Information Behaviour. London, UK: Emerald.

Výstupy a hodnocení kurzu

Celkové hodnocení kurzu je složené ze čtyř částí:

  • 50 bodů – závěrečná práce a její obhajoba
  • 10 bodů – první úkol
  • 20 bodů – druhý úkol
  • 20 bodů – třetí úkol

Pro absolvování kurzu je zapotřebí získat minimálně 60 bodů ze 100:

  • 100-92 bodů: A
  • 84-91 bodů: B
  • 75-83 bodů: C
  • 68-74 bodů: D
  • 60-67 bodů: E
  • 59 a méně bodů: F

Upřesnění úkolů:

Zadání pro jednotliví úkoly v ISu - Zadání úkolů

Úkol 1: Sebedokumentace (popis vlastního informačního chování)

Termín pro odevzdání úkolu: 12. 3. 2015, 23:59 Zadání pro úkol

Úkol 2: Position paper (porování vyraných tří modelů informačního chování)

Zadání: Vyberte si tři příklady modelů informačního chování a srovnejte tyto modely. 

Termín pro odevzdání úkolu: 2. 4. 2015, 23:59

Úkol 3: Position paper a příprava na diskuzi HII Café

Termín pro odevzdání úkolu: 30. 4. 2015, 23:59

Co je to informační chování a informační interakce? Základní pojmy a souvislosti

Literatura k tématu:

Fidel, R. (2012). Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. MIT Press. Chapter 1: What is human information interaction? (pp. 17-43)

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1421/jaro2015/VIKMA08/um/54990207/Informacni_chovani_-_uvod.pdf