Popis vzdělávacího programu Pořadové číslo: 3 1. Název vzdělávacího programu: Základní technologie pro podporu inklusivního  vzdělávání pomocí dotykových zařízení  1. Obsah - podrobný přehled témat výuky a jejich anotace včetně dílčí hodinové dotace: Úvod do problematiky, různé druhy zdravotních problémů a hendikepů a možnosti jejich kompenzace pomocí ICT. (0,5 hodiny) Nástroje pro nevidomé a slabozraké uživatele MS Windows – blok představí integrované nástroje, i nástroje třetích stran, které mohou nevidomí a slabozrací uživatelé použít v MS Windows. Součástí bude i praktický nácvik ovládání tabletu či počítače bez užití zraku. (1,5 hodiny) Nástroje pro nevidomé a slabozraké uživatele Android – blok představí integrované nástroje, i nástroje třetích stran, které mohou nevidomí a slabozrací uživatelé použít v Androidu. Součástí bude i praktický nácvik ovládání tabletu bez užití zraku. (1,5 hodiny) Nástroje pro nevidomé a slabozraké uživatele iOS (pouze informativně), další nástroje pro jiné formy zdravotního znevýhodnění – nástroje pro práci s osobami s motorickými problémy, s poruchami autistického spektra, neslyšící, evaluace semináře (1,5 hodiny) 2. Forma: prezenční workshop. 3. Vzdělávací cíl: Cílem semináře je naučit účastníky pracovat s asistivními technologiemi v různých operačních systémech a rozvinout jejich pedagogické, technické i didaktické kompetence takovým způsobem, aby byly schopni ve vlastní více tato zařízení aktivně využívat. 4. Hodinová dotace: Kurz je plánován na 5 vyučovacích hodin. 5. Maximální počet účastníků a upřesnění cílové skupiny: Kurz je koncipován pro maximálně 10 účastníků. Cílovou skupinou jsou pedagogové základních a středních škol. 6. Plánové místo konání: Kurz bude probíhat na škole, která si jej objedná, v prostorách Filozofické fakulty MU nebo v jiných výukových prostorách. 7. Jmenný přehled lektorů s podrobnými informacemi o jejich kvalifikaci a přehled průběhu praxe: Mgr. Dagmar Chytková – absolventka oboru Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy a oboru Informační studia a knihovnictví na Masarykově univerzitě v Brně. Zabývá se oblastí počítačové gramotnosti, informačního vzdělávání, rozvoje kritického a kreativního myšlení a implementací moderních technologií do výuky. Vede množství seminářů zaměřených na tato témata pro žáky, studenty i dospělé, je autorkou kurzu Kreativní práce s informacemi a několika článků o myšlenkových mapách. Vedla množství seminářů pro různé cílové skupiny zaměřené na tvorbu myšlenkových map. Aktuálně pracuje v Centru informačního vzdělávání na Masarykově univerzitě, kde se věnuje výuce a tvorbě online výukových materiálů. Učí předmět Vzdělávací technologie a Laboratoř vzdělávacích technologií. Pro knihovny MU vede kurzy myšlenkových map. Je spoluautorkou knihy Myšlenkové mapy pro studenty. Mgr. Bc. Michal Černý – absolvent oboru Učitelství informatiky a fyziky pro střední školy na Masarykově univerzitě v Brně a oboru Teologie na CMTF Univerzity Palackého v Olomouci. V roce 2012 lektoroval kurz DVPP (Podpora výtvarné kreativity žáků za pomoci ICT). Je autor či spoluautor více než stovky recenzovaných odborných publikací na téma didaktiky a pedagogiky, dlouhodobě se věnuje problematice informačních technologií a jejich vztahu ke společnosti. Od roku 2012 studuje doktorské studium v programu Obecné otázky fyziky a působí v projektovém Centru informačního vzdělávání na Filozofické fakultě MU v Brně. Mezi léty 2012 – 2014 působil také na Pedagogické fakultě téže univerzity. Pro server Root napsal více než 150 článků, pro Lupa přes 170, přispíval také na portál RVP.cz (více než sto recenzovaných článků) nebo do časopisů Jak na počítač či PC Word. Je autorem knihy 12 trendů v české softwarové ekonomice. Otázkám implementace ICT do výuky a didaktice informatiky se věnuje dlouhodobě, což dokazuje také řada vystoupení na odborných konferencích, jako jsou například Motivace nadaných žáků a studentů v matematice a přírodních vědách, Annual International Conference on Education, International Conference on New Horizons in Education, LinuxAlt 2008 – 2014 či Moderní trendy ve výuce matematiky a přírodovědných předmětů, Inforum 2012 – 2014. Je spoluautorem knihy Myšlenkové mapy pro studenty.   8. Odborný garant Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. – je absolventkou Filozofické fakulty MU Brno – magisterského oboru Český jazyk a literatura – Latina, doktorského studijního oboru Klasická filologie, absolvovala také studium učitelské způsobilosti (tzv. pedagogické minimum). Má mnohaleté zkušenosti s výukou, koncipováním kurikulárních dokumentů (ŠVP) a řízením v gymnaziálním školství, vyučuje na pedagogické fakultě MU. V současné době pracuje jako lektorka informačního vzdělávání projektu CEINVE: Centrum informačního vzdělávání na Masarykově univerzitě Brno, který je součástí Kabinetu informačních studií a knihovnictví FF MU a zajišťuje rozvoj a zkvalitnění informačního vzdělávání pro studenty, akademiky i neakademické pracovníky MU. Jako lektorka koncipuje a vede semináře a workshopy na témata úzce i šířeji včleněná do informačního vzdělávání, propojená s oblastmi pedagogiky, jako jsou např. práce s odborným textem (např. tvorba krátkých odborných a publicistických útvarů), metody kritického myšlení aplikované při čtení i psaní (nejen odborného textu), tvořivé psaní, pedagogické a didaktické dovednosti v lektorské práci, metodika lekcí informačního vzdělávání zaměřených na práci s různorodými texty a využití moderních ICT, informační vzdělávání na pozadí platných kurikulárních dokumentů apod. Na akademickém pracovišti přednáší předmět Design vzdělávacího procesu. 9. Materiální a technické zabezpečení: Interaktivní tabuli, počítače a další technické vybavení zajistí Filozofická fakulta. 10. Způsob vyhodnocení akce: Evaluace v rámci posledního bloku. 11. Kalkulace předpokládaných nákladů /tabulka/: Kurz je nabízen bezplatně. 12. Počet uskutečněných akcí za uplynulý 1 rok, reference ze škol apod. (není povinné) Žádost o akreditaci kurzu je podávána poprvé.