Od školy 1.0 ke škole 2.0 Škola21 •V Evropě představuje internet a s ním spojené technologie hlavní naději ekonomického růstu. Podle OECD, on-line svět tvoří až 13 procent ekonomického výkonu. Představuje tedy hnací silu při vytváření nových podniků, pracovních míst a nových podnikatelských příležitostí. Zatímco mnoho tradičních průmyslových odvětví zažívá těžké časy, internetové společnosti investují miliardy do nových kanceláří, vývojových center a výzkumných laboratoří.“ • Motivace: Eric Schmid (Google) •Vzdělávací aktivity mají nějaký herní prvek, cesta vzděláváním může být individualizovaná. Nejčastěji: •Odznaky •Žebříčky •Certifikáty •Virtuální měna •Vylepšování profilů avatarů •Podpora veřejného dobra Gamifikace •„Každých osmnáct měsíců dochází k nárůstu výpočetního výkonu zařízení za konstantní cenu na dvojnásobek. “ •Exponenciální růst výkonu, informací, změn. •Obtížně předpověditelný výkon. Moorův zákon •20 miliónů fotografií na Flickr, •72 hodin videí na YouTube, •2 milióny realizovaných vyhledávání na Google, •1,8 miliónů líbí se mi na Facebooku. Každou minutu •Statický obsah •Jednoznačný garant obsahu •Čtenář je pasivním příjemcem •Přesně daný výsledek činnosti i obsah •Komunita nehraje žádnou roli •Obsah tvoří profesionálové •Př. zpravodajské servery Web 1.0 •Na tvorbě se podílí také čtenář •Dynamicky se měnící obsah •Velká role komunity •Není předem definovaný výsledek •Demokratický model fungování •Př. Wikipedia Web 2.0 •Kolaborativní model učení •Obsah i forma se přizpůsobuje žákům •Učitel je více mentorem, kurátorem či motivátorem než předavatelem informací •Důraz kladen na schopnost informace najít, posoudit a využít •Škola není uzavřená do sebe, interaguje s okolím •Důležité je také sdílení •Budování offline i online komunit • Škola 2.0 Škola21 •„Umíme měřit efektivitu vzdělávání? Víme jak posouvat školu technicky dopředu? Kde může být problém?“ Motivace •Systematické formální měření kvality vzdělávání. •Periodické měření týž parametrů umožňuje sledovat pokrok. •Je nutné provádět metodologicky přesné výzkumy. Evaluace •Identifikovat slabá a silná místa školy. •Nastavit strategii rozvoje školy, nákupu technologií, vzdělávání zaměstnanců. •Měření kvality je obecně zásadní pedagogický trend. Cíle •Čtyři definované úrovně škol. •Pět oblastí, ve kterých sledujeme. • Škola21 •Řízení a plánování •ICT ve školním vzdělávacím programu •Profesní rozvoj •Integrace ICT do života školy •ICT infrastruktura Oblasti hodnocení školy •Začínáme •Máme první zkušenosti •Nabýváme sebejistoty •Jdeme příkladem pro ostatní Čtyři úrovně •Řízení a plánování •ICT ve školním vzdělávacím programu •Profesní rozvoj •Integrace ICT do života školy •ICT infrastruktura • Pět oblastí Škola21 na RVP.cz •Smysluplnost vyžaduje pravidelnost a výzkumnou relevanci •Různé modely zapojení – celá škola <-> ředitel •Různé modely práce na zlepšení Evaluace Učitel21 • Učitel21 •Jaký by měl být učitel ve 21. století? •Co by měl dělat? •Jak by měl učit? •Existuje pro něj nějaký kompetenční model? ISSA kompetence •Komunikace •Rodina a komunita •Inkluze, rozmanitost a demokratické hodnoty •Plánování a hodnocení •Výchovně vzdělávací strategie ukázka •Učební prostředí •Profesní rozvoj • Rámec profesních kvalit učitele •Plánování výuky •Prostředí pro učení •Procesy učení •Hodnocení práce žáků •Reflexe výuky •Rozvoj školy a spolupráce s kolegy •Spolupráce s rodiči a širší veřejností •Profesní rozvoj učitele Holandský standard profese učitele •kompetence interpersonální, •kompetence pedagogická, •kompetence odborná a didaktická, •kompetence organizační, •kompetence pro spolupráci s kolegy, •kompetence pro spolupráci s okolím, •kompetence k reflexi a sebezdokonalování TPCK